گروه اقتصادی/ مهدی توحیدی - بازار میوه این روزها رنگ و بوی پاییزی گرفته و ردپای پرتقال، نارنگی و لیموشیرین، انار و... را در بیشتر مغازه‌ها و میادین میوه و تره بار می‌توان دید ...

 فاكتورهاي صوري و سود چند برابری فروشندگان

  با توجه به قیمت‌های بسیار بالای آنها نمی توان چندان به حضور میوه در این فصل در سبد خانوارها امید داشت.

میوه مدتی است که از سبد بسیاری از خانوارها حذف شده و اگر هم هست، از نوع درجه 2 و 3  است که در میادین میوه و تره بار عرضه می شود.

 درواقع می توان گفت،  این روزها بازار میوه اسیر دست دلالانی شده  که آن را بسیار گران تر از تولید کننده اصلی در اختیار مردم قرار می دهند و هیچ کس هم در این خصوص پاسخگو نیست.

 

 نوبرانه های گران

با تغییر فصل و ورود میوه‌های نوبرانه به بازار با قیمت بالایی عرضه می‌شوند، اما در حالی  امسال زودتر از هر سال دیگری، پای میوه های پاییزی  به  سبد خرید مردم باز شده  که تنوع قیمتی در بازار میوه بیش از هر زمان دیگری به چشم می خورد، به نحوی که قیمت یک میوه، در برخی اوقات با اختلاف 1000 تا 5000 تومانی در مناطق مختلف شهر یافت می شد که گاه کیفیت آنها به قیمتشان نمی ارزد.گزارش میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است  در حالی که میوه نامرغوب در میادین فراوان و به نسبت ارزان است،  اما میوه  در مغازه‌ها بعضاً با افزایش قیمت  100 تا 150 درصدی به دست مصرف کننده می‌رسید و این در حالی است که فروشندگان باید افزایش حداکثر 35 درصدی را نسبت به فاکتورهای میادین اعمال کنند.

قیمت هر کیلوگرم لیموشیرین هم اکنون در بازار و مغازه های سطح شهر از  4800 تومان تا 7 هزار تومان به فروش می رسد و پرتقال نیز از 6000تومان تا 9هزار  تومان عرضه می شود، این در حالی  است که قیمت برخی میوه های تابستانی همچون گلابی تا 8500 تومان و شلیل و هلو هسته جدا نیز تا 7500 و حتی 8500 تومان هم به دلیل کمتر شدن این میوه ها به فروش می رسد.

 

 گلایه های مردم

مشتریان که از بازار میوه و قیمتهای موجود رضایت چندانی ندارند، معتقدند بازار میوه در شرایط متلاطمی به سر می‌برد؛ از این رو میوه‌ها در ابتدای فصل که نوبرانه محسوب می‌شود، گران هستند و در انتهای فصل هم به علت کم شدن تنوعشان گران می‌شوند، به گونه‌ای که در برخی اوقات میوه‌های فصل از میوه‌های نوبرانه گران‌تر عرضه می‌شود که جای تأمل دارد. یکی از شهروندان درباره قیمت میوه‌های نوبرانه اظهار داشت: بسیاری از میوه ها  تا چند سال پیش جزو سبد اصلی‌ خرید مردم بود، اما چند سالی است که این میوه‌ها در سبد خانوارها وجود ندارد.

همتی عنوان کرد: برای خرید یک کیلو پرتقال و یک کیلو انار حدود 20 هزار تومان پرداخت کرده‌ام، اما مطمئنم که بسیاری از مردم شهر توان چنین هزینه‌ای را ندارند.

وی بیان کرد: ابتدا گمان می‌کردم مغازه‌ها گرانفروشی می‌کنند، اما وضعیت در میدان اصلی میوه و تره‌بار نیز به همین منوال است و خرید مردم عادی از آنجا نیز مقرون به صرفه نیست و در نهایت انگار همین قیمت مغازه تمام می‌شود. به گفته یکی از خرده‌فروشان بازار میوه به علت اینکه تنوع میوه‌های تابستانی کاهش یافته، قیمتها نیز افزایش داشته‌اند. از سوی دیگر میوه‌های نوبرانه نیز با قیمت قابل توجهی عرضه می‌شوند که این سبب شده  سرانه مصرف میوه کاهش یابد.

محمدی، یکی از شهروندان  که مشغول خریدن میوه است، می‌گوید: میوه محصولی است که از تولید تا مصرف چندین بار معامله می‌شود،‌ بنابراین  اگرچه در برخی مناطق قیمت مناسب‌تر از جاهای دیگر است، ولی باید بگویم به طور کلی قیمت میوه خیلی بالا و گران است.وی افزود: میوه نسبت به سال گذشته بسیار گران شده و برای مصرف خانواده در هفته نمی‌توانم بیشتر از 2 یا 3 کیلو میوه تهیه کنم.

خانم دیگری که در حال بررسی قیمت میوه هاست، با اشاره به اینکه  امسال قیمت میوه خیلی گران است، می گوید: نمی‌توانم میوه بخرم، فقط میوه‌ها را نگاه می‌کنم و با دیدن قیمت بالا از خرید منصرف شدم.

وی اظهار می‌دارد: همسرم کارگر است و با درآمدکم و اجاره خانه دیگر بودجه‌ای برای خرید میوه باقی نمی‌ماند.وی می‌افزاید: آنقدر میوه گران است که گاهی فقط باید در مواقع ضروری و برای حفظ آبرو مصرف کرد، بنابراین اگر مهمان داشته باشیم، بناچار میوه می‌خریم و در کنار مهمان میوه می‌خوریم.

 

 بازرسی ها هم قیمت را کاهش نداد

این درحالي است كه از چندی پیش دستگاه‌هاي نظارتي و مسؤول در قالب طرحهايي مانند مانور گشتهاي مشترك، وعده داده ‌بودند كه قيمتها ساماندهي شده و قيمتها كاهش مي‌يابد؛ اما اين وعده‌ها  تاكنون نتيجه نداده و بازار ميوه‌هاي پاييزي دست كمي از بازار تابستاني ندارد. حال بماند كه در آشفته ‌بازار يك‌ ماه اخير و اجراي طرحهاي مختلف، دستگاه‌هاي مسؤول و متولي بارها يكديگر را به كم‌كاري و عدم‌اجراي درست وظايف خود متهم كردند.در همین حال كار به جايي رسيد كه وزير صنعت رأساً وارد ميدان شد و با انتقاد ضمني از اتاق اصناف به‌ دليل بي‌تفاوتي نسبت به ساماندهي بازار ميوه، از آنها خواست تا به ‌طور جدي ‌تر در اين زمينه اقدام كنند. دست‌ اندركاران بازار ميوه هم براي توجيه پايين نيامدن قيمت ميوه، به هر دري زدند و بهانه‌هاي مختلف را مطرح كرده‌اند.

 با این حال همچنان گراني و فاكتورهاي صوري و سود دو تا سه برابری عرضه‌كنندگان خرد در سطح شهر، حرف اول بازار ميوه را مي‌زند و اين قضايا گويا قرار نيست پاياني داشته باشد. از این رو شهروندان انتظار دارند که بازار میوه پاییزی تحت نظارت بیشتر قرار بگیرد و اتفاقی که برای عرضه میوه‌های تابستانی صورت گرفت، برای بازار میوه‌های پاییزی اتفاق نیفتد تا اینکه مردم بتوانند با سر و سامان گرفتن بازار و کنترل قیمتها از سوی متولیان از میوه‌های این فصل استفاده کنند.

 

****

 

 

فاکتور اتاق اصناف ایران ملاک نظارت بر قیمت شد

 

 

 

صدور فاکتور رسمی با نشان (آرم) اتاق اصناف ایران در میدان مرکزی میوه و تره بار با هدف ساماندهی و کنترل قیمت میوه در میدان اصلی و سطح شهر از صبح روز شنبه 19 مهر ماه جاری آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، در جلسه مشترک کارگروه تنظیم بازار مقرر شد، تهیه و صدور فاکتور رسمی و توزیع آن میان اعضای اتحادیه بار فروشان مستقر در میدان میوه و تره بار اجرایی شود و خرده فروشان بر اساس رقمی که روی این فاکتور درج شده است، می‌توانند میوه را با حداکثر 35 درصد سود در سطح شهر عرضه کنند.همچنین مقرر شد، به منظور کنترل قیمتها و عرضه بیشتر میوه و تره بار بخشی از سالنهای قابل استفاده در میدان میوه و تره بار در اختیار متقاضیان فعلی میدان تره بار قرار گرفته و برایشان جواز کسب صادر شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.