نویسنده مطرح کودک و نوجوان بر لزوم حفظ و احیاء گویش های محلی به عنوان شاهکارهای زبان فارسی تاکید کرد.

گویش‌ های محلی شاهکارهای زبان فارسی/ آثار ادبی با توجه به نیاز مخاطب خلق شوند

به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ مرادی کرمانی پیش از ظهر یکشنبه در جمع  قصه‌ گویان شرکت‌کننده در مرحله استانی هفدهمین جشنواره بین ‌المللی قصه‌گویی در کرمان با اشاره به اینکه ادبیات نباید به یک زمان یا مکانی خاص محدود شود، گفت: زبان و فرهنگ ایران بسیار غنی و اصیل بوده و باید در حفظ و زنده نگه داشتن آن به ویژه در بین نسل جوان کوشا باشیم.

وی همچنین ابراز داشت: باید گویش ها و لهجه های ملی نیز در هر منطقه ای زنده نگه داشته شود که یکی از راهکارهایی که در این خصوص می توان به کار گرفته استفاده از اصطلاحات محلی در قصه هاست.

این نویسنده شهیر کرمانی با اذعان به این نکته که آثار ادبی باید با توجه به نیاز مخاطب خلق شوند، افزود: امروزه شکل ارائه این آثار تنها به کتاب خلاصه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه آثار ادبی در قالب فیلم و پویانمایی نیز به مخاطب ارائه می شود، افزود: عوام فهم بودن یکی از ویژگی هایی است که باید نویسنده اثر به آن توجه کند چرا که این امر در ماندگار شدن اثر ادبی بسیار تاثیرگذار است.

مرادی کرمانی با اشاره به اینکه بسیاری از آثارش خانوادگی هستند، ابراز داشت: برخی من را به عنوان نویسنده کودک و نوجوان می شناسند در صورتیکه که بسیاری از داستان هایم مخاطب خاصی ندارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.