رئیس جمهور با بیان اینکه جامعه‌ای به پیشرفت می‌رسد که در آن جامعه نقد و تضارب آرا باشد، گفت: اگر مردم بتوانند از قوای حاکم به خوبی نقد کنند، آن جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی قرار می‌گیرد.

 آستان قدس رضوی برگزیده کتاب سال شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی در سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کتاب در تحولات فرهنگی، فکری و علمی جامعه تاثیرگذار است، گفت: اگر در برخی از کشورها، روزنامه، مجله، رساله و مقاله بسیار تاثیرگذار است، اما در تاریخ علم کشورمان همواره کتاب جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد.
وی با اشاره به تضارب آرا و افکار مختلف گفت: ما باید کاری کنیم که مخالف، معاند نشود. مخالف کسی است که دارای فکر، اندیشه و نظریه خاص است و ما نمی‌توانیم همه را در یک مسیر فکری و یک راه قرار دهیم.
رئیس‌جمهور افزود: اساساً اگر کلمه «اختلاف» به معنای تضارب آرا باشد، خوب است؛ چرا که جایی که نظر مخالف بیان می‌شود، باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود.
روحانی با بیان اینکه افتخار می‌کنیم به کشوری که از دیرباز اهل کتاب و کتابخوانی بوده است، گفت: امروز هم یکی از معیارها و شاخص‌های نه تنها توسعه‌یافتگی بلکه توسعه کشور، کتاب و کتابخوانی است.
وی با بیان اینکه اگر کتاب ما در مسیر رقابت قرار نگیرد، تحول‌آفرین نخواهد بود، گفت: کتاب باید حرف نو و اندیشه نو داشته باشد.
رئیس‌جمهور افزود: امروز به برکت فضاهای مجازی، تفکر و تدبر آسان شده اما آیا تألیف، سخن نو گفتن، تولید علم، اندیشه نو و سخن نو هم در حال افزایش است؟
روحانی ادامه داد: اگر می‌خواهیم در کشور سخن و اندیشه‌ای افزایش پیدا کند، باید فضا را بازتر و آزادتر کنیم. نقاد نباید برای آینده زندگی خودش نگرانی داشته باشد. کسی که نظری دارد، باید نظرش را به خوبی بیان کند و مسیر برای سخن گفتن باز باشد. وی با تاکید بر اینکه باید فضای دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و فضای نشر و نویسندگی را بازتر و آزادتر کنیم، گفت: باید همه را در این مسیر تشویق کنیم و بدانیم که هیچ‌کس در بیان نظرهایش مصون نیست. هر سخنی که مطرح شود، سخن بعدی می‌تواند آن را نقد و یا کامل‌تر کند.
رئیس‌جمهور افزود: در فضایی می‌توانیم نقد کنیم که هیچ‌کس به فکر حذف دیگری نباشد. همه افکار و جناح‌ها باید در سایه تحمل از افکار یکدیگر استفاده کنند. اگر شرایط به گونه‌ای باشد که کسی از حذف دیگران لذت ببرد، در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود. جامعه‌ای به پیشرفت می‌رسد که در آن جامعه نقد و تضارب آرا باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه گفت: ما در آستانه یک روز مهم و سرنوشت‌ساز در هفتم اسفند هستیم. شما فرهیختگان، اصحاب قلم و اصحاب اندیشه باید مردم را تشویق کنید که پای صندوق آرا بروند ولو اینکه شرایط از دید شما صد درصد ایده‌آل نباشد.

  دو اثر آستان قدس رضوی برگزیده و شایسته تقدیر شد
در بخش کلیات و فهرست نویسی سی‌وسومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، کتاب های فارسی شده چاپی، پژوهش و تدوین: فرشته ناصری، مهین فضائلی جوان، محمدکریم رحمانی پور و حمزه کاهانی، زیر نظر: سیدمحسن ناجی نصرآبادی، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، 1393، 8 ج، «برگزیده» شد و نیز در بخش فقه و اصول، کتاب المؤتلف من المختلف بین ائمة السلف، تألیف ابوعلی الفضل بن الحسن الطبرسی، تحقیق بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، 1393، 6 جلد، «شایسته تقدیر» شناخته شد.

 اعتدال یک گفتمان است
رئیس جمهور همچنین در دومین همایش ملی «اعتدال، زنان و توسعه» که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه اساس اعتدال از اندیشه و فکر آغاز می‌شود، گفت: اعتدال تنها یک روش نیست، بلکه یک بینش است، اعتدال تنها یک منش نیست، بلکه مسیر تفکر است و همچنین اعتدال تنها شعار نیست، بلکه یک گفتمان است و باید گفتمان اعتدال را زنده کنیم.

 هدف مهم است
روحانی با تأکید بر اینکه ما یک هدف بلند داریم و تدبیر یعنی عاقبت اندیشی و دیدن پایان کار تصریح کرد: می توان بلندتر حرف زد و اعلامیه داد؛ اما هدف مهم است و نباید آن را فراموش کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه من هر کجا مشکلی دیدم سکوت نکردم، گفت: هیچ مشکلی برای بیان مسأله از نظر خودم نداشته و من هزینه‌ای را که مربوط به شخص من است پرداخت می کنم، اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم و بدانیم که می ‌توان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آرا برویم.
روحانی افزود: من احساس می‌کنم در برخی از امور اگر درست نیندیشیم، ممکن است جامعه را مأیوس کنیم و عده‌ای بگویند برای چه پای صندوق آرا بیاییم و چه کسی را انتخاب کنیم.
وی با بیان اینکه گاهی انتخاب سخت می‌شود و آنچه شما می‌خواهید نیست، توضیح داد: گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه را ایده‌آل‌تان هست پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرما خوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایده آل شما هماهنگ نیست خریداری می‌کنید، پس بدانید در انتخابات هم اگر حضور نیابید فرزند و جامعه ما دچار مشکل می‌شود، پس همان طور که بناچار از فروشگاه لباسی خریداری می‌کنید، ولو دلچسب شما نباشد حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفتم اسفند پای صندوق انتخابات برویم.
وی با بیان اینکه درگیری‌ها و کشتار در منطقه امروز به خاطر خشونت است که از فکر آغاز شده است، خاطرنشان کرد‌: افراط از مشت و چماق شروع نمی‌شود، بلکه افراط از مغز شروع می‌شود و برخی فکر و اندیشه افراطی دارند و متاسفانه گاهی به نام دین افراطی می‌اندیشند و دین را افراطی تبیین می‌کنند . در حالی که اساس اعتدال از اندیشه و فکر آغاز می‌شود.
وی با بیان اینکه بخش بزرگی از مشکلات امروز جهان از افراط است، خاطرنشان کرد:‌ نگاه برخی به دنیا افراطی است و معتقدند نباید به همه اعتماد کرد. نباید به غریبه‌ها و به آن طرف میزی‌ها اعتماد صد در صد کنیم، در حالی که هر چیزی اعتدالی دارد. وی گفت: عده‌ای معتقدند هیچ مشکلی را نمی‌توان پای میز مذاکره حل کرد و فقط راه افراط و جنگ را بلد هستند و هیچ کار دیگری بلد نیستند.

 باید حضور زنان را باور کنیم
وی به وجود تفکر افراطی و تفریطی در جامعه اشاره کرد و گفت: در اوایل نهضت اسلامی نیز عده‌ای می‌گفتند مردم همه جا و به همه صورت باید در صحنه باشند اما عده‌ای دیگر حضور زنان در خیابان‌ها و شنیده شدن صدای آن‌ها و سر دادن شعار توسط زنان را خلاف شرع عنوان می‌کردند.
وی یادآورشد: در هفته‌های آخر تبعید امام(ره) در پاریس یکی از علمای بزرگ این سوال را مطرح کرد که زنان در تهران به تظاهرات می آیند و شعار می‌دهند و فتوای برخی علما این است که زنان یا در تظاهرات شرکت نکنند و یا حداقل شعار ندهند اما امام فرمودند زن‌ها هم می‌توانند به خیابان بیایند و هم شعار دهند؛ همچنین در نمازهای جماعتی که به امامت امام خمینی برگزار می‌شد زنان و مردان در کنار یکدیگر در صف‌های نماز جماعت حاضر می‌شدند و عده‌ای به این موضوع ایراد وارد می‌کردند، اما فتوای امام این بود که حتی زنان در صف جلوی مردان می‌توانند نماز بخوانند و این موضوع اشکالی ندارد.
روحانی با بیان اینکه ممکن است این مسایل امروز به نظر شما خنده دار بیاید، گفت: این سؤالات و مسایل جزو تاریخ تحول حرکت زنان ما در جامعه است و نشان می‌دهد که زنان راه سختی را تا امروز پیموده‌اند.

 نقش زنان در فناوری های نو
روحانی با بیان اینکه با تحول در فناوری‌های نو روز به روز نقش خانم‌ها بیشتر می‌شود، گفت: خانم‌ها باید خودشان پیشقدم شوند و تنها به ارایه مقاله و نقدها و مشکلات بسنده نکنند، زیرا زن‌ها باید در عرصه‌های مختلف حضور یابند، سخن بگویند و نقش خود را به رخ جامعه بکشند.
روحانی با بیان اینکه مردها در بعضی مسایل از جمله توانمندی خانم‌ها دیرباور هستند، گفت: مردهای جامعه ما باید با چشم توانمندی خانم‌های ما را ببینند و تجربه شخصی من پس از حضور در دانشگاه و مجلس شورای اسلامی این بود که خانم‌ها بدون اغراق اگر بهتر از نمایندگان مرد کار نکرده‌اند، نقششان از آن‌ها کمتر نبوده است؛ پس باید حضور زنان را باور کنیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.