رئیس انجمن مدیران صنایع غذایی استان فارس گفت: این همه هجمه علیه تولیدکنندگان مواد غذایی داخلی، این صنعت را رو به‌زوال سوق داده و اعتماد مردمی را نسبت به محصولات تولید داخل از بین خواهد برد.

انتقاد یک مسئول به هجمه‌های مکرر علیه تولیدکنندگان
1413364114612_30516.jpg

به گزارش (ایسنا)،، محمدصادق حمیدیان صبح چهارشنبه 23 مهرماه در همایش روز غذا در شیراز با تاکید براینکه هجمه‌های انجام شده بر مبنای واقعیت‌های موجود نیست، گفت: این هجمه‌ها جایگاه صنایع غذایی ایران در سطح جهان را هم خدشه‌دار کرده و می‌کند.

حمیدیان با تصریح اینکه موضوع انتقاد وی به مسئولان مدیریت نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی و بهداشتی استان فارس نیست بلکه مخاطبش سطوح ملی است، گفت: صنعت غذا همواره مورد تعرض و تعدی واژه تقلب بوده و فعالان این صنعت ذاتا و قلبا مخالف پدیده تقلب بوده و هستند، زیرا تقلب چه به‌لحاظ اقتصادی، چه بهداشتی و چه اجتماعی، بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تقلب، اعتماد مردم را نشانه‌گیری کرده و از بین می‌برد، تصریح کرد: اما از تقلب بدتر، شائبه وجود تقلب و ترویج این شائبه به شکل شایعه است که اعتماد افکار عمومی را نسبت به صنعت غذا از بین برده و این صنعت را با هجمه‌ی عجیبی روبرو کرده است، آنقدر به این صنعت تاخت و تاز کرده‌اند که در باور نمی‌گنجد.

حمیدیان با بیان اینکه تقلب یک فرآیند پرشمول نبوده و مخاطب آن تمام جامعه نیست، با اشاره به اتهامات وارد شده به فعالان صنعت لبنی کشور در خصوص استفاده از روغن پالم، گفت: به تایید مسئولان نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سطح استان فارس هیچ‌یک از تولیدکنندگان محصولات لبنی از روغن پالم استفاده نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته و با برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های گسترده در قالب برنامه‌های مختلف، تلاش برای افزایش سرانه مصرف مواد لبنی و شیر نزد خانواده‌ها انجام شده است، گفت: بعد از تاثیری که یارانه بر کاهش مصرف مواد لبنی و شیر داشت، شایبه وجود روغن پالم بیشترین و مخرب‌ترین تاثیرات را در این موضوع برجای گذاشته است.

او با بیان اینکه اثرات این موضوع در افزایش میزان بروز بیماری‌های مرتبط با املاح مختلف منجمله کلسیم، مشهود خواهد بود، گفت: امروز هم برخی وجود پوره کدو در رب گوجه، بحث خمیر مرغ، وجود کاسنی در قهوه و کاکائو، بذر تمرهندی در بعضی فرآورده‌ها یا استفاده از کاه در تولید آبلیمو را مطرح کرده و می‌کنند.

حمیدیان با تصریح اینکه وجود تقلب در تولید برخی محصولات غذایی را نمی‌توان انکار کرد، گفت: باید به‌خاطر داشت که تقلب شمول عام ندارد و باید مصداقی عنوان شود. مکانیزم خود تنظیمی در برخورد با پدیده تقلب بهترین راهکار در پاسداشت غذای سالم بشمار می‌رود و برخورد چکمه‌ای و پلیسی با این موارد شیوه مناسبی نیست.

رئیس انجمن مدیران صنایع غذایی استان فارس همچنین با انتقاد از برخی مطالب طرح شده در بعضی رسانه‌ها، گفت: هجمه‌های رسانه‌ای به گونه‌ای انجام می‌شود که فاقد نظرات کارشناسی است و این هجمه‌ها عمدتا تابع موج ایجاد شده در جامعه است، از رسانه‌ها درخواست داریم که حداقل در انعکاس اخبار نظرات کارشناسان و متخصصان را نیز جویا شده و لحاظ کنند.

حمیدیان با تصریح اینکه رفتار احساسی با تولید، شیرازه این صنعت را در داخل و خارج از هم می‌پاشد، گفت: امروز سرتی‌فیکیت‌های صادر شده از سوی دستگاه‌های مسئول در ایران، مورد قبول بسیاری از کشورهای جهان است نباید این اعتماد جهانی را خدشه‌دار کرد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های پیش‌روی صنایع در کشور، وابستگی به مواد اولیه وارداتی، وابستگی به مواد اولیه بسته‌بندی وارداتی، وابستگی به افزودنی‌های مجاز و کمبود این افزودنی‌ها در کیفیت مطلوب، کمبود نقدینگی سیستم بانکی و نوسانات شدید ارز و فقدان سیستم نظارتی زنجیره‌ای و هم‌افزا را از جمله این چالش‌ها عنوان کرد.

حمیدیان با اشاره به اینکه در بحث نظارت، دستگاه‌های نظارتی که بیش از 16 دستگاه را شامل می‌شود، مستقیم به سراغ تولید کنندگان می‌روند، بی‌توجهی به زنجیره توزیع را یکی از نقاط ضعف در سیستم نظارتی دانست و گفت: هروقت دستگاه‌های نظارتی مختلف وارد عرصه کنترل شده‌اند به‌سراغ حلقه اول زنجیره یعنی تولید کننده رفته‌اند.

وی ادامه داد: امروز اتهام گران‌فروشی همواره متوجه تولید کننده بوده و اگر به تعزیرات مراجعه بشود، اکثر پرونده‌های تخلف در حوزه تولید است و دریغ از وجود یک پرونده در حوزه توزیع، انبارداری و .... دیگر حوزه‌ها.

حمیدیان خاطرنشان کرد: این در حالی است که موضوع توزیع حتی در محصولات گیاهی و باغی نظیر میوه هم یک مسئله جدی است و امروز به‌عنوان مثال اگر لیموشیرین از باغ‌دار جهرمی هر کیلو 700 تومان خریداری می‌شود، در تهران این میوه به قیمت 2500 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

رئیس انجمن مدیران صنایع غذایی استان فارس، قاچاق کالا، تغییر میزان عرضه سوخت و انرژی مورد نیاز تولیدکنندگان موادغذایی و لزوم بازنگری در قوانین نظارتی را از دیگر موارد مهم و تاثیرگذار بر روند تولید و افزایش هزینه‌های تولید دانست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.