قدس آنلاین/ علی البرزی: هر ساله با مشخص شدن نام سال و اعلام آن توسط رهبر انقلاب نظرات متفاوتی درباره نقش سازمان‌ها، اقشار گوناگون و چهره‌های سیاسی، اجتماعی و نخبگان جامعه برای تحقق عناوین هر سال و رسیدن به بهره‌برداری مفید از موضوع مورد اشاره ارائه می‌شود.

 انتخابات، بهترین فرصت برای «همدلی و همزبانی» است

سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» هم ازاین قاعده مستثنی نبوده است و این روزها با توجه به گذشت بیش از ۱۰ ماه از سال نظرات و دیدگاه‌های گوناگونی درباره تاثیرگذاری بخش‌های دست اندرکار جامعه برای تحقق شعارسال ارائه می‌شود. این درحالی است که در آستانه برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری کارشناسان به اتفاق نسبت به اهمیت توجه بیشتر و بهتر به شعار سال در این مقطع زمانی تاکید داشته و دارند.

به باور برخی از کارشناسان و اساتید دانشگاه، موضوع مهم و استراتژیک «همدلی و همزبانی» که به عنوان بخشی از نام سال۹۴ توسط رهبر انقلاب انتخاب شده است، متاسفانه آن‌طور که باید مورد توجه اصحاب رسانه، دولتمردان و اهالی سیاست قرار نگرفته است و از ابتدای سال به مانند برخی سال‌های گذشته و عناوین دیگر، تنها با عینک تشریفات به آن نگاه و پرداخته شده است!

بازوی قدرتمندی به نام «شبکه‌های اجتماعی» اگر مهمترین غفلت برای فرهنگ‌سازی نام‌های هر سال را فراموشی «شبکه‌های اجتماعی» بنامیم، سخن به گزاف نگفته‌ایم. در سال‌های گذشته نام‌های مهم و تاثیرگذاری از سوی رهبرانقلاب انتخاب شده است، اما واکنش‌ها نسبت به این نام‌ها از چند مطلب، گفتار و مقاله در سایت‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها، تریبون‌های رسمی و غیررسمی و رسانه‌های مجازی فراتر نرفته است.

کارنامه سال‌های گذشته نشان می‌دهد این‌گونه موارد بیشتر در یکی دو ماه اول سال در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشته است و پس از مدتی عناوین سال‌ها هم از نگاه برخی مدیران و هم از دیدگاه افکار عمومی جامعه به فراموش سپرده شده است! اینک پس از گذشت۱۰ ماه از سال چند کانال رسمی و غیررسمی درباره نام سال «همدلی و همزبانی» در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه همه ما وجود دارد؟ راه‌اندازی شده است؟ و چه تعداد لینک، عکس و محتوای مجازی درباره عنوان سال در این شبکه‌ها جابه‌جا شده است؟ این‌ها پرسش‌هایی است که پاسخ به آن‌ها تنها یک گزینه را در برابر افکار عمومی جامعه و دست اندرکاران بخش فرهنگ‌سازی قرار می‌دهد و آن هم کم کاری، نگاه تشریفاتی و استفاده گروهی، حزبی و سازمانی از عنوان سال در راستای تحقق اهداف شخصی و سازمانی است. چرا عنوان پر ظرفیت «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نباید آن‌طور که شایسته است در بین افکار عمومی جامعه تبلیغ شود؟ ظرفیت را نادیده گرفتیم، فرصت‌سوزی نکنیم .

علی تهرانی‌فرد استاد دانشگاه و کارشناس فضای مجازی، درباره تاثیر گذاری شبکه‌های اجتماعی و نقش این شبکه‌ها در فرهنگ‌سازی و بسط و گسترش نام‌های سال به «خبرنگار قدس» می‌گوید: از ابتدای سال۹۴ علی‌رغم اینکه در این سال شاهد رشد و تکثیر قارچ‌ گونه شبکه‌های اجتماعی چه در سطح تلفن‌های همراه و چه در حوزه وب بودیم، اما نتوانستیم آن‌طور که باید از این ظرفیت‌ها به نفع منافع کشور استفاده کنیم.

وی می‌افزاید: در چند وقت گذشته اسیر جذابیت‌های سمعی و بصری این شبکه‌ها بودیم، اما از این جذابیت‌ها در مسیر همدلی و همزبانی استفاده نکردیم. به باور تهرانی‌فرد، درست است که شبکه‌های اجتماعی آسیب‌های فراوانی دارند و تهدیدات گوناگونی را متوجه امنیت روانی، اجتماعی، خانوادگی و حتی اقتصادی و سیاسی کشور کرده‌اند، اما با نگاهی متفاوت به بسترهای فرصت‌ساز این شبکه‌ها می‌توان به بهترین شکل ممکن از این بسترها برای اهداف کلان ملی و مردمی استفاده کرد. این استاد دانشگاه معتقد است: اگر برای تحقق نام سال برنامه‌ای مشخص و تدوین شده نداشته باشیم و با عینک و ژست تشریفاتی به عناوین سال نگاه کنیم، نه تنها موفق نخواهیم بود، بلکه فرصت‌طلبان، بدخواهان و جریان مخالف انقلاب و کشور از فرصت بوجود آمده بویژه در این مقطع زمانی و در آستانه انتخابات با برنامه ریزی، هوشیاری و هوشمندی استفاده می‌کنند. به گفته این کارشناس فضای مجازی، جریان‌سازی علیه برخی عناوین در سال‌های گذشته با پخش و تکثیر گسترده شعارها و جملاتی نامرتبط در فضای مجازی تنها گوشه‌ای از نقش رسانه‌های مجازی است، نقش تاثیرگذاری که تجربه ثابت کرده است در سال‌های گذشته بیشتر در اختیار جریان‌های مقابل، منتقد و حتی مخالف قرار داشته و دارد و این جریان‌ها به بهترین شکل ممکن از آن در جهت اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی خود استفاده کرده و تاکتیک‌های خود را براساس برنامه‌های سمبلیک ما برای نام سال طراحی می‌کنند.

«کندوهای مجازی» را از دست ندهید امسال سال تولید کندوهای مجازی در ایران بود، کندوهای مجازی یا همان شبکه‌های اجتماعی بهترین فرصت برای اشاعه فرهنگ همدلی و همزبانی است. پس فرصت را غنیمت شمره و مطالبی را که مرتبط با نام سال است و در وبلاگ، وب سایت یا شبکه‌های مجازی منتشر شده، برای تمامی افرادی که نشانی پست الکترونیکی آنها را دارید، ارسال کنید یا در فضای چت روم‌ها به اشتراک بگذارید، آن وقت مشاهده خواهید کرد که مطالب شما از چه قدرت تأثیرگذاری برخوردار است و چه گام موثری برای ترویج فرهنگ نام سال در فضای مجازی برداشته‌اید. یک شبکه اجتماعی بهتر از ده همایش اما درباره چگونگی استفاده مفید از فضای مجازی برای تبلیغ و بستر سازی نام سال آن هم در آستانه انتخابات، حسین معتمدی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس معتقد است: راه‌اندازی یک پویش، یک کانال، یک شبکه یا یک گروه در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار بیشتر و بهتر از برگزاری ده‌ها همایش و سمینار و گردهمایی در شرایط این روزهای جامعه بین مردم و افکار عمومی تاثیر گذار است.

فرصت ایده‌آل برای همدلی و همزبانی این استاد دانشگاه با بیان این مطلب به «خبرنگار قدس» می‌گوید: روزهای منتهی به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری می‌تواند فرصت ایده‌آل برای تبلور واقعی همدلی و همزبانی باشد و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند زمینه‌های لازم را برای این موضوع فراهم آورند. بنابر اظهارات معتمدی، شکل‌گیری گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با مضامین حضور حداکثری در انتخابات توسط مردم و کاربران فضای مجازی و از طرف دیگر حضور فعال احزاب و گروه‌های سیاسی در این شبکه‌ها و طرح مباحث گوناگون با محوریت همدلی و همزبانی و حضور پرشور می‌تواند کمک شایانی به اهداف اصلی نام‌گذاری سال و حتی برگزاری انتخاباتی با شکوه داشته باشد. وی تاکید می‌کند: در طرح مباحث باید از تخریب یکدیگر و شایعه پراکنی و طرح موضوعات اختلاف‌انگیز پرهیز کنیم. به باور این جامعه‌شناس، حضور پر رنگ و با برنامه در فضای مجازی، هرگونه قصد و نیت و برنامه‌های از پیش طراحی شده جریان‌هایی را که نمی‌خواهند شاهد حضور پر شور مردم در انتخابات باشند، خنثی خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای تحقق نام «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» باید از آسیب‌هایی مانند فعالیت‌های تبلیغی صرف، همایش محوری بدون اجرا، کم توجهی به برنامه‌ها و اسناد بالا دستی به بهانه انجام کار بیشتر و هم چنین فعالیت‌های نمایشی و رسانه‌گرایی صرف پرهیز کنیم و در چارچوب اصلاح فرهنگ همدلی، همراهی و همگامی چه در سطح مردم و چه در سطح مدیران در حوزه‌های هفتگانه مدنظر مقام معظم رهبری بر اساس سند چشم انداز بیست ساله اقدامات و برنامه‌ها را توسعه دهیم. این فرآیند محدود به یک سال نبوده و در طی سنوات آینده نیز باید تداوم یابد. بی‌شک استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی از یک طرف می‌تواند در تحقق بایسته‌ها و ضروریات این نام‌گذاری مؤثر باشد و از سوی دیگر مردم و مدیران باید در عمل هم بکوشند تا علاوه بر گفتار و افکارشان، رفتار و کردارشان نیز در راستای تحقق شعار سال باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.