مرز خسروی از دیرباز به دروازه عتبات شهره بوده و نزدیک ترین مسیر به کربلای معلی است که آمادگی زیرساخت‌های این مرز بیش از پیش انتظارات را در خصوص تردد از این مرز بالا می برد.

سهم مرز خسروی از تردد نوروزی زائران، تقریباً هیچ!

مرز ۳۷۱ کیلومتری مشترک با کشور عراق کرمانشاه را از دیرباز قدمگاه زائران حسینی و علوی کرده و سال هاست که این دیار عناوین «دروازه کربلا» و «دروازه نجف» را یدک می‌کشد.

در سال‌های اخیر که شر داعش از منطقه کم شده، مرز خسروی که قدیمی ترین مرز با کشور عراق است و بزرگترین پایانه مرزی خاورمیانه محسوب می‌شود میزبان زائران حسینی شده تا بار دیگر مردم این دیار خاک پای زوار حسینی را توتیای چشمانشان کنند.

در ۲ سال گذشته و نزدیک ایام اربعین کارهای خوبی صورت گرفت و زیرساخت‌های فراوانی برای تردد راحت زائران در این مرز بین المللی فراهم شد و مجموعه راهداری کرمانشاه هم در مسیر تردد به این مرز و هم در نقطه صفر مرزی سنگ تمام گذاشت.

یکی دیگر از نکاتی که در اربعین ۱۴۰۲ در رونق بیشتر مرز خسروی تأثیرگذار بود، ۲۴ ساعته شدن این مرز برای تردد بود که همین نکته سبب تردد بیش از ۱ میلیون نفر در ایام اربعین از این پایانه مرزی شد.

عدم معرفی مناسب مرز خسروی

زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب به ویژه مسیر بزرگراهی تا شهر قصرشیرین این برتری را به مرز خسروی داده تا با خیالی راحت تر زائران تردد از این مرز را انتخاب کنند؛ اما آن چیزی که پس از ایام منتهی به اربعین به فراموشی سپرده شد، تبلیغات مناسب برای استفاده از این مرز است.

سیل تردد زائران در سال‌های گذشته در تمام طول سال و در مناسبت‌های مختلف ادامه دار بوده و ایام مناسبت‌های مذهبی همچون ماه رجب و شعبان زائران زیادی از کشورمان به کشور عراق عزیمت می‌کنند.

حتماً اخبار ماه رجب در خصوص ازدحام زائران در مرز مهران و تردد بالای این زائران را شنیده و فیلم‌هایی که در این خصوص در فضاهای رسمی مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد را دیده‌اید، اما در همین ایام که نیاز به اندک تبلیغاتی برای رونق مرز خسروی بود برنامه‌ای در استان کرمانشاه برای این مساله نبود.

در ماه شعبان و به ویژه ایام نیمه شعبان که راهپیمایی‌هایی در مسیر به کربلا شکل می‌گیرد نیز تردد بالایی از کشور ما به عراق به ثبت می‌رسد که در این ترددها نیز پایانه مرزی خسروی با توجه به آمار سهم قابل توجهی ندارد.

کمبود وسایل نقلیه تردد به شهرهای زیارتی عراق در مرز خسروی

یکی از زائران کربلایی ماه شعبان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آنجا که بنده ساکن کرمانشاه هستم و مسیر خسروی به کربلا نزدیک تر از سایر مسیرها برای ما است در ایام نیمه شعبان که قصد زیارت کربلا را داشتم این مرز را برای تردد انتخاب کردم.

وی با اشاره به اینکه مسیر کرمانشاه تا خسروی به صورت بزرگراه بوده و تردد در این مسیر به ویژه برای خودروهای شخصی مناسب است، افزود: بعد از خروج از مرز ایران و ورود به مرز عراق متوجه شدیم که خودرو برای انتقال به کربلا به شدت کم است و با دشواری می‌شود از مرز منذریه خود را به کربلا برسانیم.

این زائر تصریح کرد: اکثر خودروهای داخل پایانه مرزی منذریه (نقطه مقابل مرز خسروی در عراق) به شهرهای اطراف مسافر می‌بردند و پس از سختی فراوان خودرویی با چندین برابر قیمت به مقصد کربلا پیدا کردیم.

وی ادامه داد: سال‌های پیش که از مرز مهران به کربلا می‌رفتیم کرایه هر نفر تا شهر کربلا حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار دینار برای خودرو سواری بود، اما امسال با انتخاب مرز منذریه برای هر نفر مجبور شدیم ۳۰ هزار دینار عراقی بپردازیم.

افزایش هزینه‌های زیارت از مرز خسروی

این شهروند کرمانشاهی خاطرنشان کرد: برای برگشت نیز با سختی برای هر نفر ۴۰ هزار دینار پرداخت کردیم تا به مرز خسروی برگشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با خودروی شخصی به مرز خسروی مراجعه کرده بودیم برخی از همراهان از کربلا به مرز مهران مراجعه کرده و پس از ورود به ایران با خودروهای حمل و نقل عمومی به خسروی مراجعه و با خودروهای شخصی به کرمانشاه بازگشتند.

این زائر یادآور شد: رانندگان عراقی علت کمبود خودرو در پایانه مرزی خسروی (منذریه عراق) را عدم استقبال زائران طی سال از این مرز عنوان می‌کردند.

به گفته این رانندگان در صورت تردد مستمر زائران از این مرز قطعاً خودرو برای شهرهای زیارتی در عراق در پایانه مرزی افزایش خواهد یافت.

اما ایام سال نو و تعطیلات نوروزی پیک تردد دیگری در سال برای مرزهای کشور ایران به عراق به ثبت رسانده و تردد از مرزها به شدت افزایش یافته است؛ در همین ایام اخباری در خصوص ازدحام زائران در مرز مهران و درخواست مسئولین مرزی این استان از کشور عراق برای افزایش گیت های ترددی منتشر شد.

در آخرین اخبار در ۲۴ ساعت پایانی سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۰ هزار تردد در مرز مهران به ثبت رسیده است، که پس از انتشار این اخبار، پیگیری خبرنگار مهر برای مشخص شدن سهم مرز خسروی از زائران نوروزی عتبات عالیات آغاز شد.

ثبت تردد ۴۷۰۰ تردد از مرز خسروی طی ۶ روز پایانی سال ۱۴۰۲

سید شهرام کهریزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه در گفت‌گو با خبرنگار مهر در خصوص میزان تردد از مرز خسروی در ایام منتهی به پایان سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: سفرهای نوروزی به عتبات عالیات از ۲۴ اسفند در مرز خسوری آغاز شده است.

وی افزود: در ۲۴ اسفند ۴۴۷ مسافر، در ۲۵ اسفند ۵۳۴ مسافر، در ۲۶ اسفند ۳۴۸ مسافر، در ۲۷ اسفند ۳۷۵ مسافر و در ۲۸ اسفند ۷۴۹ مسافر از مرز خسروی خارج شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: در روز گذشته (۲۹ اسفند)، ۵۰۷ مسافر خروجی از مرز خسروی تردد داشته‌اند.

فعالیت پایانه مرزی خسروی ۲۴ ساعته است

وی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی برای تردد، ادامه داد: در مجموع و با احتساب مسافران ورودی به کشور از پایانه مرزی خسروی ۴ هزار و ۷۵۶ تردد از پایانه مرزی خسروی به ثبت رسیده است.

کهریزی خاطرنشان کرد: در محور بزرگراه کربلا از ورودی کرمانشاه تا پایانه مرزی خسروی گشت‌های راهداری و راهدارخانه‌ها در آماده باش کامل هستند.‌

در مقایسه آمار تردد از پایانه مرزی خسروی و سایر پایانه‌های ترددی به کشور عراق در ایام منتهی به پایان سال می‌توان این نتیجه را گرفت که سهم مرز خسروی از تردد زائران نوروزی تقریباً هیچ است.

پیشنهادی برای بازگشت رونق به قدیمی ترین دروازه کربلا

به پیشنهاد زائرانی که در طی سال از مسیر مهران به کربلا و عتبات عالیات مشرف می‌شوند، عتبه حسینیه در شهر کربلا برای سهولت تردد زائران و کاهش هزینه زائران خودروهای مینی بوس و اتوبوس از کربلا به مرز مهران تدارک دیده و در ایام شلوغ همچون اربعین نیز این خودروها را به سایر مرزها نیز دایر می‌کند و در اربعین سال گذشته نیز بلیط تردد به مرز خسروی حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار دینار بود که می‌شود با رایزنی‌های مناسب تردد این خودروها را در طول سال دائمی کرد که هزینه تردد از این مرز کاهش یابد و همچنین برای رونق بیشتر می‌شود دفتری در نقطه صفر مرزی برای فروش بلیط بازگشت این خودروها به کربلا دایر کرد که این نکته می‌تواند وجه متمایز مرز خسروی در مقایسه با سایر مرزها در زیارت کم هزینه و راحت و نزدیک شود.

به پیشنهاد این زائران که از شهرهای دیگری مرز خسروی را برای تردد انتخاب کرده بودند، تبلیغات مناسب در مسیر منتهی به کرمانشاه و قصرشیرین است.

به گفته این زائران در مسیر تهران به کرمانشاه دائماً مسافت نقاط با کربلا از مسیر مرز مهران بر روی تابلوها نقش بسته که می‌توان با مشخص کردن این مسافت از طریق مرز خسروی بر کم شدن مسافت در صورت انتخاب این پایانه مرزی تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.