مرتضی روشنی : موضوع خشکسالی از بحران خارج شده و به واقعیت اقلیمی خراسان رضوي تبدیل شده است.

خراسان رضوی ظرفیت مهار آبهای سطحی را ندارد

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوي در نشست خبری خود که به مناسبت فرا رسیدن هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایایی طبیعی برگزار شد، گفت: خشکسالی یک بحران جدی است که در کشور ما متأسفانه در حال خارج شدن از بحران و تبدیل به ثبات در وضعیت اقلیمی شده است.

حجت ا... شایانفر ادامه داد: میزان بارندگی در سال زراعی گذشته 157 میلی متر بوده است که در مقایسه با میانگین دوره 30 ساله که 217 میلی‌متر است، کاهش 27 درصدی را نشان می‌دهد و البته این رقم در مقایسه با سال پیش از آن نیز کاهش 23 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان وضعیت خشکسالی هیدرولوژیک استان، اظهار داشت: در حال حاضر 75 درصد اقلیم استان را خشکسالی خیلی شدید، 19 درصد شدید، 4 درصد متوسط و 2 درصد ضعیف تشکیل می‌دهد که تلاش برای کنترل این وضعیت، عزم جدی عمومی و همگانی را از سوی مرم و مسؤولان طلب می‌کند.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوي با بیان اینکه متأسفانه در سالهای 91 و 92 با کاهش بودجه شدید مواجه شدیم، اظهار داشت: خوشبختانه امسال با مساعدت رئیس جمهور 33 میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم که با مصوبات بعدی امیدواریم به 80 میلیارد تومان افزایش پیدا کند. از رقم اولیه 5/28 میلیارد تومان آن مربوط به خشکسالی و 5 میلیارد تومان متعلق به سایر حوادث است.

شایانفر درباره خسارتهای خشکسالی نیز گفت: از ابتدای مهر گذشته تا مهر امسال خسارتهای ناشی از خشکسالی استان رقمی معادل 2 هزار و 549 میلیارد تومان و 350 میلیارد تومان هم ناشی از حوادث و بلایای دیگر بوده است.

وی افزود: از مجموع خسارتهای وارده براثر خشکسالی هزار و 549 میلیارد تومان در بخش زراعت، باغات، دام و طیور و آبزیان بوده و هزار میلیارد تومان نیز مربوط به منابع طبیعی و عشایر است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی  و کم بارشی حاکم بر کشور، کم کردن خسارتهای ناشی از این موضوع کار بسیار دشوار است و نیازمند بازنگری برخی قوانین و اجرای دقیق آن می‌باشد.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوي درباره جبران خسارت کشاورزی نیز گفت: با توجه به اینکه بیشتر زمین‌های زراعی تحت پوشش بیمه هستند، قانونا از دایره حمایت استانداری خارج می‌شوند، اما تاکنون 30 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت کرده‌ایم و انتظار داریم این رقم تا پایان سال به 50 میلیارد تومان برسد.

شایانفر در پاسخ به این پرسش که با توجه به درخواست مدیریت آب منطقه‌ای برای بارورسازی ابرها، شما چه کمکی به آنها خواهید کرد، گفت: پروسه بارورسازی ابرها، نیازمند مطالعه دقیق و توجیه پذیری منطقی است، زیرا بیشتر ابرهای بارشی از منطقه مدیترانه به کشور ما می‌آیند و خراسان رضوي در نقطه خروجی این ابرها قراردارد، بنابراین ما نیاز به پایش دقیق ابرها و اینکه آیا مناسب بارورسازی هستند یا نه، هستیم و نباید در جهتی هزینه کنیم که حاصلی نداشته باشد.  با این حال اگر کارشناسان هواشناسی بتوانند دلایل قانع کننده‌ای را در این باره ارایه نمایند، بی تردید با آنها همکاری خواهیم کرد.

وی همچنین درخصوص فرهنگسازی و باورپذیری عموم مردم به این موضوع که کمبود آب بسیار جدی است تأکید کرد و افزود: مصرف سرانه آب روزانه در کشور 200 لیتر است و مصرف آب از محل آبهای سطحی 45 درصد، اما در خراسان رضوي این رقم تنها 23 درصد است و این به خاطر برداشت بی رویه از آبهای زیر سطحی است که بارها هم درباره آن هشدار داده شده است. مردم باید توجه داشته باشند خراسان رضوي دیگر ظرفیت مهار آبهای سطحی را ندارد.

وی ادامه داد: اگر بارشهای 20 اسفند سال گذشته تا بهار امسال نبود، بدون تردید ساکنان دشت مشهد، با مشکل بسیار جدی‌تری روبه رو می‌شدند.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوي با بیان اینکه 16 هزار و 154 حلقه چاه در سطح استان دارای پروانه مجاز بهره‌برداری هستند، اظهار داشت: از این شمار 10 هزار حلقه چاه پروانه کاربری کشاورزی دارند و البته مصرف آب در بخش کشاورزی بسیار بی رویه است.

وی ادامه داد: ما طرحی با عنوان نجات آب را در دستور کار داریم که بتدریج کنتورهای حجمی را در زمین‌های کشاورزی نصب کنیم تا از هدر رفت آب جلوگیری شود. خوشبختانه تاکنون هزار و 700 کنتور نصب شده و امید داریم تا پایان سال نیز این رقم به 2000کنتور برسد.

شایانفر درباره زلزله و مقاوم سازی شهری و روستایی نیز اظهار داشت: 65 درصد مساحت خراسان رضوي در پهنه با خطر بالای زلزله قرار گرفته و در طول تاریخ 24 زلزله بالای 6 ریشتر  در استان به وقوع پیوسته که همین موضوع اهمیت مقاوم سازی در ساخت و سازها را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر چه تاکنون اقدامهای خوبی با همکاری سازمان راه و شهرسازی در این باره شکل گرفته، اما حقیقت این است که این اقدامها ناکافی است. در کشوری مانند سوئیس مقاوم سازی مدارس و آتش نشانی‌ها اجباری است، اما متأسفانه در کشور ما هنوز این موضوع دغدغه‌ اصلی نشده است. جدا از بحث بافت فرسوده در روستاها، در شهر مشهد دو هزار 292 هکتار بافت فرسوده داریم که بالای 30 هکتار آن در اطراف حرم مطهر واقع شده است.

مدیر کل مدیریت بحران خراسان رضوي افزود: البته 28 سالن چند منظوره بحران در استان ساخته شده که 22 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است و بالای 5 هزار کلاس درس و 100 هزار خانه روستایی نیز مقاوم سازی شده است، اما از نظر ما هنوز این عدد کافی نیست. در بعد سیل نیز 150 کیلومتر از مسیل‌ها و کالهای سطح شهر مشهد ساماندهی شده است.

شایانفر با تأکید مجدد به نیاز فرهنگسازی عمومی درباره مصرف آب، اظهار داشت: آموزش و پرورش ما باید کودکان را از مقطع ابتدایی با این موضوع آشنا سازد و صرفه جویی را در ذهن کودکان نهادینه کند. کشاورزان باید مصرف خود را کاهش دهند و شهروندان نیز باید به سمت مصرف بهینه و کاهش آب پیش بروند. مجلس نیز باید در برخی قوانین مانند قانون برخورد با چاه‌های غیر مجاز مصوب سال 85 تجدید نظر کند چون موضوع خشکسالی و خشکی، جدی‌ترین موضوع ما در این سالها و آینده خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.