گروه اقتصادي- خوش قلم  - معاون اول رئیس جمهور از تجهیز منابع 280 هزار میلیارد تومانی منابع بانک مرکزی برای حمایت از تولید خبر داد.

 اختصاص 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید

اسحاق جهانگیری در نشست توجیهی نحوه واگذاری طرحها و پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی به بخش خصوصی و تعاونی، با بیان اینکه برخی رویکردهایی که داریم، قبل از اینکه وارد مرحله اجرا شود، با بخش خصوصی مطرح خواهیم کرد، اظهار داشت: اقتصاد ایران دو چالش مهم قبل از انقلاب اسلامی داشته که یکی وابستگی شدید به نفت و دوم دولتی بودن اقتصاد بوده است.

وی تأکید کرد: سال 93 پیش‌بینی می‌شود، حدود 60 میلیارد دلار درآمد نفتی وجود داشته باشد که 31 درصد از منابع نفتی باید به صندوق برود و عملاً امسال با 25 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در بودجه استفاده می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری یکی از گره‌های اساسی در بخش خصوصی‌سازی را باز کردند، گفت: در حال حاضر بخش خصوصی در هر سطحی می‌تواند ورود به شرکتها چه کوچک و چه بزرگ داشته باشد و بعد از اصل 44 یک فرصت طلایی در اختیار این بخش قرار گرفته است.

به گفته جهانگیری، در بند «س» تبصره سه بودجه 93 به دولت اجازه داده شده تا مالکیت و اجاره 10 ساله طرح‌های نیمه تمام زیر 50 درصد را به بخشهای مختلف خصوصی واگذار کند و دولت نیز حاضر است در بخش‌های مختلف به بخش خصوصی کمک کند و حتی زیانهای ناشی از مباحث را جبران کند، مثلاً با توجه به کمبود منابع آب اگر بخش خصوصی بتواند آب‌شیرین‌کن در مناطق ساحلی ایجاد کند، با قیمت بالاتر از آن خریداری کرده و با قیمت نازل به مردم واگذار می‌کنیم.

جهانگیری به فاینانس کشور چین اشاره کرد و گفت: با چین توافقی صورت گرفته بود که نیاز به اصلاحات داشت و فکر می‌کنیم، میلیاردها دلار از فاینانس چین در طرحها استفاده کنیم و اولویت بخش خصوصی و تعاون است.

 

 

  تکمیل ۲۴۸ طرح نیمه تمام

درهمین حال معاون برنامه ریزی رئیس جمهور از تکمیل ۲۴۸ طرح عمرانی تا پایان سال خبر داد و گفت: دولت مصمم است یک تحرک جدی را در سازماندهی طرحهای نیمه تمام انجام دهد، چرا که لازمه خروج از رکود استفاده بهینه از منابع برای طرحهای عمرانی است.

نوبخت اضافه کرد: احصای طرحهای نیم تمام  که حدود دو هزار و 906 طرح عمرانی به شمار می‌آید با فرض زمانبندی مناسب بودجه 200 هزارمیلیارد تومانی را برای بهره برداری احتیاج دارد، البته با احتساب تأخیر این بودجه به 400 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. وی تأکید کرد:‌تمامی طرحهای تعهد شده در سفرهای استانی سال 93 تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی  از مذاکره ویژه روحانی با رئیس جمهور چین در سفر به شانگهای برای حل مشکل توقف فاینانس چین خبر داد.

وی گفت: مشکل فاینانس چین در جریان اجلاس شانگهای هم بررسی خواهد شد و قرار است روسای جمهور ایران و چین راه‌های حل این مشکل را بررسی کنند.

وی خاطر نشان کرد: 2906 طرح عمرانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که چیزی حدود 10 هزار پروژه عمرانی نیمه‌تمام می‌شود.

درهمین حال حسینی عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تشریح جزییات جلسه 20 فعال اقتصادی با معاون اول رئیس جمهور، گفت: با توجه به برنامه جدید دولت برای تجدید ارزیابی درآمدهای بانک مرکزی، قرار است از این محل 40 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد شود که بر این اساس، پیشنهاد بخش خصوصی این است که بخشی از این درآمدها برای حل اختلاف بنگاه‌ها، بانکها و بانک مرکزی در موضوع افزایش نرخ ارز اختصاص یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.