ملیحه پژمان - محرم از راه رسید...ماه بیرقهای سیاهی که به نشانه عزای مظلومترین مرد عالم هستی، بر فراز هر کوی و برزنی به اهتزاز درآمده و صدای زنگ کاروانیان کربلا به گوش می‌رسد.

آیت‌ا... علوی‌گرگانی: معرفت و شناخت شرط ورود به خیمه گاه عزای حسینی است

راستی که کربلا عصاره بهشت است... راستی برای ورود به ماه محرم چه آمادگی هایی لازم است تا نام ما نیز در زمره عزاداران حسینی ثبت و ضبط شود؟

 

 محرم، فرصتی برای حسینی شدن

آیت ا... علوی گرگانی یکی از مراجع تقلید در این زمینه می‌گوید: ماه محرم، ماهی است که خداوند نعمت را بر بندگان خود تکمیل کرده تا با حضور در محافل عزای حسینی، روح خویش را از غبار آلودگی ها پاک کنند.

وی ادامه می‌دهد: خداوند در این ماه سره را از ناسره تفکیک می‌کند و عزاداران حقیقی سیدالشهدا(ع) در این ماه از سایر مردم متمایز می‌شوند.

این استاد حوزه علمیه تصریح می‌کند: امام حسین(ع) چراغی برای هدایت مردم است که راه سعادت را نمایان می‌کند و شهادت ایشان برای هدایت بشر و رسیدن ما به کمال سعادت روی داده است.

آیت‌ا... علوی‌گرگانی با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری برای امام حسین(ع)، حرکتی به سمت حیات و سعادت است، تصریح می‌کند: دعوت امام حسین(ع) از شیعیان، راهی برای رسیدن به سعادت است که شیعیان و مسلمانان باید آن را اجابت کنند.

 

 گریه بر حسین(ع) روح را جلا می‌دهد

این استاد اخلاق و معارف اسلامی با بیان اینکه گریه برای امام حسین(ع) اجر و ثواب بسیاری دارد، اظهار می‌دارد: افراد گناهکار بسیاری در این ماه به سبب گریه کردن در عزای امام حسین(ع) شفاعت می‌شوند.

وی تصریح می‌کند: از ارزنده‏ترین آثار و بركات مجالس عزادارى و گریه بر امام حسین(ع) است که تأثیر ویژه ای در حفظ نهضت حسینى دارد وگریه کردن و اشک ریختن در سوگ امام حسین(ع) موجب بهشتی شدن افراد شده و روح انسان در اثر گریه بر مصیبت سیدالشهدا(ع) جلا پیدا می‌کند.

این استاد اخلاق با اشاره به روایتی در مورد گریه بر امام حسین(ع)تصریح می‌کند: روزی امام صادق(ع) فرمود: ای مسمع! آیا با حال و توجه به زیارت قبر امام حسین(ع) می‌روی؟ من عذر آوردم که با توجه به دشمنان زیاد، برای انجام چنین کاری، ایمنی ندارم. فرمود: آیا مصایب آن بزرگوار را به یاد می‌آوری؟ عرض کردم: آری! آن گونه می‌گریم که آثار مصیبت در من آشکار می‌شود. حضرت فرمود: به درستی که تو از آنانی که زاری می‌‌کنند برای ما، شاد می‌شوند برای شادی ما، اندوهناک می‌شوند برای اندوه ما، خائف می‌شوند برای خوف ما و ایمن می‌شوند برای ایمنی ما؛ بزودی خواهی دید که پدرانم هنگام مرگ نزد تو حاضر شوند و به ملک‌الموت درباره تو سفارش کنند و به تو از فرزند خویش مهربانتر باشند. آنگاه حضرت گریست و من نیز گریستم.

 

 برای ورود به خیمه گاه حسینی آماده شویم

وی ادامه می‌دهد: حضور در خیمه عزای حسینی، آداب و مراتبی دارد که پیش از ورود به محرم و در روزهای ابتدایی آن باید برایش برنامه ریزی کنیم.

آیت ا... علوی گرگانی تصریح می‌کند:‌ تفکر بیشتر در مقام و منزلت حضرت ابا عبدا...(ع) و شهدای کربلا، بررسی اهداف، رسالتها و پیامدهای عاشورا، برداشتن ختم روزانه زیارت عاشورا، اهتمام به ترک گناه و مکروهات و توسل به اهل بیت(ع)، بخصوص امام حسین(ع)، ما را برای حضور در محافل حسینی آماده می‌کند.

آیت ا... علوی گرگانی درباره مسأله کسب آمادگی برای ورود به ماه محرم الحرام اظهارمی دارد: عزادار امام حسین(ع) برای ورود به ماه محرم باید درجه اخلاص خود را بالا ببرد و این مسأله محقق نمی شود مگر به این شرط که دینی که از خدا برگردن ماست ادا کنیم.

وی ادامه می‌دهد: خالص شدن برای خدا با عمل به دستورات الهی و رعایت مسایل دینی و شرعی محقق می‌شود، سعی کنیم اگر دینی از وجوه شرعی همچون، خمس، زکات، حساب سال و ...بر گردن داریم، ادا کنیم تا درک بهتری از حضور در محافل عزای حسینی نصیب ما شود.

 

 حواسمان به حق الناس هم باشد

این استاد اخلاق و معارف اسلامی توجه به حق الناس را یکی دیگر از شرطهای پذیرش عزاداری‌های حسینی در ماه محرم برشمرده و تصریح می‌کند: امام حسین(ع) همچون همه معصومین(ع) برای احقاق حق مردم اهتمام ویژه داشت و آن حضرت همواره تأکید می‌فرمود که حرمت حق الناس را نگه داریم، بنابراین درست نیست عزادار سیدالشهدا(ع) حقی از مرم به گردن داشته باشد.

وی تأکید می‌کند: سوگوار سید الشهدا(ع) اگر حقی از مردم به گردن داشته باشد، توفیق حضور در محافل عزای حسینی را از دست خواهد داد.

 

 عزاداری هایمان همراه با معرفت باشد

این استاد اخلاق و معارف اسلامی با بیان اینکه حضور در مراسم عزای سیدالشهدا(ع) باید با معرفت و شناخت همراه باشد، تصریح می‌کند: شناخت سیره حسینی و فضایل نیکوی اخلاقی این امام همام به عزاداری‌های ما عمق می‌بخشد و کمک می‌کند که از مجالس محرم بهره بیشتری ببریم.

وی ادامه می‌دهد: عزاداری بدون شناخت حق امام حسین(ع) اثری سطحی و زودگذر خواهد داشت، چنانکه برخی متأسفانه با ترک مجالس حسینی، همان فردی هستند که سابق بر این بوده اند و هیچ تغییری در حالات و روحیه آنها حاصل نمی شود.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه در ماه محرم باید به هدف قیام امام حسین(ع) بسیار توجه شود‌، ادامه می‌دهد: جوانان باید بدانند به چه صورت عزاداری کنند تا قیام امام حسین(ع) دور از هر گونه تحریفی زنده شود.

 

 با کاروان کربلا تا همیشه همراه شویم

آیت ا... علوی گرگانی با بیان اینکه عزاداری همراه با معرفت، انسان را تا همیشه کربلایی می‌کند، اظهار می‌دارد: حضور آگاهانه و با معرفت در محافل عزاداری محرم، دل انسان را به حقیقت عاشورا روشن می‌کند و موجب همراه شدن همیشگی ما با کاروانیان کربلای سال 61 هجری قمری خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: در همین روز آغاز محرم تصمیم بگیریم که معارف حسینی را در جای جای زندگی مان جاری کنیم تا نام ما هم در میان اسامی همراهان سیدالشهدا(ع) در کاروان کربلا ثبت و ضبط شود.

 

 هر کدام از ما یک خادم حسینی باشیم

این مرجع تقلید که نامش در زمره خادمان فرهنگی امام حسین(ع) ثبت شده، تصریح می‌کند: نشر معارف حسینی وظیفه تک تک ما شیعیان است و در حال حاضر بیش از گذشته این وظیفه سنگینی می‌کند.آیت ا... علوی گرگانی خاطرنشان می‌کند: جهان اسلام در حال حاضر درگیر جنگها و نابخردی‌های دشمنان اسلام، همچون داعش و گروه‌های تکفیری است و نشر و توسعه معارف حسینی و اهداف سیدالشهدا(ع) از قیام پرشور کربلا، تنها راه حلی است که می‌تواند به این جنگها خاتمه دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.