قدس آنلاین – رها واعظی: دنیای فناوری، دنیای پیچیده‌یی است که هر چه در تاریخ پیش‌تر رویم، بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود.

برای فروش تکنولوژی جدید خود، "شایعه" بسازید!

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، رقابت در همه‌ی محیط‌های توسعه‌یی همواره وجود داشته و دارد. دنیای فناوری و تکنولوژی نیز از آن دسته میدان‌هایی است که رقابت در آن حرف اول را می‌زند. خواه این رقابت در صحنه‌ی خلاقیت و طراحی باشد؛ مانند نوآوری بلک بری در ارائه‌ی یک گوشی با ابعاد مربعی، یا این رقابت در میدان غافلگیری دوربین‌های خیره به رونمایی از یک تکنولوژی باشد؛ مانند صحنه‌ی رونمایی از ویندوز 10 آن هم درست زمانی که همه منتظر دیدن نام ویندوز 9 بودند و یا رقابت در راستای تبلیغات برای جلب مشتری بیش‌تر و افزودن هواداران برند باشد؛ مانند تبلیغات اپل برای آیفون 6 و ساعت هوشمندش که ساعتی پس از رونمایی محصول پیشین، یعنی آیفون 5s آغاز شد.

در این بین رقابت در عرصه‌ی تبلیغات حرف اول را می‌زند. جدیدترین راهکار تبلیغاتی برای جذب و جلب مشتریان در دنیای فناوری نیز "شایعه" است.

بله! شایعه. این حرکت برای دنیای فناوری، موثرترین، جدیدترین و کم هزینه‌ترین شیوه‌ی تبلیغاتی است.

چگونه برای یک محصول فناوری شایعه بسازیم و آن را رواج دهیم؟

  • این شایعات چگونه، از کجا و برای چه شکل می‌گیرد؟

در دنیای فناوری، برای هر تکنولوژی جدیدی که قرار باشد وارد میدان رقابت و فروش شود، از حدود یک سال قبل و یا پس از رونمایی محصولی جدید برای محصول آینده، شایعاتی شکل می‌گیرد.

این شایعات در قبیل اخبار، تصاویر، طراحی‌های مختلف و ویدیوهای تصویری از محصول ایجاد می‌شوند.

اغلب شایعات ساخته شده، با عنوان لو رفته توسط کارکنان کمپانی، ایجاد شده توسط اهالی نزدیک به یک کمپانی و یا به نقل از گفته های کارشناسانی خاص در سایت‌های خبری مربوط به تکنولوژی منتشر می‌شوند.

این شایعات در وبلاگ‌های افراد و کارکنان یک کمپانی تکنولوژی، از نگهبان شرکت تا مدیر فروش منتشر و استناد آن ها دارای اعتبار خبری می‌شود.

عموما ایجاد این شایعات باعث آماده شدن ذهنیت مردم دنیا و شکل گرفتن رویاهای دسترسی به امکانات و کیفیت بالاتر برای به روز شدن نرم افزاری جدید، وارد میدان شدن نسخه یی نو از یک تکنولوژی و یا وارد بازار شدن مدل جدیدی از یک دستگاه و سیستم فناوری، در ذهن کاربران مختلف می‌شود.

  • در این شایعات چه مسائلی عنوان می‌شود؟

عموما در شایعات پیش ساخته برای آماده کردن ذهن مردم در خصوص ورود یک تکنولوژی جدید، تصاویری از طرح های اولیه یا پیش ساخته منتشر و توسط کارشناسان تحلیل می شود.

در بسیاری از موارد در این شایعات امکانات، ویژگی ها و جزییاتی از یک محصول عنوان می شود که در حقیقت تنها 50 درصد از آن ها برای محصول نو در نظر گرفته شده است، اما چون با اسم شایعه عنوان می شود، شرکت ها در صورت ارائه‌ی امکانات کم تر، مجبور به پاسخ گویی نخواهند بود و متهم به دروغگویی نیز نخواهند شد.

علاوه بر این، شرکت‌ها با غلو و بزرگنمایی، ذهن کاربران دنیا را برای محصول و بازار خود آماده تر می‌کنند و همچنین انتظار مردم و رسانه ها را برای ورود تکنولوژی جدیدشان بیش تر می کنند.

  • این شایعات از طرف چه کسانی مطرح می شود؟

شایعات تکنولوژی برای محصولی جدید، اغلب از جانب خود شرکت ها عنوان می شود و جنبه ی تبلیغاتی و برنامه ریزی شده دارد. البته شگرد این مساله نحوه ی عنوان شدن آن است. در این شگرد، شایعه طوری مطرح می شود که خوانندگان یا بینندگان تصور کنند این موضوع ساخته و پیش بینی ذهن افراد خارج از شرکت سازنده و یا رسانه ها با درصد احتمال بالا می باشد، اما استناد آن‌ها موثق است.

براساس این شگرد، دیگر کمپانی مورد نظر، توانسته است نام خود را بر زبان کاربران و مشتریان دنیا بدون هیچ زحمت و هزینه یی ثبت کند و علاوه بر آن مسوولیتی در قبال ارائه ی محصولی با تمام ویژگی های مطرح شده در شایعه، نداشته نباشد.

  • شایعات تکنولوژی چه فایده‌یی دارند؟

ایجاد یک یا چند شایعه ی بزرگ و کوچک برای محصولات تکنولوژی، هیچ هزینه یی را به کمپانی تولید کننده تحمیل نمی کند. به علاوه این شایعات بازار و ذهن مردم را برای انتظاری شیرین آماده می کند. همچنین پیش از تولید محصول، ذهن و نظر مخاطبین خود را، بدون صرف هزینه های گزاف برای نظرسنجی، به طور ناخودآگاه می سنجد و در تولید محصولی مشتری پسندتر یا کاربرپسندتر موفق تر خواهد شد.

ایجاد شایعه برای یک محصول پیش از تولید آن باعث بازاریابی پیشرفته یی می‌شود، زیرا در این نوع بازاریابی هنوز محصولی تولید نشده، اما ذهن‌ها و بازار برای خرید و استفاده از آن آماده و منتظرند.

  • چرا در بازار تکنولوژی از رقابت تبلیغاتی به شیوه‌ی شایعه استفاده می‌شود؟

پتانسیل بازار برای محصولات فناوری، به گونه‌یی است که وجود رقابت‌های تبلیغاتی در میزان فروش بسیار موثر است. این رقابت تبلیغاتی باید همراه با نوآوری باشد و برای عنوان نوآوری‌ها و خلاقیت‌های جدید همراه با سنجش نظرات عموم پیش از تولید، راهی جز ایجاد شایعه برای طرح های جدید نیست.

 البته تبلیغات همزمان با تولید محصول نیز در میزان فروش یک فناوری تاثیر به سزایی دارد، اما این تاثیر تحت همان ذهنیتی ایجاد می شود که پیش از عرضه‌ی محصول در شایعات برای مخاطبین مطرح شده و آن‌ها را آماده کرده بود.

شایعه، گول زدن نیست!

در شیوه‌ی جدید بازاریابی، ایجاد شایعه مبنی بر گول زدن و منحرف کردن ذهن مخاطب و مشتری نیست، بلکه هدف، آماده کردن ذهن برای یک محصول و بررسی نیاز و خواسته‌ی مردم است. البته میزان منطقی بودن شایعات نیز از اصول اساسی برای باورپذیر شدن و ایجاد تاثیر تبلیغاتی بر ذهن مردم می باشد.

استفاده از روش‌های نوین و خلاقانه در دنیای تبلیغات، به خصوص در حوزه‌های پرمحصول مانند فناوری و تکنولوژی حرف اول را می‌زند. البته هیچ معلوم نیست که خالق شیوه‌ی استفاده از "شایعه" برای تبلیغات در دنیا چه کسی بوده است و شرکت های تولیدکننده نیز زیاد مایل به آگاهی مردم در خصوص این شیوه‌ی تبلیغاتی نیستند، اما با نگاهی دقیق تر و بازتر به روش‌های تبلیغاتی جدید، کم هزینه و رایج در دنیا و استفاده از آن‌ها، می توان تاثیر بیش تری در بهبود و رونق بازارهای داخلی و جهانی داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
    1 0
    خوب بود. در کسب و کارم استفاده میکنم.