کیومرث قورچیان تازه ترین آثار نقاشی خود را روز جمعه 25 مهرماه به گالری ساربان می برد، آثاری که با تکنیک منحصر به فرد خود در خلق آنها، با نبض جاری در کف دست هایش، احساسش را به تابلو و سپس به مخاطب منتقل می کند.

نقاشی‌هایی که از کف دست بر بوم شکل گرفت/ نقش‌های تکرارنشدنی

به گزارش قدس آنلاین کیومرث قورچیان هنرمند نقاش در گفتگو با مهر درباره مجموعه آثار تازه اش که روز جمعه 25 مهرماه در گالری ساربان به نمایش درخواهد آمد، توضیح داد: در این نمایشگاه 30 تابلو به نمایش درخواهد آمد که این آثار با توجه به فضای گالری انتخاب شده است.

وی افزود: این آثار شامل 25 تابلو جدید و 5 تابلو از آثار کمتر به نمایش درآمده در دوره های کاری گذشته من است.

قورچیان با اشاره به نگاه تازه اش در این مجموعه آثار یادآور شد: این آثار در راستای دوره های قبلی کارهای من اما با نگاه تازه تری است و سعی کرده ام در آثارم مخاطب را به سرزمین هایی که هر روز با آن مواجه می شوم، ببرم.

او درباره حضور فیگور در آثار آبستره اش توضیح داد: فضای آبستره به شکل بداهه پدید می آید و فیگورها نیز شامل فیگورهای انسانی و احجام فرم دار است که جمعیت، وحدت و ... را پیش روی مخاطب می آورد. من در تعریف فضای آثارم دخالتی نمی کنم و اجازه می دهم که فرم ها و فیگورها خود را تعریف کنند. من این فیگورها را درون فرم ها می بینم ولی ممکن است مخاطب این فرصت و باور را برای دیدن این فیگورها در اثر نداشته باشد ولی یافتن و درک آن را به مخاطب واگذار می کنم.

قورچیان درباره توجه به آثار فیگوراتیو در میان نقاشان جوان هم گفت: مخاطب در برخورد اول با نقاشی فضای آبستره شاید برایش قابل تمیز نباشد اما دستیابی به یک فرم و فیگور در این فضا، باعث ارتباط بهتر او با اثر هنری می شود، چرا که فیگور عمدتاً تعریف زمینی و روزمره دارد و تأیید عادت های ماست، فضای آبستره با درون سروکار دارد و فرم و فیگور با چشم و قوای حسی ما رابطه دارد، بنابراین باید تعادلی میان آنها برقرار کرد که هم برای مخاطب قابل دستیابی باشد و هم به ورطه فضای فیگوراتیو محض نیفتیم.

این هنرمند نقاش که تکنیک منحصر به فردی را به منظور ایجاد بافت در آثارش دنبال می کند درباره این تکنیک توضیح داد: بخشی از کار من بافت هایی است که در آثارم دیده می شود، این بافت ها را من با کف دست ایجاد می کنم که خواص و قابلیت های خاص خود را دارد. اثر کف دست را با تمرکز روی بوم منتقل می کنم و بعد با استفاده از رنگ ها روی این بافت کار می کنم به طوری که نبض کف دست را در تابلو جاری سازد و مخاطب نیز این احساس را به خوبی دریافت کند.

قورچیان در خاتمه متذکر شد: اثر کف دست را که روی بوم ایجاد می کنم، بافت ایجاد شده هر بار متفاوت از دفعه قبل است و قابل تکرار شدن نیست.

نمایشگاه آثار نقاشی کیومرث قورچیان تا 5 آبان ماه در گالری ساربان برپاست.

قورچیان متولد 1331 و فارغ التحصیل نقاشی از دانشگاه هنرهای زیبای تهران است که تاکنون بیش از 50 نمایشگاه داخلی ،6 نمایشگاه خارجی و بیش از 60 نمایشگاه گروهی داشته است.

احسان الله محمدی عضو انجمن بین المللی پژوهشگران مغز در مورد سوژه آثار قورچیان گفته است: در آغاز هزاره سوم، ذهن هنرمند درگير گزاره های تصويری جديد از سه جهان (متافيزيك،واقعيت و كوانتوم) شده است.

كيومرث قورچيان بانی مكتب جديدی بر مبنای تلفيق تصاوير اين سه جهان است تا با تكيه بر وجدان الهی دست به ايجاد موجوداتی شگفت در سطح بوم نقاشی بزند. اين مكتب (متانيكوامMETANAQUM)، با ادبيات انسانی نوينش شادكامی معنوی در قالب يك تعليق فراگير و مسئولانه را تولدی دوباره می بخشد تا تعريف يگانه ای از صلح را برای بشريت به ارمغان آورد. آبستره، اكسپرسيونيسم يا«كوانتوم» كيومرث قورچيان، انسان را مواجه با تصاويری می کند كه جهان های پی درپی را برای مخاطب تا مرزهای دوردست همراه با تصاوير ديناميك شكل داده و قابل درك مي كند.

علاقه مندان می توانند برای بازدید از این آثار از 25 مهر ماه تا 5 آبان ماه همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 به گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان صابونچی(مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 مراجعه کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.