فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان - ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی در خصوص توزیع اسکناس نو ویژه عید سعید غدیر خم اظهار داشت:برای پاسخگویی به بخشی از نیاز مردم، سهمیه اسکناس و سکه نو در اختیار بانکها قرار می‌گیرد.

اسکناس و سکه نو ویژه عید غدیر ازبیستم در 70 شعبه توزیع می‌شود

زنده دل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه سهمیه استان در اختیار خزانه مرکزی قرار گرفته است،افزود:بانکها می‌توانند این سهمیه را دریافت و از طریق شعبه‌های خود آن را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهند.

وی با بیان اینکه تلاش بر این است سهمیه در نظر گرفته شده به طور منصافانه در اختیار مردم قرار گیرد،اضافه کرد:مردم در مشهد می‌توانند با مراجعه به شعبه‌های بانکهای تجارت ،کشاورزی و صادرات نسبت به دریافت پول نو اقدام کنند.

وی گفت:طی تقسیم بندی انجام شده متولی تعدادی از شهرستان‌های استان برای توزیع سکه و اسکناس نو بانک صادرات و در تعداد دیگری از شهرستانها به بانک کشاورزی سپرده شده است.

 

*اختصاص 70 شعبه برای توزیع عمومی

وی ادامه داد: 55 شعبه در شهرستانهای استان و نیز 15 شعبه در مشهد برای توزیع عمومی پول نو در نظر گرفته شده است.

ناظر پولی بانک مرکزی در خراسان رضوی درخصوص زمان توزیع اسکناس نو ویژه عید سعید غدیر خم تصریح کرد:کار توزیع از 20 مهر ماه و یک روز قبل از عید غدیر خواهد بود، ضمن اینکه در 70 شعبه تنها سکه 100،200 و 500 تومانی به صورت رول توزیع می‌شود.

این مقام مسؤول بانکی درباره اسامی این شعبه‌ها در مشهد تصریح کرد:شعبه‌ها بانک صادرات شامل انتهای طبرسی اول نبش 20 متری فتاح،سیدی 35 متری المهدی، رضا شهر نبش زکریا،30 متری طلاب نبش مفتح 3 و آزاد شهر نبش خیابان مدرس است.

زنده دل ادامه داد:همچنین شعبه‌های بانک تجارت شامل شعبه بولوار شاهد قاسم آباد،سمزقند بین عبادی 86 و 87،ولیعصرنبش خلج 9،پیروزی ابتدای رضاشهر و فردوسی بین توس 83 و 85 است.

وی اضافه کرد:شعبه‌های بانک کشاورزی منتخب در مشهد برای توزیع سکه نو نیز شامل چهارراه ابوطالب، شهرک رضوییه، وکیل آباد نبش سروش،خواجه ربیع خیابان گاز و آرامگاه فردوسی در جاده قدیم قوچان است.

وی در این باره که چرا باتوجه به اقبال بیشتر مردم ،اسکناس نو به جای سکه توزیع نمی شود،گفت:توزیع اسکناس و سکه نو بر مبنای نیاز جامعه انجام می‌شود که بخشی از آن در ایامی مانند عید سعید غدیر خم و نوروز توزیع می‌شود تا ضمن رفع کمبود جامعه، نیاز سادات و مردم به پول نو نیز تا حدی تأمین شود.

 

*دریافت آدامس و شکلات به جای پول خرد!

زنده دل خاطر نشان کرد:برآوردها در استان حاکی از کمبود مسکوکات است، به طوری که باعث شده مردم باقی مانده پول خود را به هنگام خرید از فروشگاه‌ها و بازار به صورت اقلامی مانند آدامس و شکلات دریافت کنند و این نشان می‌دهد سکه و پول خرد در بازار کم است.

وی تصریح کرد: بنابراین به بهانه عید غدیر خم که تزریق اسکناس نوبه عنوان بخشی از نیاز جامعه انجام می‌شود، سکه نیز توزیع می‌شود تا کمبود پول خرد نیز در استان برطرف شود، همچنین به تأمین نیاز سادات برای عیدی دادن نیز پاسخ داده شود.

وی تأکید کرد:مراجعه به بانکهای استان برای دریافت پول خرد و سکه زیاد است.

وی درباره توزیع اسکناس نو نیز یادآورشد:سهمیه ای که در اختیار بانکها قرار گرفته اسکناس نو است و آنها نیز بر اساس مکانیسم تعریف شده نسبت به توزیع اقدام می‌کنند، با این حال توسط بانک مرکزی در استان یک شعبه نیز در مشهد به توزیع عمومی اختصاص یافته است.

زنده دل با بیان اینکه دریکی از شعبه‌های بانک صادرات به صورت محدود توزیع عمومی اسکناس نو انجام می‌شود،گفت:تلاش بر این است توزیع در این شعبه از 19 مهر ماه آغاز شود.

 

*سهمیه 3 میلیون برگی

زنده دل، سهمیه اسکناس نو امسال استان را سه میلیون برگ اعلام کردو گفت:500 میلیون تومان مسکوک نونیز از طریق 70 شعبه منتخب بانکهای صادرات،تجارت و کشاورزی شامل 100،200و 500 تومانی به صورت عمومی توزیع می‌شود.

ناظر پولی بانک مرکزی در استان خاطر نشان کرد:این اولین بار در کشور پس از تهران است که این حجم از پول نو از طریق شعبه‌های عمومی توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست بانک مرکزی در توزیع پول خرد، سکه به جای اسکناس است،گفت:به دلیل دوام سکه نسبت به اسکناس، تأمین نیاز پول خرد جامعه از طریق مسکوکات تأمین می‌شود

وی ادامه داد:در حال حاضرهر ماه سهمیه مسکوکات به بیمارستانها، تعدادی از درمانگاه‌ها و آزاد راه‌ها برای تأمین نیاز آنان داده می‌شود.

این مقام بانکی تصریح کرد:گرچه امسال سهمیه خوبی از سکه به استان اختصاص یافت، اما همچنان کمبود پول خرد وجود دارد.

 

*اسکناسهای نویی که باطل می‌شود

وی با تأکید به اینکه مردم از مهر زدن بر روی اسکناسهای نو خودداری کنند،گفت:هر چند اسامی جلاله و نام ائمه اطهار (ع) بر روی اسکناسهای نو برای عیدی دادن مهر و حک شود اما به محض وارد شدن درشبکه بانکی این اسکناسها مخدوش حساب شده و باطل می‌شود.

وی اضافه کرد:بانکها این اسکناسها را به عنوان مخدوش بودن جمع آوری و برای نابودی به بانک مرکزی تحویل می‌دهند و در واقع به دلیل باطل بودن از چرخه سیستم بانکی خارج می‌شود این در حالی است که هزینه قابل توجهی برای نشر آن پرداخت شده است، بنابراین مردم از مهر زدن بر روی اسکناسهای جدید و نو ولوبا درج اسامی جلاله و ائمه (ع) خود داری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.