عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری٬ با انتقاد از رشد پدیده مدرک‌گرایی و همچنین رشد قارچ‌گونه مراکز فروش پایان‌نامه‌های آماده و پژوهش‌های تکراری٬ گفت: سهولت نسبی کسب مدرک نظری و جلوه کاذب اجتماعی آن باعث شده سهمگین‌ترین ضربه بر پیکره علم و فناوری کشور زده شود.

انتقاد از تبدیل دانشگا‌ه‌ها به فروشگاه مدرک / لزوم برخورد با مراکز فروش پایان‌نامه

ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی در گفت وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از پدیده مدرک‌گرایی و رشد قارچ گونه مراکز فروش پایان‌نامه‌های آماده و پژوهش‌های تکراری٬ گفت: متاسفانه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بازار تابلوهای بزرگ و کوچک تبلیغاتی برای خرید و فروش پایان‌نامه و تحقیقات پژوهشی رونق گرفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه٬ مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: باید مشخص شود که ترافیک تبلیغات کتاب‌های کنکور و فوق برنامه در مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا دوره دکترا که نوعی مدرک‌گرایی و مدرک‌زدگی را رواج می دهند چه پیامی دارد و چه کسانی بر این تبلیغات سر سام‌آور نظارت می کنند.

وی افزود: در میان تمامی مدرگ گرایی‌ها و فروش تحقیقات پژوهشی و پایان‌نامه‌ها نقش مسئولان وزارت علوم، آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی در این مهم مشخص نیست.

 

روند عرضه و تقاضای مدارک تحصیلی و جذب دانشجویان در دانشگاه‌ها از روالی منطقی برخوردار نیست

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه روند عرضه و تقاضای مدارک تحصیلی و جذب دانشجویان در دانشگاه‌ها از روالی منطقی٬ معقول و متناسب با نیاز جامعه برخوردار نیست٬ تصریح کرد: باید عرضه مدارک تحصیلی با زیر ساخت‌ها و نیازمندی های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، استان و شهرستان ها  تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید قبل از ایجاد رشته‌های متنوع و متعدد و همچنین رواج‌ مدرک‌گرایی در کشور تدابیر لازم برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف اندیشیده شود٬ افزود: بحث‌های آمایشی و پیمایشی که به هم محوری رشته های تحصیلی با بازار جذب می انجامد  در عرصه توسعه علم مهم و حیاتی است.

خسروی سهل‌آبادی ادامه داد: باید به جای پرداختن به مسکن‌های موضعی و مقطعی به ریشه یابی این درد همت بگماریم و برای درمان قطعی آن اقدام موثر انجام دهیم چرا که احتمال سرایت این تب، به مقاطع تحصیلات تکمیلی و بالاتر در سال های آینده بعید به نظر نمی‌رسد.

 

سپردن جایگاه‌ها به افراد باید با شایستگی‌ها و درک توانمندی‌ها آن‌ها همراه باشد

وی افزود: از ابتدایی ترین راههای درمان روان شناختی دغدغه فراگیر مدرک‌گرایی و خرید و فروش پایان‌نامه توجه به این امر مهم است که در سپردن جایگاه‌ها به افراد باید به شایستگی‌ها٬ درک توانمندی‌ها و مهارت های حرفه ای آنها التفات ویژه داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه برخورداری از مدرک‌، شرط کافی برای عهده داری مسئولیت نیست٬ گفت: باید با ترکیب تخصص و تعهد به فراگیر سازی نظام شایسته سالاری بپردازیم و اگر این آموزه مهم یعنی تصدی گری به شرط سواد و مهارت و تعهد و انجام صحیح کار نصب العین ما قرار گیرد، موج کاذب هجوم به سمت تحصیلات تکمیلی تا حدودی فرو خواهد نشست.

خسروی‌سهل‌آبادی افزایش بی‌رویه‌ی فارغ‌التحصیلان جویای کار که به دلیل تحمل سختی‌های فراوان، توقعات‌شان نیز - به جا یا نابه‌جا - افزایش یافته را یکی از معضلات دیگر مدرگ‌گرایی و خرید و فروش پایان‌نامه خواند وتصریح کرد: متاسفانه تب و تاب اخذ مدارک تحصیلی، مانع از انجام فعالیت‌های عملیاتی و میدانی در بین دانشجویان شده و به عبارت دیگر فرصتی برای ترکیب دانش و عمل با کاربرد دانش در حوزه عمل وجود ندارد.

 

سهم آموزش عالی ما از آنچه افراد آموخته‌اند یافته‌های علمی غیرعملیاتی و نظری است

وی با بیان اینکه سهم آموزش عالی ما از همه آنچه افراد آموخته‌اند یافته‌های علمی غیرعملیاتی و نظری است٬ تصریح کرد: متاسفانه تکیه و تاکید بیش از حد بر مدارج و مدارک تحصیلی، فرصت مغتنم پژوهش٬ تحقیق و تجربه عینی را از دانش پژوهان ما دریغ کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ تاکید کرد: رشد قارچ گونه مراکز فروش پایان نامه‌های آماده٬ تحقیقات و پژوهش‌های تکراری از مضرات اصلی حوزه علمی کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: سهولت نسبی کسب مدرک نظری و جلوه کاذب اجتماعی آن باعث شده که سهمگین ترین ضربه بر پیکره آموزش عالی کشورمان وارد شود٬ یعنی قداست جایگاه مشاغل مهارتی از بین برود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه کشوری که از نیروی انسانی مهارتی محروم باشد زیر ساخت‌ها، منابع، تاسیسات و صنایع آن بسیار آسیب پذیر و شکننده خواهد بود و به طریق اولی از امنیت ملی شایسته برخوردار نیست٬ گفت: متاسفانه نسل نوجوان ما با نگاه به دانش آموختگان سرخورده و مایوسی که پس از سالها از امنیت شغلی محروم اند نسبت به آینده خود خوش بین نخواهند بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه هدف از گسترش مراکز آموزش عالی، توسعه دانش و مهارت است٬ گفت: در صورت عدم سیاست گذاری درست و نظارت صحیح بر مراکز آموزش عالی کشور با انحراف از معیارها با فروشگاه مدرک مواجه خواهیم شد پس علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد./

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.