معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات جدید با انی ایتالیا برای ساخت یک پالایشگاه میعانات گازی گفت: امسال ذخایر استراتژیک بنزین ایران نسبت به سال گذشته ۷۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

مذاکرات جدید نفتی ایران-انی ایتالیا/افزایش ذخایر استراتژیک بنزین

به گزارش قدس آنلاين به نقل از مهر، عباس کاظمی دیروز در یک نشست خبری با اشاره به افزایش صادرات روزانه فرآورده های نفتی ایران به ۴۰۰ هزار بشکه گفت: در شرایط فعلی ظرفیت برای افزایش صادرات انواع فرآورده های نفتی به ۵۰۰ هزار بشکه در روز وجود دارد، اما به دلیل محدودیت بندری امکان تحقق اهداف صادراتی به طور کامل فراهم نیست.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به افزایش تعداد اسکله های بارگیری در پایانه نفتی ماهشهر تصریح کرد: با بهره برداری از دو پست جدید اسکله در پایان نفتی ماهشهر و توسعه زیرساخت هایی در پایانه های نفتی لاوان، عسلویه و بندرعباس تا پایان سال جاری ظرفیت صادرات روزانه فرآورده های نفتی کشور به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد.

معاون وزیر نفت همچنین با بیان اینکه همزمان با تجهیز و توسعه پایانه های نفتی، تغییر آرایش خطوط لوله هم در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: بر این اساس معکوس سازی روند انتقال فرآورده های نفتی از شمال به جنوب کشور در سه خط لوله تهران- اهواز- ماهشهر، تهران- آبادان و تهران- بندرعباس آغاز شده است.

این مقام مسئول، همچنین با یادآوری اینکه هم اکنون ۲۶ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا در ۸ کلانشهر اصلی کشور شامل تهران، اراک، کرج، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز و مشهد مقدس عرضه و توزیع می شود، تاکید کرد: علاوه بر این، عرضه این سوخت های پاک و شهرهای اطراف اصفهان، کلانشهر قم، خرمشهر، آبادان، بندرعباس، چابهار و رفسنجان و در مجموع ۲۰ شهر کشور آغاز شده است.

کاظمی همچنین با اشاره به اجرای طرح تخصیص سهمیه گازوئیل بر اساس میزان پیمایش خودروها یادآور شد: با اجرای این طرح، در طول یکسال گذشته تاکنون متوسط مصرف روزانه گازوئیل کشور حدود ۸ میلیون لیتر کاهش یافته و با استفاده از ظرفیت های سامانه هوشمند سوخت این طرح در کل کشور عملیاتی شده است.

جزئیات مذاکرات نفتی ایران و انی ایتالیا

وی همچنین در پاسخ به سوال پرسش مهر درباره انتخاب سرمایه گذاری پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای میعانات گازی پارس شیراز توضیح داد: مذاکراتی با شرکت انی ایتالیا برای مشارکت و سرمایه گذاری در این واحد پالایشگاهی آغاز شده است.

معاون وزیر نفت همچنین در تشریح برنامه های جدید نیروگاه سازی ایران در دوران پسابرجام هم توضیح داد: اکنون وزارت نفت برای ایجاد یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت جدید پالایشگاهی مجوز تخصیص خوراک نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است.

به گفته وی، هم اکنون ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس، پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای پارس شیراز، پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه ای آناهیتا کرمانشاه، پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای بهمن گنو (جاسک) و پالایشگاه ۴۸۰ هزار بشکه ای سیراف عسلویه از مهمترین پالایشگاه های در دست ساخت هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه پیش بینی می شود تا افق چشم انداز، ظرفیت پالایش نفت ایران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد، تاکید کرد: از این میزان، ۱.۵ میلیون بشکه فرآورده نفتی صادر و مابقی آن در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

قاچاق بنزین متوقف شد

این مقام مسئول، همچنین در مورد برنامه دولت برای توقف عرضه کافی بنزین در جایگاه سوخت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون رشد مصرف بنزین حدود ۳.۲ درصد بوده و این در حالی است که در این مدت بیش از ۸ درصد با افزایش تولید و واردات خودرو در کشور مواجه بوده ایم.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون رشد مصرف بنزین در کشور مهار شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر، آمارهای موجود نشان می دهد که رشد مصرف بنزین در تمامی استان های مرزی کشور منفی شده و به عبارت دیگر هم اکنون قاچاق بنزین متوقف شده است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی نیازی به عرضه کارتی بنزین نداریم، اظهار داشت: اما عرضه کارتی گازوئیل کماکان ادامه می یابد.

کاظمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است، یادآور شد: در مدت زمان مشابه سال گذشته حجم واردات بنزین کشور حدود ۷ میلیون لیتر در روز بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری مجموع واردات بنزین در سال ۹۶، به ۶.۵ تا ۷ میلیون لیتر در روز کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: بخش عمده ای از بنزین وارداتی صرف افزایش ذخیره سازی این فرآورده نفتی در کشور شده، به طوری که هم اکنون حجم ذخایر استراتژیک بنزین ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.

این مقام مسئول، در پایان با اشاره به ممنوعیت واردات بنزین از کشورهای حاشیه دریای خزر به دلیل عدم تطابق با استانداردهای ملی خاطرنشان کرد: بنزینی که از شمال کشور وارد می شود، صرفا به عراق سوآپ می گردد و این بنزین وارداتی در هیچ یک از جایگاه های سوخت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.