قدس آنلاین - رها واعظی: اواخر هفته گذشته، ستاره شناسان ناسا، سیاره ای را در نزدیک ترین همسایه منظومه شمسی کشف کردند

 شاید این سیاره، زمین دیگری باشد!

این سیاره تازه کشف شده در محدوده ستاره گلدیلاکز می باشد و همین موضوع سبب می شود که محیط آن نه خیلی داغ باشد و نه خیلی سرد، این موضوع بدان معناست که آب مایع می تواند بر روی سطح این سیاره وجود داشته باشد و به این ترتیب؛ احتمال وجود شرایط زندگی بر روی آن افزایش می یابد.

هر چند که در سال های اخیر، ناسا در ماموریت های مختلف خود، سیاره های متعددی کشف کرده است، اما کشف این مورد، یافتن سیاره ای مشابه و هم اندازه زمین را نوید می دهد. البته با وجود اینکه، سیاره تازه کشف شده در کیهانی نزدیک به زمین می باشد، اما 4.2 سال نوری با زمین فعلی ما فاصله دارد و این، عدد کمی برای فاصله بین دو منطقه کهکشانی نیست.

پل باتر، یک ستاره شناس در موسسه علوم کارنگی، که یکی از اعضای تیم کاشف این سیاره نیز می باشد، آن را به یک تابلوی نئون چشمک زن تشبیه و عنوان کرده است: این سیاره، می تواند نزدیک ترین مکان بالقوه مشابه زمین، برای سکونت باشد.

سرگروه تیم کاشف این سیاره نیز که یکی از ستاره شناسان بزرگ در دانشگاه کوئین مری لندن می باشد، به تازگی در گزارشی که در مجله نیچر منتشر شده، عنوان کرده است: مسلماً ما می دانیم که سیاره های خاکی بسیاری، اطراف ستارگان مشابه خورشید وجود دارند، اما ظاهراً این سیاره تازه کشف شده، نزدیک ترین سیاره خاکی به منظومه شمسی می باشد، که در مدار نزدیک ترین ستاره مشابه خورشید قرار گرفته است.

البته تنها چیزهایی که تاکنون در خصوص این سیاره تازه کشف شده می دانیم، فاصله آن از مدار ستاره مادرش و فاصله آن با زمین می باشد. هنوز موارد بسیار زیادی در خصوص این سیاره مرموز ناشناخته است. دانشمندان اکنون در حال کار بر روی مدل های رایانه ای پیشرفته ای هستند که بتواند شرایط و نکات خاصی را در خصوص این سیاره خاکی توضیح دهد. این شرایط می تواند شرایطی مانند سیاره زمین باشد و یا شرایطی مانند سیاره داغ زهره و سیاره سرد و خشک مریخ می باشد.

این سیاره تازه کشف شده، پروکسیما بی نام گرفته است و هنوز هیچ تصویری از آن در دسترس نیست. در واقع ستاره شناسان، این سیاره را به کمک تلسکوپ و با توجه به نور ستاره مادر کشف کرده اند.

با توجه به طیف لرزش هایی که دانشمندان بر روی ستاره مادر این سیاره مشاهده کرده اند، متوجه شده اند که احتمالاً پروکسیما بی دارای جرمی معادل 1.3 برابر جرم زمین می باشد و به نظر می رسد که چندین برابر از زمین بزرگ تر است. در واقع 11.2 روز طول می کشد تا این سیاره یک دور کامل در مدار ستاره مادرش بچرخد.

هر چند که سیاره تازه کشف شده، به دلیل تابش خیره کننده ستاره مادرش، با تلسکوپ قابل مشاهده نیست، اما دانشمندان امیدوارند که در دهه های آینده و به کمک نسل جدید تسلکوپ ها بتوانند سیاره مورد نظر را مشاهده کنند.

البته نزدیکی این سیاره به منظومه شمسی، امید مشاهده آن را با کمک تلسکوپ های رباتیک فضایی افزایش می دهد.

بنا بر گفته های دانشمندان کاشف سیاره پروکسیما بی، این سیاره بسیار شبیه به زمین می باشد. فاصله این سیاره تا ستاره مادر خود، نزدیک تر از فاصله کره زمین تا خورشید است، در واقع فاصله زمین تا خورشید حدود 93 میلیون مایل می باشد و فاصله سیاره پروکسیما بی تا ستاره مادرش، تنها حدود 5 میلیون مایل است، اما چون ستاره مادر این سیاره تنها 12 درصد از جرم خورشید منظومه شمسی را دارد و درخشندگی آن نیز یک ششصدم سیاره خورشید می باشد، پس نزدیکی آن با سیاره پروکسیما بی، مشکلی ایجاد نمی کند.

با توجه به همه این اطلاعاتی که از سیاره پروکسیما بی به دست آمده است، می توان فهمید که سیاره پروکسیما بی، با وجود آنکه به ستاره مادرش نزدیک است، اما گرمای کم تری نسبت به گرمای زمین دارد، اما دمای آن به قدری است که آب مایع می تواند بر روی سطح این سیاره جریان داشته باشد.

کشف سیاره پروکسیما بی می تواند انگیزه ای برای توسعه تلسکوپ های سیاره یاب پیشرفته باشد. تلسکوپ های موجود فعلی، آن قدر قدرت ندارند که به کمک آن ها بتوان سیاره پروکسیما بی را مشاهده کرد، اما کشف این سیاره، دروازه جدیدی را برای توسعه تلسکوپ های پیشرفته تر فضایی، به روی دنیای دانش و فناوری باز خواهد کرد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.