قدس انلاین-داود آتش افروز: علی غفاری کارگردان فیلم " استرداد" می گوید: امروز برخی از تولید کنندگان فیلم سلیقه مخاطب رو در نظر نمی گیرند و فقط به مسائل مالی توجه دارند و در هنگام ساخت از سرو ته فیلم نامه می زنند و دست آخر فیلم می شود یک شیر بی یال و دم .<BR>

ازسرو ته فیلم نامه می زنند ودست آخرفیلم می شود یک شیر بی یال و دم!

به گزارش قدس انلاین،شاید بتوان به جرات گفت که علی غفاری یکی از بهترین های سینما در بحث برنامه ریزی تولید فیلم است .در پرونده کاریش پروژهای سنگینی از لحاظ تولید به چشم می خورد که مدیر برنامه ریزی آن غفاری می باشد . سجاده آتش / لیلی با من است و...را برنامه ریزی کرده است .شروع کار کارگردانی علی غفاری با مجموعه جنگی سینمایی " سرزمین ملائک " 1375 به تهیه کنندگی سازمان سینمایی سبحان فیلم ( کمال تبریزی ) است و فیلم های سینمائی شاهرگ و چراغ قرمز و .... در کارنامه غفاری به چشم می خورد. فیلم سینمایی " استرداد " آخرین کار وی است که در سال گذشته یکی از پر سیمرغ ترین فیلم ها ی جشنواره فجر بود. .. با علی غفاری درباره این فیلم و موضوعات دیگر سینما به گفتگو نشستیم که ما حصل آن در ذیل می آید..
- کمی در باره روند ساخت " استرداد " بگویید.

استرداد آخرین کار من است که بدلیل تاریخی بودن کار و تعدد لوکیشن های فیلم ( محل فیلمبرداری) و صحنه آرایی و طراحی و دوخت لباس و بازیگران زیاد... کار سنگین و سختی بود که با لطف خدا و کمک آقای محسن علی اکبری تهیه کننده وعوامل خوب کار به سرانجام رسید.البته بخشی از قصه در خارج از کشور و در سرمای زیر 50 درجه مسکو فیلمبرداری شد .تصور کن سرما از یک طرف و هماهنگی مکان های فیلمبرداری و ارتباط برقرار کردن با مسئولین مربوطه در مسکو ....چه نیرویی از ما گرفت.

- غیر از مسکو دیگه کجا فیلمبرداری داشتید؟

بخش های دیگر کار در ایران بود. مکان ها از هم فاصله زیادی داشتند. در شمال کشور و فریدون کنار فیلمبرداری داشتیم تا پل ورسک ... صحنه های ریلی و جاده ای زیاد داشتیم . در تهران هم کار داشتیم و ساختن تهران قدیم کار راحتی نبود در کل کار طبق برنامه ریزی در 100 جلسه در 4 ماه انجام شد....جا داره به همه عوامل فیلم خسته نباشید بگم.

- در باره جشنواره فجر و جوایز چه نظری دارید؟

البته دستشان درد نکنه ولی فکر می کنم حق دو تا از نیروی های خوب کار در نظر داوران نا دیده گرفته شد در بخش طراحی صحنه آقای رامین فر واقعا سنگ تمام گذاشت و بسیاری از فیلمبرداری خوب آقای کلاری صحبت می کردند و من این دو نفر را لایق سیمرغ می دانستم .

- شرایط مالی حال حاضر در روند ساخت فیلم مشکل ساز نبود؟

خوشبختانه کار ما در قبل از این وضعیت مالی تمام شدولی در مراحل فنی کار مارا دچار مشکل ساخت.

- به نظرشما فیلم چقدر با مخاطب ارتباط بر قرار می کنه؟

با اینکه فیلم 2...3....روز دیر به جشنواره رسید ولی در همین مدت مخاطب زیادی داشت و در جشنواره در ارتباط با مخاطب رتبه چهارم را گرفت.حتی کار در اکران جشنواره شهر مشهد /قم/ کرمانشاه جزء پر مخاطب ترین کارها بوده است و امیداوارم در زمان اکران هم همین استقبال ازش بشه.

- کی قراره اکران بشه؟

انشاا...برای اکران عید فطر سینما ها در نظر گرفته شده است.

- از بازی بازیگران کار راضی بودی؟

بازی ها فوق العاده بود به خصوص بازی حمید فرخ نژاد که خیلی خوشحالم سیمرغ بهترین بازیگر را گرفت.

- چرا این روزها اکثر فیلم ها فروش خوبی دست پیدا نمی کنند؟

این سئوال جواب بسیاری دارد تنها یک فاکتور در این مورد دخیل نیست. پارامترهای زیادی در کنار هم می تونه به فروختن یا نفروختن کار کمک کنه ولی مهمترینش فاکتور فیلم نامه است چرا که که امروز برخی از تولید کنندگان فیلم سلیقه مخاطب رو در نظر نمی گیرند و فقط به مسائل مالی توجه دارند و در هنگام ساخت از سرو ته فیلم نامه می زنند و دست آخر فیلم می شود یک شیر بی یال و دم .مسلما مخاطب امروز سینمای ما با مخاطب دیروز خیلی فرق دارد . او یک فیلم شناس حرفه ای است.سطح آگاهی مخاطب بالا رفته و به راحتی با هر فیلمی ارتباط بر قرار نمی کند.دنبال منطق اصولی و قابل باور در تارو پود فیلم می گردد وما باید به نظر مخاطب احترام بگذاریم و ببینیم او چی می خواد.مخاطب امروز سینمای ایران فیلمی با ساختار قوی و فیلمنامه بکر می خواهد و با قصه های تکراری نمی توان او را به سالن سینما کشاند. دقت و درست هزینه کردن در زمان تولید یک فیلم هم می تواند به اقتصاد فیلم کمک کند.

- و حرف آخر؟

سعی کردم یک فیلم تاریخی جذاب بسازم وامیدوارم فیلم مورد توجه مردم واقع شود .


 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.