۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۵۹
کد خبر: 13516

حسن هانی زاده - تحلیلگر مسایل خاورمیانه : قیام خونین مردم منطقه الشرقیه عربستان علیه رژیم سرکوبگر وضد بشری عربستان اوضاع شکننده این نظام قبیله ای را با یک چالش سیاسی جدیدی مواجه ساخت.

بهار عربی در خزان عربستان


منطقه الشرقیه که به دلیل وجود چاههای نفتی عربستان از حساسیت ویژه ای برخوردار است تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد. حضور سربازان آمریکایی در کنار سربازان آل سعود برای حفاظت از این منطقه نفت خیز فضایی کاملاً امنیتی بر این منطقه چیره ساخته است.
بیش از 80 درصد از نفت عربستان از این منطقه که نزدیک به 5 میلیون شیعه را درخود جای داده استخراج می شود. شیعیان عربستان بدلیل گرایش آل سعود به مذهب ضد انسانی وهابیت و نگاه طایفه ای حکام سعودی به شیعیان، از بدیهی ترین حقوق انسانی محروم هستند. این شیعیان معمولاً از ورود به نیروهای مسلح و تصدی پستهای کلیدی در ادارات دولتی محرومند و تنها به کارهای نخلداری و کارگری اشتغال دارند.
رژیم آل سعود تنها به دلیل گرایش اهالی منطقه الشرقیه به مذهب اهل البیت(ع) از دادن خدمات رفاهی به اهالی الشرقیه سرباز می زنند. با آغاز قیامهای مردمی در جهان عرب، ساکنان منطقه الشرقیه که بیش از 80 سال از ظلم وستم وهابیهای جنایتکار رنج می برند علیه حکام آل سعود دست به تظاهرات زدند.این تظاهرات با عکس العمل وحشیانه و خشونت آمیز ارتش رژیم آل سعود مواجه شد و شمار زیادی از مردم زخمی و صدها تن دیگر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.
اما با وجود آن اهالی شهرهای القطیف، الاحساء، العوامیه و ظهران در روزهای اخیر تظاهرات اعتراض آمیز خود را با شیوه های جدیدتری گسترش دادند. فریاد تکبیر و مرگ بر آل سعود هر شب از فراز بام منازل مسکونی منطقه الشرقیه به گوش می رسد که این نوع اعتراضها تاکنون در عربستان سابقه نداشته است.
متأسفانه در طول روزهای اخیر رسانه های عربی و غربی اخبار مربوط به درگیریهای خونین منطقه الشرقیه را پوشش خبری نداده اند. این امر نشان می دهد که رژیم آل سعود با پرداخت رشوه های کلان به رسانه های خارجی و منطقه تلاش می کند تا اوضاع عربستان راعادی جلوه دهد.با این حال بنظر می رسد، عرصه سیاسی عربستان در روزهای آینده دستخوش تحولات گسترده ای خواهد شد و انقلابهای عربی به این کشورقبیله ای نیز خواهد رسید.
حکام عربستان از این پس نخواهند توانست به شیوه دوران جاهلی اعراب بر مردم ستمدیده این کشور حکومت کنند. اگر این حکام هر چه سریعتر دست به اصلاحات ساختاری نزنند قطعاً در آینده نزدیک به سرنوشت دیکتاتورهای مصر و تونس دچار خواهند شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.