۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 234319

نشست ضدایرانی در باکو واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشت. ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن محکوم کردن اینگونه نشست‌ها تاکید کرد تمامیت ارضی کشور خط قرمز جمهوری اسلامی است. وی همچنین از وزارت امور خارجه خواست اقدامات قانونی در این زمینه را انجام دهد.

تکرار نشست‌های ضدایرانی در آذربایجان
 وطن امروز نوشت:برگزاری نشست‌های ضدایرانی در باکو، پایتخت آذربایجان به یک رویه معمول تبدیل شده است. گروهک تجزیه‌طلب داک با همکاری برخی دیگر از گروهک‌های قوم‌گرا عموما چنین نشست‌هایی را با محتوای ضدایرانی برگزار می‌کنند. به گزارش «وطن‌امروز»، در ادامه سلسله نشست‌های ضدایرانی در آذربایجان بار دیگر گردهمایی ضدایرانی گروهک موسوم به کنگره آذربایجانی‌های جهان روز دوشنبه 17 شهریور در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد که طرح مطالب موهن و ضدایرانی از خصوصیات این نشست بود. حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل روسیه و قفقاز درباره برگزاری چنین نشست‌هایی در آذربایجان و تاثیر برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه بر این اختلافات به دیپلماسی ایرانی گفت: «به نظر می‌رسد از اینگونه نشست‌ها هم آمریکا و هم ترکیه و آذربایجان حمایت می‌کنند. اگرچه دولت آذربایجان این موضوع را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند در برگزاری این نشست نقشی نداشتند، اما کاملا مشخص است که از آن حمایت می‌کنند. تصور باطل آنها این است که بتوانند از طریق دامن زدن به جریانات پان ترکیستی و آذری فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. در حالی که اگر بنا باشد چنین سیاستی نتیجه دهد جز تیرگی روابط 2 کشور همسایه که دامن زدن به اختلافات آنها توسط اسرائیل و دشمنان روابط 2 کشور دوست صورت می‌گیرد، نفعی ندارد. اصولا این سیاست دامن زدن به مشکلات قومی آب ریختن به آسیاب کسانی است که دوست دارند منطقه قفقاز ناامن بوده و درگیری باشد تا بتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند».

برگزاری نشست ضدایرانی در باکو واکنش تند سفارت ایران در باکو را در پی داشت. سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن نشست گروهک تجزیه‌طلب داک در باکو، تاکید کرد: این گروهک فاقد پایگاه مردمی و جایگاه سیاسی و حمایت دولتی بوده و برای خروج از انزوا، نشست‌هایی از این دست را برگزار می‌کند. در بخشی از این بیانیه آمده است: در این نشست افراد شناخته شده‌ای که سال‌هاست در خدمت اهداف دشمنان مردم ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارند، این بار نیز توسعه مناسبات 2 کشور دوست و برادر را هدف گرفته و در همسویی با رسانه‌های صهیونیستی در مسیر تضعیف دوستی 2 ملت، به تبلیغ افکار تجزیه‌طلبانه پرداختند. این بیانیه گروهک‌های تجزیه‌طلب و رسانه‌های صهیونیستی را به 2 لبه قیچی که قصد بریدن حلقه‌های اتصال 2 ملت ایران و جمهوری آذربایجان را دارند، تشبیه کرده و می‌افزاید: خوشبختانه با هشیاری مردم و درایت مسؤولان 2 کشور، دسیسه‌های دشمنان خنثی شده و مناسبات فیمابین مسیر توسعه را می‌پیماید. سفارت ایران در این بیانیه تاکید کرده هتاکی و بی‌احترامی این گروهک تجزیه‌طلب به جمهوری اسلامی ایران را برنتابیده و از مجاری دیپلماتیک و راه‌های قانونی، برخورد حقوقی لازم با کسانی که به ملت بزرگ ایران بویژه آذربایجانی‌های غیور این کشور توهین کرده‌اند را پیگیری خواهد کرد. در پایان این بیانیه آمده جمهوری اسلامی ایران اجازه برگزاری نشست‌های ضدآذربایجانی را نمی‌دهد و انتظار دارد مقامات جمهوری آذربایجان نیز برخورد قانونی لازم را با گروهکی که تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برده است، انجام دهند.

وزارت امور خارجه پیگیری کند

نشست ضدایرانی در باکو واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز در پی داشت. ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن محکوم کردن اینگونه نشست‌ها تاکید کرد تمامیت ارضی کشور خط قرمز جمهوری اسلامی است. وی همچنین از وزارت امور خارجه خواست اقدامات قانونی در این زمینه را انجام دهد.

آقامحمدی در واکنش به برگزاری گردهمایی ضد ایرانی گروهک موسوم به کنگره آذربایجانی‌های جهان در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان به خانه ملت گفت: قطعا اینگونه اقدامات محکوم است و وزارت امور خارجه باید اقدامات لازم را برای پیگیری قانونی و حقوقی این موضوع دنبال کند. وی ادامه داد: تمامیت ارضی کشور خط قرمز جمهوری اسلامی است و هر فرد یا گروهی بخواهد به آن تعرض کند قطعا با قهر نظام روبه‌رو خواهد شد. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: به طور حتم برگزاری کنگره‌ علیه جمهوری اسلامی ایران در کشوری همچون آذربایجان مغایر با حسن همجواری است، از این‌رو مقامات این کشور باید از برگزاری دوباره چنین گردهمایی‌هایی جلوگیری کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.