گروه معارف/ امیر حسین ارشادی نیا - در زبان عربی «امیر» به معنی فرمانده، سلطان و رهبر است. پس از ظهور اسلام در سرزمین حجاز، افرادی را كه از سوی رسول خدا(ص) و خلفا به فرماندهی لشکرهای جنگی انتصاب پیدا می کردند، «امیر» نامیدند؛ ...

فقط حیدر امیرالمؤمنین است

اما عنوان «امیرالمؤمنین» به معنی خلیفه و فرمانده كل قوای اسلام و پیشوای مؤمنان است.

بنا بر باور علمای تشیع، «امیرالمؤمنین» عنوانی است كه خداوند متعال به امام علی(ع) داده و هیچ كس دیگر، چه قبل و چه بعد از او، برازنده این لقب نیست.

 

 نظر یاران رسول ا...

امام باقر(ع) در نقل قولی از پدر بزرگوارشان، جد بزرگوارشان نقل کرده اند  خداوند جل جلاله جبرییل را به نزد حضرت محمد(ص) فرستاد، تا آن حضرت در حال حیات خود براى ولایت امام على(ع) از مردم شاهد و گواه بگیرد و پیش از وفات خود، حضرتش را به نام «امیرالمؤمنین» نامگذارى نماید.

پیغمبر اکرم 9 نفر از یاران و صاحب منصبان از اصحاب خود را فرا خواندند.

آنگاه پیامبر(ص) به یکی از اصحاب فرمودند: «برخیز و بر على به نام «امیرالمؤمنین» سلام ده». او گفت : آیا این فرمان خدا و رسولش است؟ پیامبر فرمودند: «آرى». او برخاست و بر آن حضرت به عنوان «امیرالمؤمنین» سلام داد .

پس از  اینکه اصحاب یک یک با این عنوان سلام دادند، رسول ا...(ص) فرمودند «من شما را براى این كار خواندم تا در این زمینه گواهان الهى باشید، خواه بر آن پایدار بمانید یا ترك اداى شهادت كنید».

در مورد اینكه چرا ایشان را «امیرالمومنات» نمی خوانند، باید گفت، این مسأله به ادبیات و آداب سخن گفتن مردم باز می گردد.

در بیشتر ملل دنیا رسم بر آن است كه القاب مردان را به صورت مذكر به كار می برند و از به كار بردن الفاظ مونث پس از آن خودداری می‌کنند.

 

 خطبه غدیر؛ سندی در حقانیت امیرالمؤمنین(ع)

همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) در خطبه غدیر می فرمایند: «أَلا وَقَدْ بَلَّغْتُ، أَلاوَقَدْ أَسْمَعْتُ، أَلاوَقَدْ أَوْضَحْتُ، أَلا وَ إِنَّ ا... عَزَّوَجَلَّ قالَ وَ أَنَا قُلْتُ عَنِ ا... عَزَّوَجَلَّ، أَلاإِنَّهُ لا «أَميرَالْمُؤْمِنينَ» غَيْرَ أَخي هذا. یعنی؛  هشدار كه من وظيفه  خود را ادا كردم. هشدار كه من آن چه بر عهده ام بود، ابلاغ كردم و به گوشتان رساندم و روشن نمودم. بدانيد كه اين سخن خدا بود و من از سوي او سخن گفتم. هشدار كه هرگز به جز اين برادرم، كسي نبايد اميرالمؤمنين خوانده شود.

و همچنین فرمودند:«ای مردم ! بدانید که خداوند ، علی بن ابیطالب(ع) را ولی و صاحب اختیار شما معین فرموده و او را امام و پیشوای واجب الاطاعه قرار داده است و فرمانش را بر همه مهاجران، انصار و پیروان ایمانی ایشان و بر هر بیابانی و شهری و بر هر غیرعرب و عربی و هر بنده و آزاده ای و بر هر کوچک و بزرگی و بر هر سیاه و سفیدی و بر هر خداشناس موحدی واجب فرموده است ... هر کس با علی(ع) مخالفت کند، ملعون است و هر کس که از او پیروی نماید، مشمول عنایت و رحمت حق خواهد بود.»

« ... بعد از من، علی(ع) به امر خداوند بر شما ولایت و صاحب اختیاری دارد و پس از او امامت و پیشوایی تا روز قیامت و تا آن هنگام که خدا و پیامبرش را دیدار خواهید کرد ، در فرزندان و نسل من که از علی(ع) هستند، قرار خواهد داشت».

«... ای مردم ! مبادا که نسبت به علی(ع) راه ضلالت و گمراهی پیش گیرید و از اوامر و فرمانهایش از روی تکبر سرپیچی کنید. اوست که هدایت کننده به حق و عمل کننده به حق و نابودکننده باطل است... ای مردم ! علی(ع) را برتر و والاتر از هر کس بدانید که خدای او، علی(ع) را از همه والاتر و برتر دانسته است! و به ولایت او سر بنهید که خدای او، علی(ع) را به ولایت بر شما منصوب فرموده است».

«... ای مردم ! علی(ع) امام و پیشوا از جانب حق تعالی است و خداوند توبه منکران ولایت او را هرگز نخواهد پذیرفت و هرگز آنان را مشمول عنایت و مغفرت خویش قرار نخواهد داد...».

 

 امیرالمؤمنین؛ آقای عرشیان و فرشیان

روزى مردى خدمت امام على(ع) آمد و عرض كرد «یا على! به شما امیرالمومنین مى گویند، چه كس تو را بر مؤمنان امیر كرده ؟» حضرت فرمودند: «خداوند متعال مرا امیرمؤمنان كرده» . آن مرد نزد رسول خدا(ص) رفت و عرض كرد«یا رسول ا...! آیا على راست مى گوید كه خدا او را امیر بر خلقش كرده ؟»

حضرت محمدبن عبدا...(ص) در پاسخ سخن آن مرد فرمودند: «به راستى على به ولایت از خداى عزوجل، امیر بر خلق شده است، خداوند در بالاى عرش خود آن را منعقد نموده و ملائكه را گواه بر آن گرفته است كه على خلیفه ا... و حجت ا... و امام مسلمانان است، طاعتش، اطاعت خداست و نافرمانى او، نافرمانى از خداست، هر كه او را نشناسد، مرا نشناخته و هر كه او را بشناسد، مرا شناخته، هر كه منكر امامت او شد، منكر نبوت من شده است و هر كه امیرى او را انكار كند، رسالت مرا انكار كرده ... هر كه با او نبرد كند، با من جنگیده و هر كه او را دشنام دهد، مرا دشنام داده، زیرا او از من است و از گل من خلق شده و او شوهر فاطمه(س) دختر من است و پدر دو فرزندم، حسن و حسین(ع) است».

بنابراین به اعتقاد بزرگان، دانشمندان و علمای تشیع «امیرالمؤمنین» عنوانی است كه ذات مقدس الهی به مولی الموحدین علی(ع) داده و هیچ كس دیگر، چه قبل و چه بعد از او، برازنده این لقب نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.