پیشرفت واقعی را می‌توان در ورزش قزاقستان مشاهده کرد چون آنها با وجود عقب ماندن از کاروان ایران در دوره قبلی بازی‌ها با سرمایه گذاری مطلوب و مناسب توانستند در این دوره از بازی‌ها 8 طلا بیشتر از کاروان ایران به دست آورند و جایگاه ایران را به تسخیر خود درآورند.

از شعار تا واقعیت؛در اینچوان پیشرفت نکردیم

جواد حسینی : مسوولان ورزش ایران به واسطه کسب 21 نشان طلا در بازی‌های آسیایی اینچوان کره جنوبی و صید 18 مدال نقره در این دوره از بازی‌ها معتقدند ورزش ایران نسبت به دوره گذشته بازی‌های آسیایی پشرفت داشته است،از این رو باید این اتفاق را به فال نیک گرفت، هرچند این اتفاق روی داده است و ورزشکاران ایران در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی با وجود تعداد نفرات کمتر توانستند تعداد نشان‌های طلا و نقره کاروان ایران نسبت به دوره قبل را افزایش دهند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ورزش ایران با وجود این اتفاق رشد نداشت چون برابر نظر کارشناسان زمانی رشد شکل می‌گیرد که ما بتوانیم آمار موفقیت‌های خود را در نمودارهای آماری با جهش قابل توجهی رو به رو سازیم در شرایطی که این اتفاق نسبت به دوره قبلی بازی‌ها در اینچوان شکل نگرفت.

مسوولان ورزش کشور معتقدند کاروان ایران در مقایسه با دوره قبل به مراتب بهتر و منطقی تر کار کرده است اما این اتفاق در واقع روی نداده چون کاروان ورزش ایران تنها یک نشان طلا و چهار نقره بیشتر از دوره قبل به دست آورده است، در صورتی که به گفته کارشناسان پیشرفت به معنای واقعی در این اتفاق معنا نمی شود. پیشرفت واقعی را می‌توان در ورزش قزاقستان مشاهده کرد چون آنها با وجود عقب ماندن از کاروان ایران در دوره قبلی بازی‌ها با سرمایه گذاری مطلوب و مناسب توانستند در این دوره از بازی‌ها 8 طلا بیشتر از کاروان ایران به دست آورند و جایگاه ایران را به تسخیر خود درآورند.

کارشناسان و صاحب نظران بر این باروند که ورزش ایران همان رویه قبل را با اندکی تغییرات دنبال کرد به همین دلیل پیشرفتی در حاصل کار به دست نیامد، هرچند کیفیت مدالی کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها به نسبت دوره گذشته بهتر بود اما این مقدار نمی تواند یک جهش خیره کننده به حساب آید. این که کمیته ملی المپیک تعداد ورزشکاران اعزامی به بازی‌ها را کاهش داده شاید اتفاق مثبتی به حساب آید اما آیا کشورهای هم سطح ما در حوزه ورزش آسیا نیز با چنین تفکری ورزشکاران خود را به مسابقات اعزام می کنند؟

کشور ما از لحاظ قابلیت‌های بیشتری نسبت به قزاقزستان دارد اما آنها با وجود عقب ماندگی در دوره قبل بازی‌ها در این دوره از ما سبقت گرفتند تا زنگ خطر برای ورزش ایران به صدا درآید اما انگار برخی‌ها علاقه ای به شنیدن این آژیر خطر ندارند چون همانگونه که محمد علی آبادی در دوره قبلی بازی‌ها وعده جایگاه دومی در بازی‌های آسیایی اینچوان را به علاقمندان ورزش داد امروز معاون وزیر ورزش و جوانان از قرار گرفتن ایران در جایگاه سوم قاره آسیا در بازی‌های آسیایی دوره بعد خبر می‌دهد.

مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان و مسوولان کمیته ملی المپیک در برهه کنونی خود بهتر از هر کسی می‌دانند که تحقق این وعده با فضای کنونی محال ممکن است اما با این حال معاون آقای وزیر با علم بر این مطلب وعده ای غیر عملی را به مخاطبین این حوزه می دهد تا به قول کارشناسان یک نمره منفی از هم اکنون در کارنامه مدیریت فعلی ورزش ایران ثبت شود.

ایکاش مسوولان ورزشی دولت یازدهم با نگاهی واقع بینانه آنالیزی ازعملکرد متوسط رو به به بالای کاروان ایران را برای افکارعمومی بیان می کردند تا جامعه با واقعیت های موجود رو به رو شود.اما این اتفاق هرگز روی نداد تا واقعیت موجود در این مساله مهم از دید مسوولان پنهان بماند.

امروز رسانه ها به صورت یکپارچه عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی را تحسین برانگیز توصیف می کنند ولی در کنار این تعریف و تمجیدها باید به این نکته مهم هم اشاره داشت که پیشرفت آنچنانی و خیره کننده ای در کار نبوده بلکه همان چیزی برای ورزش ایران روی داده که در دوره قبل نیز وجود داشته از این رو باید تلاش و برنامه ریزی ها معطوف به موفقیت و پیشرفت واقعی باشد تا در دوره بعدی بازی‌ها ورزش ایران بتواند شاهد رشد کیفی و کمی در بازی‌های آسیایی باشد.

مقایسه مدال های رشته های مختلف ورزش ایران در اینچوان و گوانگجو:

دوومیدانی:

گوانگجو : 2 طلا، 2نقره و 1برنز (5مدال)

اینچوان : 1 طلا، 1 نقره (2مدال)

بسکتبال:

گوانگجو - 1 برنز(1)

اینچوان- 1نقره (1)

بوکس:

گوانگجو- 3 برنز (3)

اینچوان - 2 نقره و 1 برنز(3)

قایقرانی:

گوانگجو - 2طلا، 1 نقره و 2برنز(5)

اینچوان - 1طلا، 2 نقره و 6 برنز (9)

دوچرخه سواری:

گوانگجو - 3 برنز(3)

اینچوان - 1طلا، 1 نقره و 1 برنز(3)

هندبال :

گوانگجو - نقره

اینچوان - بدون مدال

جودو:

گوانگجو - یک نقره و یک برنز (2)

اینچوان - بدون مدال

کبدی:

گوانگجو - 1نقره 1 برنز(2)

اینچوان - 2نقره (2)

کاراته :

گوانگجو - 2 طلا - 2 برنز (4)

اینچوان - 3 طلا - 2 برنز(5)

تیراندازی:

گوانگجو - 2نقره و 1 برنز (3)

اینچوان -1طلا و 2نقره (3)

تکواندو:

گوانژو - 3طلا، 2نقره و 4برنز(9)

اینچوان -4طلا، 2نقره و 1برنز(7)

والیبال:

گوانگجو - 1 نقره (1)

اینچوان - 1طلا(1)

وزنه برداری:

گوانگجو - 1طلا، 2نقره و 1 برنز(4)

اینچوان - 1طلا و 1نقره (2)

کشتی:

گوانگجو - 7 طلا، 1نقره و 2 برنز(10)

اینچوان -6طلا، 1نقره و 5برنز(12)

ووشو:

گوانگجو - 3 طلا و 3برنز (6)

اینچوان - 1طلا، دو نقره و 1 برنز(4)

تیراندازی با کمان:

گوانگجو - بدون مدال

اینچوان - 1 طلا و 1برنز (2مدال)

شمشیربازی:

گوانگجو - بدون مدال

اینچوان - 1نقره(1)

     

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.