پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درست همانروز که استیضاح جنجالی وزیر علوم دولت تدبیر وامید در کمتر از یکسال از مدیریتیش بر این وزارتخانه کلید خورد بسیاری احتمال رای اوردن دوباره وی را منتفی دانستندو اتفاقا همین اتفاق نیز رقم خورد.

نجفی اسب وزارت را با عزل ونصب زین میکند/چراغ قرمز نمایندگان مجلس برای سرپرست وزارت علوم/ شاید ماجرای وزارت علوم بازهم کشدار شود

 

 

پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درست همانروز که استیضاح جنجالی وزیر علوم دولت تدبیر وامید در کمتر از یکسال از مدیریتیش بر این وزارتخانه کلید خورد بسیاری احتمال رای اوردن دوباره وی را منتفی دانستندو اتفاقا همین اتفاق نیز رقم خورد.

درپایان همان جلسه بود که رییس مجلس از دکتر روحانی رییس جمهور خواست که هرچه سریعتر نسبت به معرفی وزیر جدید اقدام کندو البته دولت نیز پس از این جلسه بود که با برخوردی همراه با متانت ضمن پذیرش رای مجلس وعده داد که درموعد مقرر وزیر جدید را به مجلس شورای اسلامی معرفی خواهد کرد.

درست ساعتی بعد بود که حکم سرپرستی نجفی بر وزارت علوم  صادر شد ؛ نجفی همان مردی است که که قبلا نیز به مجلس برای وزارت اموزش وپرورش معرفی شده بود و نتوانسته بود نمایندگان را قانع کند که به وی رای اعتماد بدهند.

او اما بعد به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی منصوب شد اما این مدیریت خیلی دوام نیاورد و بیماری یا بهانه بیماری استعفای وی را رقم زد تا ستاد هماهنگی اقتصادی را به سرپرستی بپذیرد .

اما انگار سرنوشت او را بازهم به سمت اموزش سوق داد با این تفاوت که اینبار باید اموزش عالی کشور را مدیریت کند انهم درشرایطی که حرف وحدیثهای زیادی پیرامونش جریان داردو یک وزیر را قربانی کرده است .

درعین حال استیضاح کنندگان تهدید کرده بودند که اگر روال در این وزارتخانه تغییر نکند به هیچ وزیری رای اعتماد نخواهند داد و اینگونه بود که به محض کنار رفتن وزیر سابق ؛ همراه نزدیک و احتمالا دردسرسازش توفیقی نیز از وزارتخانه رفت تا اینگونه وزیر درسایه نیز سایه اش را از سر وزارت علوم کم کند.

اما اینگونه که از اخبار بر میاید نجفی قصد نداشت روند تقابل با مجلس را درپیش گیرد و به محض گرم شدن بر صندلی وزارت تغییرات را اغاز کرد.

بنا بر گزارشهای رسیده سرپرست وزارت علوم در احکام جداگانه‌ای یک رئیس و سرپرست برای ۲ دانشگاه منصوب کرد.

 

محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در احکام جداگانه‌ای محمد میرزایی بادیزی را به سمت سرپرستی دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان و علی تیزرو را به سمت ریاست مرکز آموزش عالی لامرد منصوب کرد.

این درحالی است که اخبار از انتصابهای دیگری هم که درراه است به گوش میرسد.

اما این روال درحالی شکل میگیرد که گفته میشد  قرار نیست نجفی دوباره به مجلس برود و در معرض رای نمایندگان قرا رگیرد.

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره احتمال معرفی نجفی به عنوان وزیر علوم از سوی دولت گفت: احتمال معرفی نجفی برای وزارت علوم کم است.

 

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص معرفی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، گفت: تاکنون موردی به صورت مستند به ما اعلام نشده است.

وی درباره انتشار برخی اسامی در این زمینه گفت: اسامی مختلف، گمانه‌زنی‌های افراد است. دولت چیزی را رسما اعلام نکرده و بیشتر گمانه‌زنی است. آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز برخی اخبار منتشر درباره معرفی وی به عنوان وزیر علوم را تکذیب کردند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره معرفی محمدعلی نجفی به عنوان وزیر علوم، گفت: من خیلی به این مسئله فکر نمی‌کنم و احتمال کمی می‌دهم.

*** خودم گزینه پیشنهادی وزارت علوم خواهم بود

اما دیشب خبری مخابره شد که حکایت از زین کردن اسب وزارت توسط نجفی داشت .

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به خبرنگار یکی از خبرگزاریها درباره زمان اعلام گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم، گفت: انشاءالله خودم گزینه پیشنهادی خواهم بود.

دکتر محمدعلی نجفی در حاشیه نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و در جمع خبرنگاران درباره کارگروه بررسی بورسیه‌های تحصیلی، گفت: اعضای این کارگروه انتخاب شدند و انشاالله دوشنبه اولین جلسه را با اعضا برگزار خواهیم کرد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سوال که آیا استعفای دکتر توفیقی در راستای توافق‌های انجام شده با مجلس شورای اسلامی بوده است، گفت: خیر من هیچ توافقی با هیچ فرد یا ارگانی انجام نداده‌ام و دکتر توفیقی در وهله اول می خواستند برای استفاده از فرصت مطالعاتی که یک سالش به خاطر مسئولیت هایی که بر عهده داشتند به تأخیر افتاده اقدام کنند. در همین راستا احتیاج داشتند تا چند ماهی وقت آزادتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه دکتر توفیقی به عنوان یک صاحب نظر در مسائل دانشگاهی آمادگی کامل خود را برای هر نوع کمک اعلام کردند گفت: ایشان اظهار کردند که در بیرون از وزارتخانه هم می توانند در موارد لازم به وزارت علوم کمک کنند. لذا تقاضا داشتند به عنوان مشاور سمت رسمی نداشته باشند اما به عنوان صاحبنظر در مسائل دانشگاهی اعلام آمادگی کردند که هر گونه کمک به وزارت علوم انجام دهند.

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا در اینده شاهد تغییرات در معاونت های وزارتخانه خواهیم بود اظهار کرد: همه چیز ممکن است. اگر لازم باشد چه در سمت های ستادی و چه در سمت های دانشگاهی تغییرات باید انجام شود. کار وزارت علوم کار حساسی است و درجهت بهبود کار هر تغییری که لازم باشد اعمال می‌شود.

این اظهارات درحالی است که وی چندی قبل  گفته بود: همزمان با سرپرستی‌ام در وزارت علوم نمی‌توان به ستاد هماهنگی اقتصادی برسم و رئیس‌جمهور باید فرد دیگری را معرفی کند

***نجفی از مجلس رای اعتماد نمی‌گیرد

این اظهارات درحالی است که یک نماینده مجلس که اتفاقا از گروه استیضاح کنندگان وزیر علوم بودند درباره وزارت وی میگوید: نجفی نتوانست اعتماد نمایندگان برای وزارت آموزش و پرورش را کسب کند و بدون شک برای وزارت علوم هم نمی تواند اعتماد از دست رفته را بازگرداند.

نماینده چهار شهرستان کهگیلویه و بویراحمد به دولت توصیه کرد تا نجفی را برای وزارت علوم معرفی نکند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی محمد بزرگواری در خصوص احتمال معرفی محمد علی نجفی  به مجلس برای وزارت علوم گفت: آقای نجفی بنا بدلایل متعددی نمی‌تواند مسوولیت وزارتخانه علوم را برعهده بگیرد.

وی یکی از دلایل خود برای رای اعتماد ندادن به " نجفی " در صورت معرفی شدن وی از سوی رئیس جمهور برای وزارت علوم را بیماری قلبی و گستردگی این وزارتخانه عنوان کرد.

بزرگواری تاکید کرد: اگر دولت یازدهم قصد دارد این وزارتخانه کمتر دچار حاشیه شود بهتر است که آقای نجفی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم پیشنهاد ندهد.

دراین راستا همچنین نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر لزوم حفظ وحدت میان دولت و مجلس ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور نجفی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی نکند.

حمیدرضا فولادگر اظهار کرد: مجلس روی انتصاب آقای فرجی‌دانا به عنوان مشاور علمی رئیس جمهور حساسیتی ندارد چراکه شخصیت علمی ایشان محرز و غیرقابل انکار است اما امیدواریم آقای رئیس جمهور، نجفی را که یک بار هم به عنوان وزیر آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد و رای اعتماد نگرفت را به مجلس معرفی نکند.

وی ادامه داد: فرجی‌دانا به لحاظ علمی برجستگی بالایی دارد و در زمینه تقوا نیز در رده خوبی است اما حواشی این وزارتخانه و بی‌توجهی ایشان به تذکرات مجلس باعث رقم خوردن استیضاح شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که مجلس اگر هم مسئله‌ای را طرح می‌کند، نتیجه دغدغه مردم است، تصریح کرد: امیدواریم اعضای کابینه با درک درست این موضوع تذکرات مجلس شورای اسلامی را جدی بگیرند و پیش از این‌که مجلس شورای اسلامی بخواهد از ابزارهای قانونی خود استفاده کند، دولت و مجلس با هم به همفکری و همراهی برسند.

فولادگر عنوان کرد: استیضاح یک ابزار نظارتی برای مجلس است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز وقتی احساس کنند از مسیرهای دیگر به نتیجه نمی‌رسند از آن استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: درخصوص وزیر علوم نیز تذکر شفاهی، کتبی و سئوال بی‌نتیجه ماند بنابراین موضوع استیضاح مطرح شد و حتی تا پیش از این که موضوع استیضاح به صحن علنی کشیده شود هم می‌شد جلوی آن را گرفت اما به دلایل مختلف این کار صورت گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: این استیضاح نباید در روابط دولت و مجلس خللی وارد کند و خوشبختانه آقای رئیس جمهور نیز گفتند نتیجه این استیضاح هرچه باشد می‌پذیرند؛ از سوی دیگر نیز لایحه‌هایی که از دولت به مجلس آمده با بالاترین رای تصویب شده که این موضوع نشان از همکاری دولت و مجلس دارد.

فولادگر گفت: دولت برای معرفی وزیر جدید به مجلس سعی کند گزینه‌ای را معرفی کند که علاوه بر شخصیت علمی به نظام و انقلاب نیز متعهد باشد تا اعتماد مجلس شورای اسلامی را به دست آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.