رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر گفت: قاچاقچیان موادمخدر در افغانستان به سلاح‌های ناتو مجهز هستند.

قاچاقچیان موادمخدر در افغانستان به سلاح‌های ناتو مجهز هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سردار مؤیدی در حاشیه بازدید هیئتی از کشور سوئد از نمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر به موضوع اقدامات ایران در طول سه دهه گذشته در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و با بیان اینکه مواد مخدر یک تهدید جهانی است اظهار داشت: باید توجه داشت این تهدید تنها متوجه یک نقطه و یا یک کشور نیست و به نظر می‌رسد آنچه در افغانستان اتفاق می‌افتد اثراتش بر تمام جهان تاثیر خواهد گذاشت. 

وی با بیان اینکه ایران امروز به نمایندگی از تمام کشورهای دنیا با مواد مخدر مبارزه می‌کند گفت: زمانی که ناتو در افغانستان حاضر شد این انتظار را ایجاد کرد که تولید مواد مخدر در افعانستان کاهش یابد ولی متاسفانه نه تنها انتظار برآورده نشد، بلکه 40 درصد در تولید مواد مخدر افغانستان نیز اضافه شد.

رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم که تولید مواد مخدر در افغانستان به صورت هدفمند در حال افزایش است. 

مؤیدی به اقدامات ایران در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و افزود: در سه دهه گذشته ما سرمایه‌های معنوی و مادی بسیاری را در این راه هزینه کردیم و تا امروز نزدیک به 3700 شهید و 1200 جانباز تقدیم کرده و میلیاردها دلار هزینه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته نیز هر ساله نزدیک به 500 تن انواع مواد مخدر توسط ایران کشف می‌شود که بخش اعظمی از آن به مقصد اروپا ترانزیت می‌شد و معتقدیم باید با هر طرحی که به هر مقصدی مواد مخدر را انتقال می‌دهد برخورد کرد.

رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر با انتقاد از نیروهای ناتو در افغانستان گفت: امروز شاهد هستیم که قاچاقچیان مواد مخدر مجهز به سلاح‌هایی شده‌اند که در برخی موارد این سلاح‌ها مربوط به نیروهای ناتو است و سلاح‌هایی که از این قاچاقچیان کشف شده است موید این مطلب است.

مؤیدی خاطرنشان کرد: این به معنای آن است که ما تنها با یک قاچاقچی صرف مواجه نیستیم، بلکه با قاچاقچیان مسلحی مواجهیم که به صورت سازمان یافته فعالیت می‌کنند. 

وی با انتقاد از شعارهای حقوق بشری کشورهای غرب، مسلح کردن قاچاقچیان به سلاح‌های غربی را تناقضی در شعارهای حقوق بشری غرب عنوان کرد و افزود: علاوه بر این موارد در 48 ساعت گذشته 4 نفر از همکاران ما در مرزهای شرقی کشو ربا سلاح‌ها و مهمات کشورهای غربی، جان خود را از دست دادند.

رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر تصریح کرد: متاسفانه ما تصور می‌کنیم که شعار حقوق بشر تنها به یک شعار سیاسی تبدیل شده است. 

مؤیدی در ادامه از اقدامات خوب کشور سوئد برای حمایت مالی از UNODC تقدیر کرد و اقدامات پیشگیرانه این کشور را ستودنی توصیف کرد و در ادامه موفقیت نسبی کشور سوئد در موضوع مبارزه با مواد مخدر را تا اندازه‌ای مرهون تلاش‌های پلیس ایران عنوان کرد. 

وی همچنین از هزینه‌کردن سیاسی منابع مالی UNODC در مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرد و گفت: متاسفانه کشورهای غربی کشورهای فعال در مبارزه با مواد مخدر را با رویکرد سیاسی به کشورهای خوب و بد تقسیم کردند و ایران علیرغم تمامی اقدامات موثر خود، جزو کشورهای تحریمی قرار گرفته است و این در حالی است که کشورهایی که کمترین نقش را در مبارزه با مواد مخدر دارند مورد بیشترین حمایت‌ها قرار می‌گیرند و این موضوع تناقضی مضاعف بر تناقضات گذشته ادعاهای غرب است. 

رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر با تاکید بر لزوم مبارزه با مواد مخدر و حمایت از تمامی مردم دنیا در نگرش پلیس ایران گفت: برای پلیس ایران و سیاستگذاران مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی، تفاوتی میان شهروند سوئدی، آمریکایی و ایرانی وجود ندارد و اقدامات ما درمبارزه با مواد مخدر در شرق کشور و در غرب کشور که مانع از خروج مواد به سمت اروپا می‌شود هیچ تفاوتی ندارد. 

مؤیدی اقدامات پلیس ایران در مبارزه با مواد مخدر را باعث تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر از سمت کشورمان به سمت آب‌های آزاد عنوان کرد و افزود: متاسفانه باتوجه به اینکه قاره آفریقا در جذب مواد مخدر سنتی فعال شده است، امروز شاهد تغییر ترانزیت مواد مخدر به سمت آب‌های آزاد هستیم و با این وجود اقدامات گسترده‌ای را در جهت برخورد با ترانزیت دریایی انجام داده و تبادل اطلاعاتی خوبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم و در سال2012 با همکاری کشور امارات موفق به کشف 15 تن مواد مخدر شدیم. 

وی با تاکید بر اینکه مصرف هروئین در کشورهای غربی رو به افزایش است گفت: گرچه کشور سوئد از وضعیت خوبی در موضوع مواد مخدر و تعداد معتادان برخوردار است ولی کشور نروژ که در همسایگی آن قرار دارد با افزایش روزافزون معتادان دست به گریبان است و افزایش اعتیاد در این کشور هشداری برای کشور سوئد خواهد بود.

رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر تولید مواد صنعتی آمفتامین را تولید کشورهای غربی دانست و افزود: زمانی که شیشه یا متاآمفتامین در غرب تولید می‌شد کشورهای آسیایی با اسم این مواد نیز بیگانه بودند و امروز شاهد هستیم که آمریکا و آفریقا رکوردار تولید شیشه در دنیا هستند و غرب آموزش‌های ساخت اینگونه مواد را از طریق اینترنت در اختیار تمام دنیا قرار می‌دهد. 

مویدی ادامه داد: در سال 2012 شاهد بودیم که 12 هزار کارگاه تولید شیشه در آمریکا متلاشی شد ولی با این وجود در گزارشات سازمانهای بین‌المللی، تولید مواد مخدر به کشورهای آسیایی نسبت داده می‌شود. 

وی افزود: متاسفانه تولید مواد مخدر در افغانستان با حضور نیروهای آمریکایی و ناتو افزایش یافته و حتی شاهدیم که سربازان آمریکایی و ناتو عکس یادگاری نیز با این مواد و مزارع تولید آن می‌گیرند.

رئیس پلیس مبارزه با موارد مخدر فعالیت گروه‌های تروریستی را با پشتیبانی مالی ناشی از قاچاق مواد مخدر عنوان کرد و با انتقاد از رفتار متناقض و دوگانه غرب در خصوص مبارزه ایران با مواد مخدر گفت: وقتی ما با این گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کنیم و قاچاقچیان تروریستی را که چندین تن افراد بیگناه رامظلومانه به قتل رسانده‌اند و مسلحانه اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کنند دستگیر می‌کنیم و در دادگاه بی‌طرف به مجازات اعدام محکوم می‌شوند مورد سرزنش کشورهای غربی قرار می‌گیریم. ولی باید به این سوال پاسخ داد که آیا باید به چنین کسانی مدال افتخار داد و ما باید به عنوان مبارزه با تروریسم، به نقض حقوق بشر محکوم شویم؟!

مویدی ادامه داد: ایا کسی که سلاح و تجهیزات را در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد ناقض حقوق بشر است و یا دستگیر کنندگان این تروریست‌ها؟! لذا ما احساس می‌کنیم شعار حقوق بشر غربی امروز به یک شعار رنگ‌باخته تبدیل شده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این نشست‌ها زمینه‌ای برای ارتقاء سطح همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه را افزایش دهد.

در پایان این مراسم نیز نماینده هیئت سوئدی با تقدیر از اقدامات ایران در موضوع مبارزه با مواد مخدر از آمادگی کشور خود برای افزایش همکاری‌ها در مبارزه با مواد مخدر خبر داد و ابراز نگرانی از ترانزیت کوکائین، حشیش و هروئین، ترانزیت مواد مخدر را از جمله جرائم سازمان یافته‌ای توصیف کرد که با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژ‌های روز انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.