وکیل‌مدافع تعدادی از سینماگران که پیگیر پخش بدون مجوز آثار سینمایی در شبکه‌های تلویزیونی شده‌اند از صدور کیفرخواست برای دو متهم در این پرونده خبر داد.

صدور کیفرخواست برای دو نفر به دلیل پخش بی‌مجوز آثار سینمایی
رضا رییسیان در گفت‌وگو با  (ایسنا)، در این باره اظهار کرد: از حدود سال 88 یکسری سایت‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت قارچ ایجاد شدند و از آنجایی که هیچ کدام از آنها برنامه‌ساز نبودند، برنامه‌های ساخته شده توسط شبکه‌های ویدیویی و رسانه‌های تصویری را بدون مجوز و در موارد استثنایی با مجوز پخش می‌کردند.

وی ادامه داد: در موارد متعددی هم فیلم‌هایی از کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای ایران پخش شده بود که تقریبا هیچ کدام از اینها قرارداد و مجوز پخش از صاحب اثر یا تهیه‌کننده و کارگردان نداشت.

رییسیان افزود: این ماجرا در ابتدا با یکی دو فیلم شروع شد ولی بعدا هر فیلمی که DVD آن بیرون می آمد از شبکه های مذکور پخش می‌شد تا اینکه بعد از مدتی جریانی در سینمای ایران ایجاد شد و خانم‌ها طائرپور، بنی‌اعتماد، کتایون شهابی و آقایان میرطهماسب و برزگر خواستند حقوق صاحبان آثار را پیگیری کنند و قرار شد توسط تیم حقوقی که اینجانب، آقای مقدس و خانم محمدی عضو آن بودیم یک شکایت به محاکم داخلی تقدیم شود تا مانعی برای جلوگیری از این عمل مجرمانه باشد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان مصوب 1348، حقوق صاحبان آثار هنری را به رسمیت شناخته است، افزود: ما این شکایت را طرح کردیم که به دادسرای عمومی تهران ارجاع و نهایتا برای دو نفر از متهمان کیفرخواست صادر شد.

وی گفت: این پرونده به شعبه 1057 دادگاه عمومی جزایی تهران ارجاع شد و این شعبه، 26 مهر اولین جلسه رسیدگی به پرونده را برگزار کرد.

رییسیان با بیان اینکه ممکن است افراد دیگری در این زمینه تحت تعقیب قرار گیرند، افزود: هر کدام از این دو نفر مالک یا سرمایه گذار یکی از شبکه‌های تلویزیونی بودند که اسم آنها را تا صدور حکم و قطعیت آن نمی‌بریم.

وی ادامه داد: این دو نفر به دادسرا احضار شدند ولی نیامدند. در جلسه دادگاه هم فقط وکیل یکی از آنها حاضر شد و دادگاه در حال حاضر از مراجع مربوطه استعلام کرده که پخش بدون مجوز در چه زمان‌هایی صورت گرفته است تا تصمیم‌گیری کند.

این وکیل دادگستری گفت که طبق قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان مصوب 1348 مجازات تا سه سال حبس برای جرم ارتکابی در این پرونده پیش‌بینی شده است.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.