گروه میهن- عصر دوشنبه همزمان با عید سعید غدیر خم، از مجریان و دست‌اندرکاران برنامه‌های گرامیداشت دهه کرامت آستان قدس رضوی تقدیر شد.

غدیر، سند جامع دینمداری است

در این مراسم که با عنوان «شکرانه» در مرکز همایشهای آستان قدس رضوی برگزار شد، 17 نفر از مدیران دست اندرکار برگزاری جشنهای گرامیداشت دهه کرامت، با اهدای تندیس، مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

  ویژگی برنامه های دهه کرامت

دبیر ستاد دایمی جشنهای میلاد رضوی و معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی در این مراسم، «غدیر» را سند جامع دینمداری دانست و گفت: در پیام غدیر، هم توحید هست و هم نبوت.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید جلال حسینی، باور امامت را حد نصاب دینمداری دانست و گفت: بدون امامت، اعتقاد به توحید نمی تواند کامل باشد. وی «غدیر» را یکی از کامل ترین اسناد بالادستی دین مبین اسلام دانست و گفت: پیام غدیر، جلوگیری از انحراف در بینش، انحراف در سبک زندگی و اشتباه در مدیریت اجرایی و راهبری جامعه است. وی توصیه به تقوا را مهمترین توصیه برای دعوت به دینمداری دانست و افزود: تقوای علمی دراین است که وقتی متوجه حقیقت شدیم، بی هیچ تعصبی به آن اعتراف کنیم، امروز اما تعصبات جاهلانه اجازه نمی دهد بسیاری از علمای دین، به حقیقت و حقانیت واقعه غدیر اعتراف کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه امروز آستان قدس رضوی الگوست، به مدیران و کارکنان این مجموعه توصیه کرد قدردان فرصت خدمت باشند. وی در توضیح برنامه هایی که در قالب جشنهای دهه کرامت به اجرا درآمد، تصریح کرد: بیش از 700 برنامه متنوع به ستاد آمد که از آن میان، 60 برنامه محوری با انبوهی از برنامه‌ها در ذیل آن مصوب شد و در طول ایام پربرکت دهه کرامت به اجرا در آمد.

دبیر ستاد دایمی جشنهای میلاد رضوی جامعیت، مردمی بودن و تنوع را ویژگی برنامه‌های محوری دهه کرامت دانست. وی همچنین در حاشیه این مراسم، با بیان اینکه دهه کرامت رضوی برای شیعیان اتفاق بزرگی است، اظهار داشت: افزون بر مجموعه محوری حرم مطهر، موسسات وابسته آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌های متنوعی را برای اقشار گوناگون جامعه در دهه کرامت طرح‌ریزی کردند. وی اجرای جشنهای مردمی «زیر سایه خورشید» در داخل و خارج از کشور، بر بال ملائک، شکوه رضوان، اجتماع رضویون، هفتمین جشنواره کتاب سال رضوی، اولین جشنواره نسیم ولایت، شب شعر ملکوت هشتم، جشنواره هشتمین خورشید ولایت، یا امام رئوف(ع) و امام مهربانی ها، «بشارت رضوان»، «جشنواره فرهنگی- ورزشی امام رضا(ع)»، اولین جشنواره دانشجویی «فروغ امامت»، برگزاری همایش علمی پژوهشـی مکتب سیاسی امام رضا(ع)، «نشانی بهشت»، همایش علمی و پژوهشی بزرگداشت حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و جلوه خدمت را از جمله برنامه‌های محوری دهه کرامت رضوی عنوان کرد.

 

  انقلاب اسلامی الگوی مردم نیجریه

در ادامه این مراسم «حسن بالا» از مسلمانان کشور نیجریه و مسؤول مرکز اسلامی «ابن فودیو» در سخنانی به شرح ورود کاروان «زیر سایه خورشید» و اعطای پرچم متبرک آستان قدس رضوی به مسلمانان آن کشور پرداخت. وی که سخنانش را به زبان فارسی آغاز کرده بود در ادامه ترجیح داد برای بیان آسانتر مطالب، به زبان انگلیسی سخن بگوید.

حسن بالا به تشریح شرایط نیجریه و وضعیت مسلمانان آن کشور پرداخت و گفت: 200 سال پیش، ابن فودیو در برابر استعمار انگلیس قد علم کرد و انقلاب اسلامی مردم نیجریه را رقم زد، اما در ادامه استعمار انگلیس،به زعم خود ندای اسلامخواهی مردم نیجریه را خاموش کرد تا اینکه در روزگار ما «شیخ ابراهیم زکزکی» با الهام از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) دوباره پرچم اسلام خواهی را در نیجریه برافراشت.

مسؤول مرکز اسلامی «ابن فودیو» گفت: ما همپای کشور اسلامی ایران، مسأله فلسطین را مهم دانسته و همه ساله مراسم روز قدس را برگزار می کنیم اما امسال، حکومت به کمک ارتش، راهپیمایی مسلمانان در روز قدس را به خاک و خون کشید. 33 نفر در روز قدس در نیجریه به شهادت رسیدند که 3 نفرشان، پسران شیخ ابراهیم زکزکی بودند.

«حسن بالا» گفت: درست در زمانی که مسلمانان نیجریه در بهت و سرخوردگی بودند و به سختی خشم انقلابی خود را کنترل می‌کردند، کاروان اعزامی «زیر سایه خورشید»، پس از تحمل سختی های بی‌شمار و کارشکنی‌های فراوان دولت، وارد نیجریه شدند و پرچم بارگاه منور رضوی را همچون هدیه ای از سوی امام رضا(ع) برای مسلمانان مصیبت دیده نیجریه به ارمغان آوردند. وی گفت: زمانی که در حال برگزاری مراسم چهلم شهدا بودیم، پرچم آستان قدس رضوی به نیجریه رسید و مسلمانان این کشور، سر از پا نشناخته به استقبال آمدند و ما این را از عنایات حضرت رضا(ع) می دانیم. در ادامه فیلمی از استقبال مردم نیجریه از کاروان «زیر سایه خورشید» به نمایش در آمد. در ادامه مراسم «شکرانه» شماری از فیلمهای 100 ثانیه با موضوع امام رضا(ع) که به همت مرکز آفرینشهای هنری ساخته شده هم به نمایش درآمد.

پایان بخش این مراسم، اهدای تندیس به مدیران برگزیده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.