مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی به جز 11 شهر در همه مناطق این استان به شکل کامل انجام می شود.

سرشماری عمومی کشاورزی فقط در 11 شهر خراسان رضوی اجرا نمی شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، 'مجید نعیمی' روز پنجشنبه در دوره آموزشی سرشماری ویژه متصدیان و دوایر روابط عمومی خراسان رضوی در مشهد افزود: مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، چناران، درگز، تربت حیدریه، تربت جام، تایباد، رضویه و کاشمر شهرهایی هستند که در آنها سرشماری عمومی کشاورزی به شکل منتخب صورت می گیرد یعنی سرشماران به آدرس بهره برداران برگزیده مراجعه می کنند.


استان خراسان رضوی با وسعت 117 هزار و 769 کیلومترمربع معادل هفت درصد مساحت کل کشور متشکل از 28 شهرستان،70 بخش، 72 شهر و 164 دهستان است.

مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی گفت: در سایر مناطق استان ماموران سرشماری به صورت تک به تک به خانه های بهره برداران بخش کشاورزی مراجعه می کنند.

نعیمی افزود: شهرهای منتخب در این سرشماری شهرهایی هستند که در آنها تعداد بهره برداران کشاورزی نسبت به کل جمعیت آن شهرستان زیر شش درصد باشد.

وی ادامه داد: خانواری بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود که حداقل یک نفر از اعضای آن خانواده کشاورز یا دامدار باشد و زمین زراعی با حداقل مساحت 200 مترمربع یا زمین باغی با حداقل 400 مترمربع مساحت داشته باشد.

او گفت: همچنین کسانی که حداقل یک راس دام سنگین یا دو راس دام سبک داشته باشند نیز بهره بردار بخش کشاوری محسوب می شوند.

مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی افزود: کل جامعه هدف سرشماری کشاورزی در خراسان رضوی 360 هزار بهره بردار تخمین زده شده که از این تعداد 91 درصد روستایی و 9 درصد شهری هستند.

وی گفت: در همه حوزه های زراعت، باغداری، دامداری، طیور و زنبور عسل از بهره برداران سرشماری و پرسشگری می شود اما 95 درصد اطلاعات مربوط به حوزه زراعی و باغی است.

او اظهارداشت: در این سرشماری مرغداریها و دامداریهای صنعتی مورد نظر نیستند لذا به آنها مراجعه نمی شود و تنها اطلاعات مرغداریها و دامداریهای سنتی مورد پرسش قرار می گیرد.

نعیمی هدف از انجام این سرشماری را تهیه چارچوبهای آماری برای سایر طرحهای آماری پائین دست و نیز تهیه بانکهای اطلاعاتی و آماری متقن برای مدیران به منظور تصمیم سازی عنوان کرد.

وی گفت: در سرشماری امسال برای نخستین بار از 'تبلت' به جای برگه کاغذی نظرسنجی استفاده می شود که سختیها و مشکلات خاص خود را دارد.

او افزود: برای انجام این امر به 250 کیلوبایت پهنای باند اینترنت در هر شهرستان نیاز است که این مقدار در مشهد و نیشابور دو مگابایت است.

وی گفت: تمامی دستگاههای اجرایی خراسان رضوی مکلف هستند که امکانات، تجهیزات و نیروهای انسانی خود را در اختیار روند اجرایی سرشماری بخش کشاورزی قرار دهند. 

مدیرکل دفتر آمار، اطلاعات و جی.آی.اس استانداری خراسان رضوی همچنین اظهارداشت: کل رده های اجرایی و ستادی سرشماری در خراسان رضوی هزار نفر می باشند که از این تعداد 80 درصد نیروهای اجرایی هستند.

وی افزود: کار آموزش این ماموران از 27 مرداد 93 در سه مرحله آغاز شده که مرحله سوم آن از 24 تا 30 شهریور ماه خواهد بود.

نعیمی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سایر نقاط کشور در خراسان رضوی از پنجم مهر ماه 1393 آغاز می شود و تا 18 آبان طول خواهد کشید.

وی افزود: نتایج این سرشماری نیز تا 31 اردیبهشت 1394 گردآوری و تا تاریخ 31 مرداد 1394 امکان انتشار می یابد.

بر اساس آمارهای پیشین 363 هزار بهره بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی سالانه بر روی یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در این استان کشت و زرع می کنند.

بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. 

نخستین سرشماری کشاورزی در ایران سال 1352 انجام و پس از آن نیز این اقدام در سالهای 1367، 1372و 1382 تکرار شد.

سرشماری عمومی کشاورزی امسال پنجمین سرشماری عمومی کشاورزی در کشور است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.