هیات دولت مستعفی یمن که در رایزنی‌های کویت مشارکت دارد این مساله را تکذیب کرد که "با هرگونه پیشنهاد یا طرحی یکجانبه که ماموریت "نظام قانونی" در کشور را بکاهد از جمله تشکیل دولت شراکتی با انصارالله" موافقت کرده باشد.

تور منطقه‌ای ولد الشیخ احمد به زودی آغاز می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، هیات دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ گونه طرح یا پیشنهادی را که با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و قطعنامه‌های ذیربط و طرح شورای همکاری خلیج فارس و مکانیزم اجرایی آن و خروجی‌های کنفرانس گفتگوی ملی مغایرت داشته باشد، مورد بررسی قرار نداده است.

به نظر می‌رسد این اظهارات در پاسخ به سخنان اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در کنفرانس خبری در کویت مطرح شده است.

وی در این کنفرانس خبری گفته بود که به طرفین رایزنی‌های صلح کویت پیشنهادی برای نقشه راه حل بحران یمن را ارائه داده است که شامل دیدگاه عملی برای پایان درگیری‌ها است و بر اساس آن با تمهیدات امنیتی براساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت و تشکیل دولت وحدت ملی موافقت می‌شود و این دولت اقتصاد ملی را نجات می‌دهد و می‌تواند خدمات اساسی را برای شهروندان فراهم کند.

هیات دولت مستعفی تاکید کرد: تلاش برای قانونی کردن «کودتا» قابل قبول نیست و نظام قانونی عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن تدابیر و گام‌های مناسب را برای گسترش مشارکت سیاسی در دولت در آینده اتخاذ می‌کند و این امر پس از آن صورت می‌گیرد که حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن به تعهدات خود عمل کنند.

هیات دولت مستعفی یمن نام نظام "قانونی" را بر دولت فراری می‌گذارد، این در حالی است که طبق توافق‌هایی که در گذشته صورت گرفته بود، نظام عبد ربه منصور هادی تنها به مدت دو سال قدرت را می‌بایست در دست می‌داشت اما او پس از پایان این مدت نیز مدعی در اختیار داشتن قدرت بوده است.

از سوی دیگر، حمزه الحوثی، از رهبران جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که قدرت‌های متجاوز برای استفاده از تاخیر در مذاکرات تلاش می‌کنند تا امتیازهایی را به دست آورند تا مذاکرات را به نقطه صفر بکشانند.

وی عنوان داشت که جمع کردن تعداد زیادی از نیروها در چند هفته گذشته از سوی نیروهای متجاوز در تمامی جبهه‌ها تاکیدی بر این امر است.

وی در مصاحبه با شبکه المسیره پیش بینی کرد که برخی از قدرت‌ها در سطح نظامی در عید و پس از آن تلاش کنند تا تشویشی را در معادله‌ای که در جریان مذاکرات تاکنون حاصل شده است، ایجاد کنند.

حمزه الحوثی از ارتش و کمیته‌های مردمی نیز خواست تا آمادگی و هوشیاری خود را برای رویارویی با توطئه‌های ائتلاف متجاوز بالا ببرند.

وی تصریح کرد: کسانی هستند که تلاش می‌کنند رایزنی‌ها را به شکست بکشانند و با تمامی راه‌های ممکن مانع از رایزنی‌ها شوند و به سرعت در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که مذاکرات شکست خورده است در حالی که مذاکرات ادامه دارد.

این عضو جنبش انصارالله عنوان داشت، اسماعیل ولد الشیخ احمد سفرهای مهمی در منطقه در مقطع زمانی کنونی خواهد داشت که با جده و ریاض آغاز می‌شود و از یمن می‌گذرد و در مسقط و ابوظبی پایان می‌یابد و در این سفرها مسائل حساسی چون خلاصه رایزنی‌ها در طول ۷۰ روز گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود که این سفرها نتایج تعیین کننده‌ای برای دست یابی به توافق فراگیر داشته باشد.

در همین حال، یک منبع نظامی در مصاحبه با خبرگزاری سبأ عنوان داشت که جنگنده‌های سعودی و افراد مسلح حامی ائتلاف متجاوز به نقض‌ آتش بس در تعدادی از استان‌های یمن ادامه دادند.

از سوی دیگر، هزاران یمنی روز گذشته به مناسبت روز جهانی قدس راهپیمایی گسترده‌ای را در خیابان الستین در صنعاء برگزار کردند. شرکت کنندگان در این راهپمایی پرچم‌های یمن و فلسطین و پلاکاردهایی در مخالفت با اشغالگری‌های اسرائیل و در محکوم کردن عادی سازی روابط با این رژیم در دست گرفتند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی شعارهایی علیه اشغالگری‌های اسرائیل و جهت آزادسازی قدس سر دادند و در این راهپیمایی زنان نیز حضور گسترده و بی‌سابقه‌ای داشتند.

در همین حال، صالح الصماد، رئیس شورای سیاسی انصارالله در سخنرانی خود عنوان داشت که مساله فلسطین مساله‌ای است که می‌توان بر اساس آن پیشرفت یا عقب ماندگی عرب‌ها را ارزیابی کرد. مساله فلسطین مساله اساسی است که باید جهت گیری امت اسلامی به سمت آن باشد و باید در کنار مردم فلسطین ایستاد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.