با حضور معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزیر نیرو از طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاهای کشور برای پوشش ۳۱ میلیون نفر از جمعیت ایران رونمایی شد.

 طرح‌های آبرسانی به ۳۱ میلیون نفر در کشور رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، سیدحمید پورمحمدی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این مراسم، اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی تأمین آب برای 115 شهر کشور را با جمعیت بالغ بر 28 میلیون و 995 هزار نفر خواهیم داشت و سه هزار و 542 روستای در مسیر انتقال این آبها با جمعیت دو میلیون و 473 هزار نفر از آب شرب سالم و مطمئن بهره‌مند خواهند شد که در مجموع با طرح‌های ویژه آبرسانی که امروز رونمایی می‌شود بالغ بر 31 میلیون و 468 هزار نفر از جمعیت ایران از نعمت آب شرب سالم به صورت پایدار برخوردار خواهند شد.

وی افزود: علاوه براین با خرید 800 هزار تن ورق فولادی از تولیدکنندگان داخل و احداث دو هزار و 206 کیلومتر لوله در راستای ایجاد اشتغال در صنعت فولاد کشور و توسعه تولید ملی گام مهمی برداشته خواهد شد.

پورمحمدی در خصوص تأمین مالی این طرح‌ها، تصریح کرد: با استفاده از منابع مالی بانک‌ها 24 هزار میلیارد ریال تأمین مالی برای تهیه ورق‌های فولادی و احداث خطوط لوله انجام می‌گیرد و از محل 10 هزار میلیارد اوراق مشارکتی که منتشر شده و منابع آن در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد، بحث اجرا و تدارک طرح را پوشش می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها برای سه سال برای حدود 30 هزار نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، بانک سپه در طرح آبرسانی شیراز، طرح آبرسانی شهرهای شمالی استان کرمان، طرح آبرسانی کرمان، طرح آبرسانی استان کهکیلویه و بویراحمد، طرح آبرسانی استان سمنان و طرح آبرسانی استان خوزستان مشارکت خواهد داشت و بانک پارسیان نیز با تأمین 16 هزار میلیارد ریال در بیش از دو هزار کیلومتر احداث خطوط انتقال آب در این طرح‌ها مشارکت می‌کند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه در تبصره 5 قانون بودجه 94 مقرر شده بود 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آبرسانی روستایی تخصیص یابد، گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی جدول بازپرداخت تضمین شده این میزان تسهیلات را به صندوق توسعه ملی اعلام کرده و قرار است از 524 مجتمع تعریف شده اولویت‌دار آبرسانی روستایی کشور، 810 مجتمع آبرسانی روستایی با استفاده از این تسهیلات اجرا شوند و 330 مجتمع آبرسانی از محل این تسهیلات تکمیل شده و کارهای نیمه تمام آنها به اتمام برسد. و همچنین 10 درصد از کل اعتبارات تخصیص یافته صندوق توسعه ملی به آبرسانی روستایی و روستاهای دارای مشکلات حاد کیفی در تأمین آب اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 23 هزار و 664 روستای ایران با جمعیت 13.9 میلیون نفر دارای مشکلات کمی و کیفی آب نیستن دو مطلوبیت لازم را در تأمین آب برخوردار هستند اما 9 هزار و 454 روستا با جمعیت 4.9 میلیون نفر دچار استهلاک تأسیسات آبرسانی از 30 تا 80 درصد و کمبود فصلی منبع آب در اختیار هستن دو همچنین 5 هزار و 111 روستا با جمعیت 1.4 میلیون نفر فاقد تأسیسات آبرسانی با استهلاک تأسیسات موجود بالاتر از 80 درصد هتسند که این دسته روستاهای غیربرخوردار از نعمت آب نامیده می‌شوند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود: در حال حاضر در حدود 6 هزار و 423 روستا با جمعیت 1.9 میلیون نفر به صورت سیار و با تانکر آبرسانی می‌شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: با تأمین مطلوب آب روستایی می‌توانیم جمعیت روستایی را که در نقاط مرزی کشور در جهت امنیت ملی حضور آنها نقش موثری دارد را حفظ کنیم و از مهاجرت بی‌رویه آنها به شهرها و ایجاد مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی دیگر با رفع نیازهای آبی جمعیت روستایی جلوگیری کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.