قدس آنلاین: مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: کل جمعیت واجد شرایط اخذ کارت ملی هوشمند در خراسان رضوی چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هستند که از این تعداد ۵۱۶ هزار نفر ثبت نام کردند.

تعداد ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت ملی هوشمند در خراسان رضوی صادر می‌شود

محمدحسن نیری در گفت‌‍وگو با خبرنگار قدس آنلاین، درباره آخرین آمار صدور کارت ملی هوشمند در خراسان رضوی تاکنون و میزان استقبال مردم اظهار داشت: آخرین جمعیت کشور 79 میلیون و 752 هزار و 45 نفر بوده که از میزان 6 میلیون و 133 هزار و 618 نفر جمعیت خراسان رضوی بوده که معادل 7.7 درصد جمعیت کشوری است و کل جمعیت واجد شرایط اخذ کارت ملی هوشمند در خراسان رضوی چهار میلیون و 800 هزار نفر هستند که از این تعداد 516 هزار نفر ثبت نام کردند و 285 هزار نفر کارت خود تحویل گرفتند و از این تعداد نیز 155 هزار نفر کارت اولی هستند.
وی افزود: تا پایان امسال برای یک میلیون و 500 هزار نفر از مردم استان کارت ملی هوشمند صادر می‌شود و کارت کل جمعیت استان به تدریج و در یک فرایند 4 ساله صادر می‌شود.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی در رابطه با تکمیل اطلاعات الزامی در صفحه پیش ثبت‌نام کارت ملی هوشمند خاطرنشان کرد: در صفحه پیش ثبت‌نام باید اطلاعات و مشخصات کامل شناسنامه‌ای فرد متقاضی به همراه والدین، همسر و فرزندان وارد شود و واردکردن شماره‌های ملی نامبردگان در این لیست الزامی است.
نیری با اشاره به زمان اعتبار کارت‌های ملی تصریح کرد: کلیه کارت‌های شناسایی ملی تا پایان امسال دارای اعتبار بوده و جهت تعویض این کارت‌ها با کارت‌های ملی هوشمند هم اطلاع‌رسانی لازم از سوی سازمان ثبت احوال صورت می‌پذیرد.
وی در رابطه با تعداد دفاتر ارائه دهنده خدمات هویتی و کارت ملی هوشمند اداره کل ثبت احوال خراسان رضوی تأکید کرد: در حال حاضر 22 دفتر پیشخوان در مشهد و 7 دفتر هم در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و قوچان آماده ارائه خدمات هویتی به مراجعه‌کنندگان هستند؛ همچنین 7 دفتر پیشخوان و 6 دفتر پستی مشهد و 20 دفتر پستی در سطح شهرستان‌های استان هم نسبت به ارائه خدمات شهروندی کارت ملی هوشمند اقدام می‌کنند.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با تأکید بر ویژگی‌ها و فرایند صدور کارت ملی هوشمند بیان کرد: کارت ملی هوشمند با دارابودن تراشه الکترونیک علاوه بر تأمین نیازهای دیداری مورد انتظار از کارت شناسایی مانند مشخصات اصلی هویتی و عکس صاحب آن، امکان ایجاد ارتباط الکترونیکی پایانه‌های مختلف در هر نقطه‌ای از کشور را با پایگاه اطلاعات جمعیتی و مرکز تأیید و تصدیق (ریشه) فراهم می‌کند که به واقع می‌توان گفت کلید ورود به دولت الکترونیک بوده است.
نیری درباره ویژگی‌های عمده کارت ملی هوشمند گفت: ارائه هویت دیجیتال به منظور تصدیق هویت در فضای سایبری و صدور گواهی، امکان ایجاد و بهره‌برداری از امضاء الکترونیک با استفاده از مشخصات بیومتریک افراد، امکان بهره‌برداری دیداری از مشخصه‌های چاپی کارت ملی هوشمند از جمله مشخصات و عکس و ایجاد امکان تصدیق دو طرفه و کنترل همزمان کارت و صاحب آن از ویژگی‌های عمده کارت ملی هوشمند بوده است.
وی در رابطه با فرایند صدور کارت ملی هوشمند افزود: پس از فراهم شدن شرایط و امکانات صدور کارت ملی هوشمند و با توجه به الزامات قانون برنامه ششم توسعه صدور و تحویل آن در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است و این فرایند در سه زیر فرایند اصلی شامل پیش ثبت‌نام، تکمیل ثبت‌نام و تحویل کارت و فعال سازی امضاء الکترونیک طراحی شده است و این کارت برای افراد 15 سال به بالا صادر می‌شود که افراد 15 ساله پس از تعویض شناسنامه سبز رنگ موقت با شناسانامه قهوه‌ای دائمی این فرایند را انجام می‌دهند.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی درباره اقدامات متقاضیان کارت ملی هوشمند در مرحله پیش‌ ثبت‌نام گفت: این فرایند که رأساً توسط مردم و برروی پرتال سامانه خدمات کارت ملی هوشمند قابل انجام است اعلام آمادگی متقاضیان را جهت صدور این کارت در دستور کار خود قرار می‌دهد و کلیه متقاضیان بالای 15 سال می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی: WWW.NCR.IR نسبت به ثبت‌نام و ارسال تقاضای خود اقدام کنند.
نیری تصریح کرد: پس از ارسال تقاضا و راستی‌آزمایی اطلاعات هویتی اولیه توسط پایگاه اطلاعات جمعیتی نسبت به ارائه مجوز ثبت‌نام نهایی اقدام گردیده و فرد متقاضی می‌تواند با انتخاب و تعیین محل و زمان مراجعه خود به پیشخوان تکمیل ثبت‌نام نسبت به نوبت‌گیری اقدام کند و هیچ وجهی در مرحله پیش ثبت‌نام دریافت نمی‌شود.
وی در رابطه با اقدامات متقاضیان کارت ملی هوشمند در مرحله تکمیل ثبت‌نام تأکید کرد: این فرایند به دلیل آنکه توسط پیشخوان‌های خدمات شهروندی کارت ملی هوشمند انجام می‌شود می‌تواند در اختیار بخش غیردولتی هم قرار بگیرد تا مردم ضمن امکان دسترسی راحت و سهولت بیشتر بتوانند تقاضاهای خود را تکمیل کنند.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی ادامه داد: در این مرحله فردی که کد رهگیری از سامانه پیش ثبت‌نام دریافت کرده و تعیین نوبت داشته است می‌تواند با ارائه اصل شناسنامه خود و سایر اطلاعات لازم در مورد والدین، همسر و فرزندان به پیشخوان انتخاب شده خود مراجعه کنند.
نیری گفت: در محل پیشخوان با اخذ مشخصات بیومتریک شامل تصویر زنده (LIVE)، اثر 10 انگشت دست، اسکن مدارک و تکمیل مشخصات هویتی نسبت به تأیید و تکمیل ثبت‌نام اقدام کرده و تقاضای آن جهت صدور کارت ملی هوشمند به سازمان ثبت احوال ارسال می‌شود.
وی در رابطه با تعرفه قانونی صدور کارت ملی هوشمند افزود: تعرفه قانونی صدور کارت ملی هوشمند 17 هزار و 200 تومان است که در زمان نهایی شدن ثبت‌نام دریافت می‌شود؛ همچنین نرخ دستمزد خدمات اینترنتی 5 هزار تومان بوده و حق‌الزحمه تبت نام هم 10 هزار و 800 تومان بوده است.
مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با اشاره به اقدامات متقاضیان کارت ملی هوشمند در مرحله تحویل کارت و فعال سازی امضاء الکترونیک خاطرنشان کرد: پس از وصول کارت صادر شده از سازمان با مراجعه مجددفرد متقاضی به دفتر با تطبیق دیداری و سیستمی (اخذ مجدد اثر انگشت و کارت خوان) اطلاعات کارت، پایگاه و فرد با یکدیگر تطبیق داده می‌شوند و پس از تصدیق کارت تحویل صاحب آن می‌شود؛ همچنین امضاء الکترونیک فرد هم در این مرحله فعال می‌شود و وی می‌تواند از آن در پایانه‌های مرتبط با پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال استفاده کند.
نیری درباره تفکیک جمعیتی و جنسیتی استان گفت: از مجموع جمعیت 6 میلیون و 133 هزار و 618 نفری خراسان رضوی 71.7 درصد جمعیت شهری و 28.3 درصد جمعیت روستایی استان هستند؛ همچنین درصد جمعیت مردان خراسان رضوی 50.2 درصد و زنان استان 49.8 درصد بوده است.
وی افزود: خراسان رضوی پس از تهران رتبه دوم جمعیت کشور را دارا است و مشهد نیز رتبه نخست جمعیت استان را دارد.
*گفت‌وگو از: سیدمحمد شخص‌امام‌پور

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.