نعیمه موحد

 ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﺖ ﻫﺎﻯ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺩﺍﻋﺶ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ

ﺗﺮﻭﺭ ﻭ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴــﺖ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﻳﻚ ﻧﺎﻡ ﺍﻣﺮﻭﺯﻯ ﺍﺳــﺖ ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻗﺪﻣﺘﻰ ﺑﻪ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﺯ ﺩﺳــﺘﻮﺭ ﻛﺸﺘﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻗﺮﻭﻥ ﻭﺳﻄﻰ ﺗﺎ ﮔﺮﻭ ﻩﻫﺎﻯ ﺗﺮﻭﺭﻳﺴﺘﻰ ﺩﺍﻋﺶ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻥ ﺍﻣﻨﻴﺖ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩﺍﻧﺪ.

تروریسم و تروریست یعنی چه

تـرور کلمـه اي انگلیسـی و بـه معنـی تـرس و وحشـت اسـت و تروریسـم در اصطلاح سیاسـی به رفتارهای سـازمان یافته ای گفته می شـود کـه بـرای ایجاد ترس و وحشـت یـا نشـان دادن قدرت و زور خـود، فـرد یـا افـرادی را به قتل می رسـانند. تروریسـت هم به کسـی که تـرور را انجام می دهـد، می گویند. به عمل تروریسـتی و حادثـه ای هـم کـه اتفـاق افتاده اسـت، تـرور می گویند. برای تروریسـم نمی شـود عمری تعیین کرد. شـاید در این سـال ها اسـم آن را بیشـتر بشـنویم، امـا از زمانـی که انسـان وجود داشـته کسـانی هـم بوده انـد کـه به هـر دلیـل با هم دشـمن مي شـوند و علیـه هم دسـت بـه تـرور مي زنند.

   انواع ترور

انجـام کارهای جنایتکارانـه ای مثل هواپیماربایـی، گروگان گیری، خرابـکاری، بمب گـذاری، سـرقت مسـلحانه از بانـک و آدم ربایـی سیاسـی و آدم کشـی از نمونه هـای اعمـال تروریسـتی اسـت. اما خود ترورها هم انواع مختلفی دارند مثل: ترور شـخصیت: ترور شـخصیت همان تـرور روانی اسـت؛ یعنی ترسـاندن و تهدیـد افراد از طریـق خراب کردن روحیه یا شـهامت و شـجاعت آنهـا. در تـرور شـخصیت هـدف آسـیب زدن جسـمی نیسـت بلکه ترورکننـده می خواهد روان فرد مـورد نظرش را به هم بریـزد. بدنـام کـردن فـرد و حمله به شـخصیت و آبـروی افراد هم نوعی ترور شـخصیت اسـت. تروریسـم دولتـی: وقتـی دولتـي از طریـق روش هـای خشـونت آمیز، مردمـش را در ترس و وحشـت دایمـی قرار می دهد تروریسـم دولتـی اتفـاق می افتـد. ایـن ایجـاد تـرس و وحشـت از طـرف حکومت اسـت، ولی بیشـتر غیرقانونـی و بـرای سـرکوب کردن مخالفان اسـت. تروریسـم بین المللی: کشـور یـا کشـورهایی که برای رسـیدن به هدف های سیاسـی در سـطح بین المللی مثلا اعمـال مجرمانـه و جنایتکارانـه انجـام می دهند مرتکب تروریسـم بین المللی شـده اند. هـدف ایـن نوع تروریسـم معمولا این اسـت که سـاختار سیاسـی،اجتماعـی، اقتصـادی و... کشـور یـا منطقـه اي را به نفع خودشـان تغییـر بدهند. تروریسـم هسـته ای: همان طـور کـه از اسـمش معلـوم اسـت حمله به تأسیسـات هسـته ای یک کشـور و خرابکاری در آنهاست. سـایبر تروریسـم: این نوع ترور بـرای دنیای جدیـد و مربوط به دنیای مجازی اسـت. تروریسـت به رایانه ها، شـبکه های رایانه اي و اطلاعات ذخیره شـده در آنهـا حملـه یا تهدید بـه حمله می کند. ایـن روش هم اهـداف گوناگونی مثل مجبور کردن فرد یا سـازمان و حتـی دولتـی به انجـام کاری خاص یا آزار و اذیت افراد اسـت.

    بزرگ ترین ترورهای خارجی   

یکـی از بزرگ تریـن ترورهـای تاریـخ دنیـا کـه باعـث بـه وجـود آمـدن جنگی با وسـعت «جنـگ جهانی اول» شـد، ترور «آرشـیدوک فرانسـیس فردیناند»، ولیعهد اتریش ـ مجارستان بـود. این ترور را فردي بوسـنیایی که عضو سـازمان تروریسـتی صربسـتانی بود، انجـام داد. بـه همیـن خاطـر اتریش به صربسـتان حمله کـرد و این جنگ شروع شد.  «ماهاتما گاندی»، بنیانگذار کشـور هندوسـتان و کسـی بود کـه عمـرش را بـرای رها کـردن هند از اسـتعمار انگلیس صرف  کرد. او در شـامگاه 30ژانویه 1948 میلادی بـه وسـیله جوان هنـدوی متعصبـي کـه از جدا شـدن پاکسـتان از هنـد ناراضی بـود، با شـلیک اسـلحه از پـا درآمد.  «مارتیـن لوترکینـگ»، رهبـر مبـارزات آمریـکا بـرای تأمین شـدن حقـوق اقلیت هـای مـردم آمریـکا بـود. او را هـم جوانـي سفیدپوسـت بـا گلولـه به شـدت زخمـی کـرد. مارتیـن لوتر به خاطـر شـدت جراحات در بیمارسـتان درگذشـت.  معروف تریـن تـرور دوران باسـتان بـه گفتـه خیلـی از کارشناسـان تاریخـی، تـرور «ژولیوس سـزار»، امپراتـور روم در ۴۴سـال قبـل از میـلاد مسـیح اسـت. سـزار از معروف تریـن سـرداران رومـی اسـت. همین ترور سـال ها روم را در شـک و بی اعتمادی سـرانش نسبت بـه هم فرو برد و در نهایت هم باعث فروپاشـی اش شـد.  تـرور «جـان اف .کنـدی»، رئیس جمهـور آمریـکا هـم از مشـهورترین ترورهـای آمریکاسـت. او جوان تریـن و محبوب تریـن رئیس جمهـور آمریکا بـود که در 22نوامبر1963 در شـهر «دالاس» در ایالت تگـزاس آمریکا به ضـرب گلولـه شـخصی به اسـم «لـی هورلـی اوسـوالد» به قتل رسـید؛ البته اوسـوالد را هم چندین سـاعت بعد از دسـتگیری، شـخصی بـه اسـم «جک رابی» با اسـلحه کشـت تـا انگیزه های او بـرای تـرور کنـدی تا الان هـم بي جواب باقـی بماند.

     روز مبارزه با تروریسم

در ایـران هشـت شـهریور روز مبـارزه بـا تروریسـم نام گـذاری شـده اسـت. ایـن نام گـذاری بـه ایـن خاطـر اسـت کـه در ایـن روز و در سال 1360، گروه هـای جاسوسـی ضدانقـلاب و غربـی «محمدعلی رجایـی» رئیس جمهور و «محمدجواد باهنر» نخسـت وزیر کشـورمان را بـه همـراه چنـد نفـر از همراهان شـان در دفتر نخسـت وزیری ترور کردنـد. ایـن تـرور بـا انفجـار بمبـی که در سـاکي دسـتی جاسـازی شـده بـود اتفـاق افتـاد و در میـان عملیـات تروریسـتی در دنیـا بی سـابقه بـود. ایـن ماجـرا درسـت زمانی اتفاق افتاد که دو مـاه قبلش، آیت الله دکتر «سـیدمحمد حسـینی بهشـتی» و بیـش از هفتـاد تـن از چهره های سیاسـی و اجرایـی عضـو حـزب جمهـوری اسـلامی در انفجـار دفتر ایـن حـزب ترور شـده و به شـهادت رسـیده بودند.  کشـور مـا هنوز  هـم با ایـن روش ناجوانمردانه قربانی می دهد؛ مثلا کشـورهای غربی وقتـی دیدنـد نمی تواننـد جلوی پیشـرفت صلح آمیز برنامه هسـته ای ایـران را بگیرند با اسـتخدام تروریسـت ها، چندین تن از دانشـمندان هسـته ای مـا مثـل «مصطفـی احمـدی روشـن» را با بمب گـذاری یا «داریـوش رضایی نژاد» را با شـلیک اسـلحه تـرور کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.