مهناز خجسته نیا:   قدس ویژه خراسان - از اواسط اردیبهشت ماه سال گذشته که دوره قبلی شورای اسلامی شهر مشهد تعطیلی «الیت» را از اول خرداد ماه پس از سه سال فعالیتش بر مدیریت پارک حاشیه ای مصوب کرد ...

کابوس «الیت» آرامش را از خیابانهای مشهد گرفته است

 و اعضای شورای شهر با قاطعیت اعلام کردند، فعالیت این شرکت از پایان اردیبهشت پیگرد قانونی دارد، هرگز گمان نمی کردیم اوضاع به گونه ای بچرخد که «الیت» تاکنون پابرجا بماند.

آن زمان از پیگیری‌های فرایند تسویه حساب با شرکت الیت خبر داده شد و خبرها در بوق و کرنا پیچید که طبق مصوبه شورای شهر، الیت باید تا پایان اردیبهشت ماه 92 کنار گذاشته شود حتی اگر شرکت جایگزینی برای مدیریت بر پارک حاشیه‌ای تا پایان اردیبهشت ماه پیدا نشود، این مصوبه لازم الاجراست.

این مصوبه جنجالی که در آخرین روزهای کاری سومین دوره شورا به تصویب رسید با حاشیه‌های زیادی همراه شد، به گونه‌ای که این حاشیه‌ها به رغم گذشت بیش از یکسال و نیم هنوز این مصوبه را در حاشیه نگه داشته است.

از آن روز تاکنون اظهار نظرها و خلف وعده‌های زیادی مطرح شد تا اینکه سرانجام رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر مشهد چند روز پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اعلام کرد «الیت» هفته آینده می‌رود! 

اعلام این خبر از سوی روزنامه قدس بازتابهای زیادی از سوی شهروندان به همراه داشت، به گونه ای که این خبر در صدر پیامکهای ارسالی به سامانه این روزنامه از سوی مخاطبان قرار گرفت.

خبرنگار ما روز گذشته برای پاسخ به درخواست مخاطبان درخصوص ارزیابی فعالیت «الیت» به سراغ شهروندان رفت.

یکی از شهروندان در این باره می‌گوید: لغو نشدن فعالیت «الیت» در کلانشهر مشهد به کابوسی باور نکردنی برای شهروندان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه شهروندان مشهدی طی سه سال فعالیت «الیت» در مدیریت پارک حاشیه‌ای ضرر و زیان زیادی دیده اند، گفت: این در حالی است که شهرداری مشهد نیز از فعالیت این شرکت متضرر  شده است.

به گفته وی سه سال است مردم برای پارک در حاشیه خیابانها به خزانه پول شارژ واریز می‌کنند، اما هنوز شهرداری مشهد 8 میلیارد تومان به این شرکت بدهکار است.

شهروند دیگری که در حال پارک خودرواش در بلوار سجاد است، می‌گوید: اوایل هفته در پی اعلام پارکبانان شرکت الیت مبنی بر کسر اعتبار کارت پارکینگ خودروام، اقدام به شارژ 100 هزار ریالی آن کردم، اما 2 روز بعد وقتی خودرو خود را در حاشیه یکی از معابر پارک کرده بودم، باز پارکبان محل مورد نظر به بنده اخطار داد که اعتبار کارتم فقط 15 هزار ریال است!

وی با انتقاد از بی حساب و کتاب بودن نحوه محاسبات هزینه پارک خودرو توسط این شرکت می‌افزاید: در گذشته نیز چون موارد مشابهی پیش آمده و به میزان کسر شارژ کارتم مشکوک بودم، تصمیم گرفتم دیگر از این سامانه استفاده نکنم.

شهروند دیگری اظهار می‌دارد: روز گذشته زمانی که اقدام به پارک دوبل در یکی از خیابانهای اصلی شهر می‌کردم پارکبان الیت مرا تهدید کرد که اگر الیت را شارژ نکنی توسط پلیس جریمه خواهی شد!

وی باانتقاد از این‌گونه برخوردها در مدیریت پارک حاشیه ای خیابانها می‌گوید: براستی اگر پارک دوبل غیرقانونی است پس چرا شارژ الیت آن را قانونی می‌کند!

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر الیت اصلا نباید برای پارک دوبل نیز تقاضای شارژ را مطرح کند.

یکی دیگر از شهروندان نیز مدعی است: خودروام را در محلی پارک کرده بودم که از سوی پلیس جریمه شده بود، اما در کمال تعجب دیدم پارکبان شرکت الیت هم در حال ثبت پلاک خودرو و کسر کرایه پارکینگ است، حالا نمی‌دانم کدام یک از آنان به وظیفه قانونی خود عمل کرده اند.

او اظهار می‌دارد: آیا شورای شهر، شهرداری یا بازرسی نظارتی بر شرکت الیت دارد؟ چون به نظر می‌رسد شهر به شرکت الیت فروخته شده و آنها مالک شهر هستند!

او می‌گوید: متأسفانه هر جا صحبت پول است حق مردم بیشتر پایمال می‌شود، در این حوزه نیز چند سال پیش شرکت «موبایل پارک» با مانده حساب مشتریان تعطیل شد و سرنوشت پولهایی که در حساب آن شرکت بود نامعلوم ماند.

به گفته وی اکنون نیز مأموران پارکبان الیت در حال دریافت شارژ از مردم هستند، در حالی که معلوم نیست تکلیف فعالیت الیت چه خواهد شد .

یکی از کسبه بلوار سازمان آب نیز به گزارشگر ما می‌گوید: مدیر شرکت «الیت» همواره مدعی ضرر کلان در مدیریت پارک حاشیه‌ای این کلانشهر است، در حالی که یکی از ماموران پارکبان الیت می‌گوید، در یک شیفت کاری به تنهایی یک میلیون تومان شارژ به مالکان خودروها فروخته است.

وی با بیان اینکه اخراج 90 مامور متخلف پارکبان طی یک سال گواه این ادعاست، می‌افزاید: در صورت رایگان بودن 70 درصد پارکها به دلیل توقف نیم ساعته پس چگونه زمینه تخلف از سوی ماموران وجود دارد؟

فرد دیگری که از استانهای شمالی کشور به مشهد آمده می‌گوید: من به عنوان مسافر به مشهد آمده ام و هیچ گونه اطلاع رسانی را در این خصوص نشنیده بودم، اما مامور پارکبان الیت 5 هزار تومان از من برای اینکه خودروام را در حاشیه خیابان پارک کنم گرفته است.

وی با ابراز نارضایتی از نحوه پذیرایی مسافران در مشهد می‌افزاید: طرح ترافیک برای مسافران کم مشکل ایجاد کرده که حالا الیت هم به آن اضافه شده است؟!

وی با بیان اینکه در هیچ کدام از شهرهای ایران با این مشکل مواجه نشده ایم، اظهار می‌دارد: این مبلغ در حالی از ما اخذ شده که نمی دانیم پول مازاد شارژ انباشته شده از سوی مسافران چگونه توسط الیت محاسبه و به حساب چه شخص یا نهادی ریخته خواهد شد؟

شمار زیادی از ش   هروندان دیگر نیز موارد مشابهی را از طریق ارسال پیامک به سامانه روزنامه ارسال کرده‌اند که متعاقبا در گزارشهای آینده به آن خواهیم پرداخت، بنابراین شهروندان می‌توانند دیدگاه‌های خود را در ارتباط با نحوه فعالیت شرکت الیت در مشهد به شماره 300072305 روزنامه قدس پیامک کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.