۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۲
کد خبر: 238362

گروه فرهنگی- اعظم طیرانی - اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تقریباً تنها تشکل صنفی ناشران است که مخاطبان آن می‌توانند مسایل خود را از طریق آن دنبال کنند، ...

نیازمند ایجاد دانشکده نشر هستیم

اما برخی معتقدند ناشران دانشگاهی و آموزشی تشکل‌های دیگری هم دارند که می‌توانند حقوق خود را از طریق آن‌ها دنبال کنند، بنابر این همواره در اتحادیه، اولویت را به حضور ناشران عمومی می‌دهند و تمایلی به حضور ناشران دانشگاهی و آموزشی در جمع اعضای هیأت مدیره این اتحادیه دیده نمی شود.

 

 زیر پا گذاشتن اصل برائت

مدیر انتشارات روشنگران و پژوهشهای زنان در خصوص انتخابات اعضای هیأت مدیره اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران می‌گوید: من همیشه در خصوص قدرتی که باید اتحادیه ناشران داشته باشد و ندارد صحبت کرده‌ام. یکی از دلایلی که همیشه نشر سرکوب شده است، این هست که اتحادیه قوی نداشته ، نهادهایی است که ممکن است به سایر مشاغل کاری نداشته باشد، اما دایم در امور ناشران دخالت می‌کنند و بخشی از حقوق را از آنان سلب کرده وفعل وانفعالاتی که مایل است انجام می‌دهد و به جای اینکه سرنوشت نشر و ناشر در مصلحت اتحادیه باشد به دست نهادی است که در تقابل با آن ایستاده و به ناشر حتی بدون گناه نیز به چشم مجرم نگاه می‌کند و با بررسی کتاب ناشرقبل از چاپ در واقع اصل برائت را زیر پا می‌گذارد که این مسأله به لحاظ قانونی نیز برائت محسوب می‌شود و بر خلاف قانون اساسی کشور است. شهلا لاهیجی می‌افزاید: مسایل مرتبط با اتحادیه نیز مانند هر نهاد مدنی دیگری یکی از واجبات جامعه‌ای است که تمایل دارد به سمت دموکراسی ومردم سالاری پیش روند که نداشتن آن فقدان بزرگی می‌باشد والبته عملکرد ضعیف آن بد‌تر از نداشتن آن است؛ به همین دلیل فارغ از اینکه کدام یک از صنوف ناشران عضو هیأت مدیره اتحادیه شوند، ما نیازمند اتحادیه‌ای قوی هستیم تا مطالبات ناشران را پیگیری کنند.

 

 ناشر عمومی یا آموزشی ؟

 اولین زن ناشر کشور ادامه می‌دهد: من با اینکه بگوییم اعضای هیأت مدیره باید ناشرعمومی یا ناشر آموزشی باشند، کاملا مخالف هستم و به نظر من هر نامزدی که بتواند با برنامه پیش رود وقوی باشد، می‌تواند در اتحادیه مفید باشد، اما برخی معتقدند ناشران آموزشی با درد‌های حوزه نشر، ناشران غیر آموزشی و آزاد بیگانه‌اند و نمی توانند در اتحادیه کارآمد باشند، چرا که کتابهای آموزشی نه مشکل مجوز دارند و نه دچار خواب سرمایه می‌شوند،غافل از اینکه ما در دوره‌هایی ناشر غیر آموزشی داشته‌ایم که به مراتب عملکرد بدتری ازآنچه تصور می‌شود داشته‌اند، به طوری که به جای دفاع از حقوق ناشران درخدمت وزارت ارشاد بوده و برخلاف اساسنامه اتحادیه از وزارت ارشاد کمک مالی نیزگرفته و واضح است که در چنین شرایطی نمی‌تواند در مقابل وزارت ارشاد از ناشر دفاع کند.

 

 ضعف اتحادیه ناشران و کتابفروشان

لاهیجی همچنین می‌افزاید: یکی بودن اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز ضعف دیگری است، چرا که این دو فعال در مواقعی مقابل یکدیگر قرار دارند، اما با این حال اگر تمام اعضا بتوانند دست به دست هم دهند و با شرکت در انتخابات بدون توجه به حوزه فعالیت نامزدها، افرادی قوی، کارآمد، آگاه و حساس نسبت به مسایل فرهنگی و اعتلای جوانب مختلف فرهنگ مکتوب را انتخاب کنند، شاید بتوان حقوق از دست رفته ناشران را باز پس گرفت. این ناشر برگزیده زنان در نشر بین الملل با اشاره به اینکه امروز از ۱۱ هزار ناشر دارای پروانه کسب تنها هزار ناشر عضو اتحادیه هستند، می‌گوید: کتابفروشان نیز به دلیل اینکه صدور پروانه کسب آنها از سوی اتحادیه صادر می‌شود، به صورت الزامی عضو اتحادیه هستند، چون در واقع اتحادیه برای آنان کاری نکرده است .لاهیجی ادامه می‌دهد: اتحادیه ناشران تنها در یک دوره (دوره آقای صیادی) که شورای ناشران تشکیل شد و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ناشران سپرده شد، درسایر دوره‌ها برای ناشران وکتابفروشان هیچ کاری نکرده است؛ بنابراین بحث ما فارغ از اینکه کدام گروه مدیریت اتحادیه را برعهده داشته باشند، ترجیح می‌دهیم، ناشرانی به عنوان هیأت مدیره انتخاب شوند که با درد ناشران آشنا باشند و بدانند محدود کردن قدرت اتحادیه چقدر می‌تواند برای حوزه نشر اثر تخریبی داشته باشد نه اینکه حوزه نشر را تا جایی پیش ببرند که اوضاع کتاب تا حد تعطیلی پیش رود. وی تأکید کرد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان وحوزه نشر فارغ از نوع فعالیت ناشران به ناشرانی فعال ومدافع نیازمند است تا بتوانند حقوق از دست رفته ناشران را باز پس گیرند، اما متأسفانه افرادی که تاکنون بوده اند هیچ کاری برای ناشر وحوزه نشر نکرده اند.

 

  پرداخت مالیات از سوی ناشران

مدیرمسؤول انتشارات تیمورزاده نیز که برای انتخابات هیأت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نامزد شده است، در این خصوص می‌گوید: اعضای هیأت مدیره باید برای توانمند سازی ناشران در فضای کسب و کار و کاهش عوامل تهدید و تحدید آرامش این فضا بکوشند تا مخاطراتی که طی سالهای اخیر برای ناشران ایجاد شده برطرف گردد.

دکتر فرهاد تیمورزاده می‌افزاید: ضمن اینکه اعضای جدید هیأت مدیره اتحادیه مذکور باید برای افزایش نقش شهروندان در فضاهای فرهنگی برنامه ریزی کنند، چرا که ما فضاهای فرهنگی ضعیفی در حوزه کتاب داریم. در شهر تهران باید در هر محله یک ویترین کتاب وجود داشته باشد که در واقع وجود ندارد، اما نکته مهم و تکمیلی، این است که شایسته است آگاه‌سازی و بسترسازی دولت برای این کارها به واسطه صنف ناشران و کتابفروشان انجام شود.وی با اشاره به اینکه تولید کتاب مقوله‌ای علمی وتخصصی است که نیازمند ایجاد دانشکده نشر می‌باشد، می‌گوید: به طور حتم تلاش برای تقویت بنیان نشر از وظایفی است که اتحادیه باید در نظر داشته باشد. نشر ما از پایه ضعیف است،.به همین دلیل ایجاد چالش آکادمیک در پیشرفت علمی نشر کشور باید مورد نظر باشد که لازم است در این زمینه فعالیت گسترده‌ای در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها انجام گیرد. اگر به آنچه امروز به نام این موضوع در دانشگاه علمی و کاربردی صورت می‌گیرد و به نام چاپ و نشر تدریس می‌شود،‌با دقت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد آموزش صحیح شیوه کار در حوزه نشر نیست. نشر کتاب یک فعالیت هنرمندانه است و در واقع کاری نیست که با دستورعمل و فرمول بتوان آن را به سرانجام رساند.

 

 پیگیری مطالبات ناشران وکتابفروشان

دکتر تیمورزاده ادامه می دهد استفاده از نظرهای کارشناسان حوزه نشر و همچنین کتابفروشان در پیشبرد اهداف این حوزه را از دیگر نکته‌های حایز توجه عنوان می‌کند و می‌گوید: اینکه اعضای هیأت مدیره اتحادیه در کدام شاخه نشر فعالیت داشته باشند، تأثیری در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها نخواهد داشت؛ مهم این است که نامزد مورد نظر تجربه و سابقه موفقی در این حوزه داشته و پیگیر مطالبات ناشران وکتابفروشان باشد .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.