قدس آنلاین: گفتم: «ای رسول خدا (ص) این چه دعایی است؟» فرمودند: «مگر نزد خداوند کسی گرامی تر از تو هست که او را شفیع درگاه خدا سازم؟»

پیامبر (ص) چه کسی را نزد خدا شفیع می کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، عبدالله بن مسعود گوید: روزی بر رسول خدا (ص) وارد شده و گفتم: سلام بر تو ای رسول خدا (ص)! حق را به من بنما تا بدان بنگرم.

فرمودند: «عبدالله به پستوی خانه برو»؛ به پستو رفتم و علی بن ابیطالب (ع) را دیدم که مشغول نماز است و در سجده و رکوع می گفت: «خداوندا! به حق بنده ات محمد (ص)، خطاکاران شیعیان مرا بیامرز.»

از آنجا بیرون آمدم و بر رسول خدا (ص) نظر کردم، دیدم نماز می خوانند و می گویند: «خداوندا! به حق بنده ات علی (ع)، خطاکاران امت مرا بیامرز.»

در اینجا دهشتی عظیم مرا فرا گرفت. پیامبر (ص) نماز خود را کوتاه کردند و فرمودند: «ای پسر مسعود، آیا پس از ایمان، می خواهی کافر شوی؟»

گفتم: هرگز ای رسول خدا (ص) ولی علی (ع) را دیدم که خدا را به تو می خواند و درخواست می کند و تو را دیدم که خدا را به علی (ع) می خوانی و درخواست می کنی و نمی دانم که کدام نزد خداوند از دیگری برترید.

فرمودند: «ای پسر مسعود بنشین»

در خدمت حضرتش (ص) نشستم، فرمودند: «بدان که خداوند من و علی (ع) را از نور قدرت خویش آفرید و دو هزار سال پیش از آنکه خلق را بیافریند آنگاه که نه تسبیحی بود و نه تقدیسی؛ سپس نور مرا شکافت و آسمان ها و زمین را از آن آفرید و من به خدا سوگند از آسمان ها و زمین بزرگترم و نور علی بن ابیطالب (ع) را شکافت و عرش و کرسی را از آن آفرید و علی بن ابیطالب (ع) –به خدا سوگند- از عرش و کرسی برتر است و نور حسن (ع) را شکافت و لوح و قلم را از آن آفرید و حسن –به خدا سوگند- از لوح و قلم برتر است و نور حسین (ع) را شکافت و بهشت ها و زنان بهشتی را از آن آفرید و حسین (ع) –به خدا سوگند- برتر از حورالعین است. در آن وقت مشارق و مغارب تاریک بود فرشتگان به خداوند شکوه بردند. خواستند که آن تاریکی را از آنان بردارد. خداوند کلمه ای گفت و از آن روحی آفرید سپس کلمه ای دیگر گفت و آن کلمه نوری را آفرید آنگاه آن نور را به آن روح پیوند داد و در جایگاه عرش نهاد و از نور آن مشارق و مغارب روشن گردید و او فاطمه زهرا (س) است و از همین رو «زهرا» نامیده شد زیرا از نورش آسمان ها روشن شد.

ای پسر مسعود چون روز قیامت شود خدای بزرگ به من و علی (ع) گوید هر که را خواهید به بهشت برید و هر که را خواهید به دوزخ درآورید و این است معنای آیه «اَلقیا فی جَهَنَّمَ کُلَّ کفّارٍ عَنیدٍ» (ق، 24) شما دو تن درافکنید در دوزخ هر کفرکیشِ عناورزی را».

کافر کسی است که نبوت مرا انکار کند و عناد ورز کسی است که ولایت علی بن ابیطالب (ع) و خاندان او را انکار نماید و بهشت از آن شیعیان و دوستان او است.»

 

قسم دادن خدا به علی (ع)!

در روایتی از امیرمومنان (ع) نیز در خبری طولانی آمده که فرمودند: «اینک چیزی خواهم گفت که تا امروز به کسی نگفته ام. یک بار از رسول خدا (ص) خواستم که برایم دعا کند و آمرزش بخواهد، فرمودند: «خواهم خواند» آنگاه برخاستند و نماز خواندند. چون دست به دعا برداشتند گوش فرا دادم، شنیدم که می گفتند: «خداوندا! به حق علی (ع) در نزد خودت علی (ع) را بیامرز!»

گفتم: «ای رسول خدا (ص) این چه دعایی است؟» فرمودند: «مگر نزد خداوند کسی گرامی تر از تو هست که او را شفیع درگاه خدا سازم؟»

منابع:

بحارالانوار، ج 40

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 20

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.