قدس آنلاین: ای فرزند من چون به تو نظر کردم از دیدن تو مسرور شدم که پیش از این این طور شادمان نشده بودم ناگاه جبرئیل بر من فرود آمد و مرا خبر داد که تو کشته می شوی.

کدام پیامبران خبر شهادت امام حسین (ع) را دادند؟!

به گزارش قدس آنلاین، در تفسیر فتلقی آدم من ربه چنین روایت شده است که آدم در ساق عرش نام های محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س)،حسن (ع) و حسین (ع) را دیده جبرئیل به او تلقین کرد که بگوی یا حمید بحق محمد و یا عالی بحق علی و یا فاطر بحق فاطمه و یا محسن بحق الحسن و الحسین و حضرت آدم (ع) نام آنان را برد (و به جهت همین توسل توبه او پذیرفته شد.)

چون نام امام حسین (ع) برد اشک او روان شد و دلش بشکست و گفت ای برادر جبرئیل آنگاه که نام پنجم آنان را (یعنی حسین (ع) را) بردم دل من شکست و اشک من جاری شد، جبرئیل گفت: این فرزند تو را مصیبتی می رسد که بالاترین مصائب است در روزگار و مصیبت ها پیش آن کوچک است. پرسید: ای جبرئیل آن چه مصیبت است؟ جبرئیل گفت: او غریب و تشنه شهید می شود و یار و معینی ندارد ای آدم کاش او را می دیدی او چه می گوید وای از غریبی و تشنگی میان او و آسمان مانند دود حائل گردد و کسی جواب او را نمی دهد مگر با شمشیر شربت شهادت نوشد. پس مانند گوسفند سرش را از قفا از بدن جدا کنند و لباس های او را به غارت می برند و سر او و یارانش را در شهرها بگردانند و زنانش به اسیری همراه سرها می برند در علم خداوند منان چنین گذشته است.

پس آدم (ع) و جبرئیل مانند مادری که فرزند او مرده باشد گریه کردند و به عزا نشستند.

 

خبردار شدن کلیم الله از واقعه عاشورا!

بنابر نقل کتاب مجمع البحرین خداوند خبر عاشورا را به حضرت موسی (ع) داده است.

حضرت موسی (ع) در مناجاتش گفت: خدایا! چرا امت حضرت محمد (ص) را بر دیگر امت ها فضیلت دادی؟ خطاب آمد: «برای این 10 خصلت بود که آنان را بر سایر امت ها فضیلت دادم.» حضرت موسی (ع) گفت: آن خصلت های چیست که آنان دارند و عمل می کنند تا من هم به بنی اسرائیل دستور دهم آنها را بجا آورند.

خدای متعال فرمود: «نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، جمعه، جماعه، قرآن، علم و عاشورا.» حضرت موسی (ع) عرض کرد: عاشورا چیست؟ خداوند فرمود» «گریه و تباکی بر سطب حضرت محمد (ص) و مرثیه و عزاداری بر مصیبت فرزندان محمد مصطفی (ص)...»....

اخبار شهادت امام حسین (ع) از زبان پیامبر (ص) و امیرمومنان (ع)

امیرالمومنین (ع) فرمودند: «روزی رسول خدا (ص) به دیدن ما آمدند و پس از صرف غذا به مسجدی که در کنار خانه بود رفتند و سر بر سجده گذاشته و بسیار گریستند و هیچ کس از ما جرئت نداشت که از پیامبر (ص) برپسد ان همه گریستن برای چه بوده است.

پس امام حسین (ع) برخاستند و آهسته نزد جدشان رفتند، تا رسول خدا (ص) او را دیدند او را خواستند و روی زانو خود نشانیدند و سر او بر سینه خود نهادند و حسین (ع) صورت خود را بر سر پیغمبر (ص) نهاد و پرسید: «ای پدر چرا گریه می کنید؟» رسول خدا (ص) فرمودند: «ای فرزند من چون به تو نظر کردم از دیدن تو مسرور شدم که پیش از این این طور شادمان نشده بودم ناگاه جبرئیل بر من فرود آمد و مرا خبر داد که تو کشته می شوی و محل کشته شدن شما را که از یکدیگر دور است نشان داد و خدای را حمد کردم و خیر شما را از خدا خواستم.»

حسین (ع) پرسید: «ای پدر پس قبور ما را که زیارت می کند با آنکه راه دور است و ما از یکدیگر جدا هستیم؟»

پیامبر (ص) فرمودند: «گروه ها از امت من برای زیارت تو می آیند و من هم در قیامت به دیدن آنها می روم و بازوهای آنان را می گیرم و از سختی ها آنها را برهانم.»

منابع:

نفس المهموم

امام حسین (ع) خون خدا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.