ایران برداشت روزانه ۳۴۰۰ بشکه نفت خام از میدان مشترک نفتی نصرت را آغاز کرده و با بهره‌برداری از ۳ حلقه چاه تولید نفت به ۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

ایران تولید نفت از میدان مشترک نصرت را از سر گرفت
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ایران برنامه توسعه خود را برای برداشت روزانه 3200 بشکه نفت خام از میدان مشترک نفتی "نصرت" آغاز کرد.

میدان نفتی نصرت در 35 کیلومتری جنوب شرقی جزیره سیری در خلیج فارس واقع شده و با کشور امارات متحده عربی مشترک است.

سازند سروک آن حاوی نفت بوده و سازندهای دالان و فراقون این میدان حاوی گاز هستند که ذخایر قابل استحصال این میدان8.5 تا 9.2 میلیارد بشکه تخمین زده شده‌ است.

اولین چاه اکتشافی ایران در این میدان در سال 1360 توسط شرکت نفت فلات قاره حفاری و بهره‌برداری ایران از این میدان از سال 1365 آغاز شده‌ است.

متوسط تولید میدان نصرت در سال 1370 به 3300 بشکه در روز رسید و کل تولید نفت خام آن در پایان سال 1380 حدود 31 میلیون بشکه بود،با توجه به کاهش حجم تولید و البته با در نظر گرفتن 188 میلیون بشکه حجم نفت خام در جای میدان نصرت، سال 1389 طرحی به منظور افزایش تولید، ارزیابی و توسعه این میدان نفتی مشترک در قالب قرارداد بیع متقابل تعریف شد که هدف آن افزایش تولید نفت خام و دستیابی به حداکثر تولید 16 هزار و 450 بشکه نفت در روز بود.

تاخیر در برداشت از میدان نفتی نصرت توسط ایران موجب شد تا امارات برای ازدیاد برداشت از این میدان آب به آت تزریق کند به همین دلیل عملا حجم کمی از نفت برای ایران باقی ماند ولی با تمام این شرایط هم اکنون عمارات در حال برداشت نفت از این میدان است.

البته سلیمانی یکی از مسئولان شرکت نفت فلات قاره در سال 90 در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر این که از میدان نصرت نیز غافل نیستیم، اعلام کرده بود ‌با وجود این‌که اولویت با میادین مشترکی است که می‌توان نفت زیادی از آن تولید کرد، اما این گونه نیز نخواهد بود که میدان مشترک نصرت را رها کنیم، بلکه به تناسب امکانات خود از میدان نصرت برداشت خواهیم کرد.

با وجود این که برداشت نفت خام از میدان نصرت بسیار محدود است، اما انگار همان مقدار تولید ناچیز نفت خام از این میدان در اجرای طرح‌های توسعه سایر میادین بزرگ مشترک نفتی نقشی یاری دهنده داشته است.

هم اکنون که تولید از این میدان پس از یک وقفه طولانی آغاز شده برخی از مسئولان صنعت نفت ایران می گویند با حفاری 3 حلقه چاه در این میدان تولید نفت از میدان مشترک نصرت به 10 هزار بشکه در روز خواهد رسید

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالرضا IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    0 0
    چه فایده؟ ما که از نفت جز غصه چیزی نخوردیم . ایلام ما هم روی نفت است اما روی طلای سیاه با شکم گرسنه میخوابیم @