قدس آنلاین / تکتم بهاردوست: الان حدود چهارسالی هست که از عمر جشنواره مردمی‌ عمار می‌گذرد؛ جشنواره‌ای‌که در طول این‌مدت توانسته از لحاظ کمی ‌و کیفی رشد قابل‌توجهی داشته باشد و تا به امروز هم با موفقیت ادامه داشته است.

می‌خواهیم در جهان جریان‌ساز باشیم

بخش بین‌المللی جشنواره عمار امسال از بخش اصلی جدا شد. جشنواره نوپایی‌که باید حالاحالاها حمایت شود و قد بکشد. امسال جشنواره مردمی ‌فیلم عمار در بخش بین‌المللی با محوریت فیلم‌‌های ضدکودتایی از سراسر جهان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سوم و چهارم شهریورماه در سالن سوره حوزه‌هنری برگزار خواهدشد. به این انگیزه با بهنام حیدری مدیر اجرایی این جشنواره به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

* بخش بین‌المللی جشنواره مردمی ‌فیلم عمار قرار است چه کند؟
همان‌طورکه می‌دانید بخش بین‌المللی جشنواره فیلم عمار از این دوره از بخش اصلی جشنواره جدا شده و همان‌طورهم که از اسمش پیداست، ما در اولین دوره و در این بخش حرکت جدیدی را آغاز کرده‌ایم که سعی دارد حادثه روی زمین مانده‌ای را که سال‌ها پیش اتفاق افتاده و تاکنون به آن پرداخته نشده است، از زمین بردارد و از طریق سینما به تصویر بکشد.
حرکتی‌که در این دوره آغاز کرده‌ایم، خدا را شکر با استقبال خیلی خوبی روبه‌رو شده و همین قضیه مسؤولیت ما را در دوره‌‌های آینده سنگین‌تر خواهدکرد.

* در این دوره چند اثر و از چه تعداد کشور به بخش رسیده بود؟
حدود 5 هزار اثر از 130کشور از جمله کشورهای روسیه، آمریکا، فرانسه و... به دبیرخانه جشنواره رسیده بود که به‌خاطر سطح کاریشان، انتخاب را کمی‌ برای ما مشکل کرده بود و ما را به تعداد آثار زیادی با دسته‌بندی‌‌های مختلفی رساند که قابلیت معرفی و اکران را داشت.

* چه برنامه‌ای برای اکران این آثار در نظر داشته و دارید؟
به‌خاطر طیف گسترده‌ای‌که موضوعات این آثار داشتند، تصمیم گرفتیم این آثار را هر دو ماه یک‌بار به نمایش درآوریم و حتی تصمیم بر این شد که آثار شاخصی را هم که با این موضوعات در دنیا ساخته شده، درکنار آثار رسیده اکران کنیم.
در این دوره چند اثر با موضوع کودتا به دستمان رسید که به‌خاطر زمان برگزاری و روز 28 مرداد تصمیم بر این شد که بخش اول جشنواره را با موضوع کودتا برپا کنیم و حتی از یک فیلمساز شیلیایی هم در این دوره دعوت به عمل آوردیم.

* چرا این موضوع (کودتا) اینقدر برایتان مهم بود که تصمیم گرفتید بخش اول جشنواره را به نمایش این آثار اختصاص دهید؟
این موضوع در سینمای دنیا یک موضوع شناخته‌شده است؛ تاجایی‌که ما در جست‌وجوی اولیه به بالغ بر 200 اثر با این موضوع رسیدیم که نشان‌دهندۀ حجم زیاد این نوع اثر در زمینه کودتا در دنیا بود و اینکه ما متأسفانه تاکنون اثری با این موضوع نداشته‌ایم، برایمان پیام داخلی خوش‌آیندی ندارد، پس باید سینمای ما هم به این‌سمت برود و راجع به تاریخ خودش فکری بکند. چون اگر این پازل تکمیل نباشد، اطلاعات غلطی به مردم می‌رسد و چون ما تاکنون در این‌خصوص نتوانسته‌ایم اثری داشته باشیم، دیگران می‌توانند این قضیه را به‌نفع خودشان مصادره کنند و در این دوره، رساندن این پیام، آن هم به‌درستی، یکی از اهداف ما بود که بتوانیم این خلأ‌‌هایی را که در سینمای ایران هست با نمایش آثاری‌که در سینمای دنیا با این موضوع ساخته شده، جبران کنیم.

* به‌نظر شما باتوجه به تاریخ‌سازبودن واقعه کودتای 28مرداد برای کشورمان، چرا تاکنون در این خصوص آثار قابل‌توجهی ساخته نشده است؟
در کشور ما این کودتا خوب شناخته نشده است، درحالی‌که جای کار زیادی دارد. نمونه‌اش فیلمی ‌است که نادر طالب‌زاده در این‌خصوص ساخته و عمق فاجعه را نشان داده است. متأسفانه ما تاکنون در این زمینه خیلی کم‌کار بوده‌ایم و نتوانسته‌ایم از طریق سینما حرف و پیام خودمان را در این‌خصوص به دنیا برسانیم و آن تعداد اثری هم که ساخته شده، در عرصه بین‌المللی توزیع و اکران نشده است. من فکر می‌کنم این قضیه به‌دلیل کم‌کاری خودمان بوده است.

* میزان استقبال فیلمسازان خارجی از این بخش چگونه بوده است؟
خیلی زود است که بگوییم جشنواره عمار را دنیا می‌شناسد، ولی ما سعی کرده‌ایم که آن استانداردهایی را که در زمینه بین‌الملل برای جذب اثر تعریف شده است، رعایت کنیم و خوشبختانه باتوجه به بضاعتی‌که داشتیم با استقبال خوبی هم مواجه شدیم. به‌نظرم شروع خیلی خوبی بود.

* این جشنواره به چه‌نحوی می‌تواند به دنیا و به‌صورت بین‌المللی معرفی شود؟
صراحت کلام جشنواره عمار از شاخصه‌‌های این جشنواره است من فکر می‌کنم که باید رسانه‌‌های خودی در این‌خصوص همت کنند و درخصوص اینکه این جشنواره تا چه‌حد در رویکرد سینمایی کشورمان مؤثر بوده اطلاع‌رسانی کنند.
ما با این‌همه جشنواره‌ای‌که هرساله در کشور برگزار می‌کنیم، هنوزهم نتوانسته‌ایم قدم ‌درستی در این راه برداریم و سینمای ما هنوز هم به‌شدت متأثر از جشنواره‌‌های غربی است.

* چه آینده‌ای را برای این جشنواره و بخش بین‌الملل آن متصور هستید؟
آینده‌ای را که ما در بخش بین‌الملل برای آن متصور هستیم این است که بتوانیم جشنواره عمار را تا حد جشنواره‌‌های خوب اروپایی بالا ببریم. ما می‌خواهیم این جشنواره در عرصه بین‌المللی جریان‌ساز باشد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.