گروه هنر- آرش شفاعی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم روز ملی سینما را به صحنه‌ای برای انتقاد از صدا و سیما بدل کرد و از نگاه تلخ سریال‌های تلویزیونی بشدت انتقاد کرد.

وزیر ارشاد:  سینماگران فیلم‌های شاد بسازند

به گزارش خبرنگار ما در حالی‌که تعدادی از فیلم‌های تلخ و سیاسی که در سال‌های اخیر ساخته شده، در دوره مدیریت علی جنتی در وزارت ارشاد مجوز اکران گرفته اند، وزیر ارشاد مدعی است این وزارتخانه در راستای سینمای شادی آفرین حرکت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که سینماگران ما باید به دنبال نشان دادن زیبایی‌های فرهنگ و سبک زندگی ایرانی باشند، گفت: متأسفم که می‌بینم در برخی سریالهای تلویزیونی به عنوان بازگویی مسایل اجتماعی و خانوادگی نگاهی تلخ را به خورد مردم می‌دهند.

جنتی با بیان این که یک سال گذشته با طوفان آغاز شد و به آرامش انجامید، به دفاع از عملکرد خود و مدیرانش پرداخت و تاکید کرد: روز نخست مدیریت من بسیاری از سینماگران در جلساتی که با من داشتند، مخالفت خود را با انتصاب آقای ایوبی اعلام می‌کردند، اما امروز بعد از یک سال همان افراد از عملکرد معاونت سینمایی راضی هستند و از او دفاع می‌کنند.

وی افزود: سال گذشته در همین موقع بسیاری از سینماهای کشور در حال بسته شدن بود و هیچ روزنه امیدی برای بهبود اوضاع سالن ها احساس نمی شد، اما امسال 30 سالن جدید افتتاح و بازگشایی شده است و با حضور دلگرم کننده بخش خصوصی 80 سالن دیگر درحال ساخت است.

جنتی توجه به عدالت فرهنگی در گسترش سالنهای سینما در نقاط مختلف کشور، چابک سازی سازمان سینمایی، اعتدال در بررسی فیلمنامه ها، نگاه باز در صدور مجوز نمایش، شفافیت در حمایت از سینماگران و فیلم‌های سینمایی، طرح تاسیس مدرسه عالی سینما و اجرای طرح سلام سینما را از سرفصل‌های برنامه‌های اجرا شده در حوزه سینما در وزارت ارشاد اعلام و تاکید کرد: توجه به زیرساختها در به روز رسانی صنعت سینما از اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

جنتی همچنین به اجرای طرح سینماکارت که در این برنامه به صورت رسمی رونمایی شد، پرداخت و ظرفیت سازی برای جذب تماشاگران بیشتر از جمله 3 میلیون کارمند دولت را از جمله اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به سیاستهای وزارت متبوع خود در صدور مجوز گفت: از خرده              گیری ها و بهانه گیری‌های گذشته بشدت پرهیز می‌کنیم و تلاش می‌کنیم، فیلمنامه ها به گونه ای با لحاظ مسایل قانونی تصویب شود که بتوانیم پای مجوز خودمان بایستیم.

 معنای سیاه نمایی از دید معاون وزیر

حجت ا... ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور سخنران دیگر مراسم روز ملی سینما بود که گفت: سینما امروز هم به تقویم ملی برگشته است و هم به سبد خرید کالای خانوارهای ایرانی.وی با اشاره به سالگرد بازگشایی خانه سینما، وضعیت کنونی سینمای ایران را از نظر استقبال مردم و ایجاد زمینه‌های اعتماد میان دولت و هنرمندان و نیز هنرمندان با یکدیگر با یک سال قبل مقایسه و از ایجاد آرامش و ثبات در سینمای ملی ابراز رضایت کرد.

  ایوبی افزود: 320 سالن به هیچ وجه پاسخگوی سینمای ایران نیست، اما امیدواریم با حضور بخش خصوصی 80 سالن خوب و استاندارد ساخته شود.

معاون سینمایی وزیر ارشاد نیز در سخنرانی خود به مبحث سیاه نمایی پرداخت و به گونه ای از فیلم‌های جریان سیاه نمای سینمای ایران دفاع کرد.

وی به جای اینکه مانند وزیر سینماگران را به ساخت فیلم‌های شاد و شادی آفرین توصیه کند، از منتقدان و رسانه ها خواست معنای واژه «سیاه نمایی» را مورد بازنگری قرار دهند!

وی گفت: باید سینمای سیاه و خاکستری را از سینمای اجتماعی تفکیک کرد. سینمایی که در صدد مقابله شرافتمندانه با فقر و مشکلات باشدسیاه نما نیست، کجای دنیا فقر وجود ندارد که در کشور ما چنین باشد، یک بار دیگر باید در این مفاهیم واکاوی کنیم. ایوبی همچنین از راه اندازی بیمه بیکاری برای صنوف سینمای ایران با همکاری خانه سینما خبر داد که آیین نامه آن بزودی منتشر خواهد شد.

  کار خیر در جشن

مراسم جشن خانه سینما البته با انجام یک کار خیر جمعی کامل شد. فرامرز قریبیان، بازیگر و کارگردان سینمای ایران در این مراسم پشت تریبون رفت و از وضعیت پسر 18 ساله ای که در 15 سالگی مرتکب قتل شده است و اینک در آستانه اعدام قرار دارد، گفت.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه 300 میلیون دیه درخواستی خانواده مقتول تاکنون 200 میلیون تومان جمع آوری شده و نیاز به 100 میلیون تومان دیگر است، از سینماگران خواست در این امر خیر شرکت کنند که با استقبال هنرمندان و اقشار سینمایی مختلف، مبلغی بیش از مبلغ مورد نیاز برای نجات این فرد جمع آوری شد.

مراسم جشن روز ملی سینمای ایران شامگاه جمعه با حضور جمع زیادی از هنرمندان و دست اندرکاران سینمای ایران در هتل استقلال تهران برگزار شد. در این مراسم چهره هایی چون علی نصیریان، رضا کیانیان، تهمینه میلانی، پرویز پورحسینی، فرهاد توحیدی، حبیب رضایی، مجتبی راعی، محمد مهدی عسکرپور، هوشنگ مرادی کرمانی و ... شرکت داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.