مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - تصویب مجوز فروش برجهای شمال و جنوب عرصه میدان شهدا برای دومین جلسه پیاپی، صحن علنی چهل و دومین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد را به جنجالی ترین جلسات تبدیل کرد.

 عملکرد « پلیس ساختمان» نارضایتی عمومی را به دنبال دارد

به گزارش خبرنگار ما، اختلاف نظر تند و اظهارات ضد و نقیض اعضا در خصوص شمار طبقات این برجها چنان این جلسه را جنجالی کرد که تمام وقت 3 ساعته جلسه صرف همین دو دستور کار شد.

بر پایه این خبر گرچه در جلسه قبلی شورای اسلامی شهر مشهد برج جنوب میدان شهدا با 19 طبقه به تصویب رسید، اما در این جلسه دوباره بنا به پیشنهادهای متعدد اعضا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت هر دو برج میدان شهدا با رای اعتماد اعضا، 17 طبقه شدند.

 

 بدهی کلان شهرداری مشهد

شهردار مشهد در دفاع از لایحه شهرداری مبنی بر احداث برج 19 طبقه در جنوب میدان شهدا گفت: شهرداری مشهد بدهی‌ کلانی به بانکها دارد و هر روز که دیرتر تسویه کند باید هزینه بیشتری به بانکها بپردازد.

مرتضوی با بیان اینکه دیرکردهای شهرداری مشهد در بانک مانند کنتور می چرخد، افزود: بعضی واقعیتها وجود دارد که نمی‌توان براحتی از آنچه مسلم است گذشت. وی با اشاره به اینکه بانکها با این میزان بدهی شهرداری می توانند حسابهای شهرداری را مسدود کنند، اظهار داشت: تنها راه برون رفت از این مساله این است که دارایی‌هایمان را به نقدینگی تبدیل کنیم.

 مرتضوی گفت: بنده نیز اگر به قلبم مراجعه کنم اجازه نخواهم داد انبوه سازی به این شکل را بپذیرم، اما اگر راه میانبری نرویم و جراحی هایی انجام ندهیم بی‌تردید شما هم پاسخگوی مطالبات نخواهید بود.

شهردار مشهد با بیان اینکه این پروژه از سه جبهه به هیچ ساختمانی مزاحمت ندارد، افزود: اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم راهی برای استفاده از این فرصت در جاهای دیگر وجود ندارد .

وی برج جنوبی میدان شهدا را یکی از منطقی‌ترین پروژه‌های شهری عنوان کرد و اظهار داشت: هر چقدر شمار طبقات این برج از 19 طبقه کاهش یابد از توجیه پذیری اقتصادی این پروژه کاسته می‌شود.

مرتضوی بیان کرد: اگر این طرح به ضرر مردم باشد مخالفت می‌کنیم، چون نیامده ایم آخرت را برای دنیای دیگران هزینه کنیم.

وی در ارتباط با نزدیکی این طرح به حرم مطهر نیز گفت: ما به دلیل آسایش مردم و  پرهیز از بلند مرتبه سازی در حریم حرم، پروژه‌های شرقی میدان شهدا را اجرا نمی‌کنیم.

شهردار مشهد با بیان اینکه اگر اقتصاد شهرداری را نچرخانیم باید فقر را بین مردم توزیع کنیم، افزود: 19 طبقه برای برج جنوبی، نظری کارشناسی است و باید به آن اعتماد کنیم.

 

 برجهای میدان شهدا قدرت مهندسی مشهد هستند

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد هم از 3 برج میدان شهدا، به عنوان قدرت مهندسی شهر مشهد یاد کرد و گفت: نباید این ظرفیت را از شهر مشهد گرفت.

حسین‌نژاد در ارتباط با احداث برجهای 19 طبقه در میدان شهدای مشهد اظهار داشت: این طرح بر اساس موازنه سرانه‌های مورد نیاز مورد بازنگری قرار گرفته و برج برای نشانه مشخص شده و حتی برای هشت آباد میدان شهدا منطقه‌ای برای تملک فضای سبز در نظر گرفته شد که اگر این موازنه را به هم بزنیم درست نیست.

وی با بیان اینکه اگر این پروژه‌ها را از توجیه اقتصادی بیندازیم به 3 میلیون شهروند  مشهدی ضرر می‌رسانیم، افزود: همه جوانب این طرح، کارشناسی شده و ما نمی‌توانیم شمار طبقات را کاهش دهیم.

حسین‌نژاد تصریح کرد: در بحثهای سایه‌اندازی هم این زمین آن قدر بزرگ است که مشکلی برای سایه‌اندازی ندارد.

 

*تردید برای مصوبه‌ای خلاف شرع!

به دنبال دفاع شهردار و معاون شهرسازی شهرداری مشهد از این لایحه، اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به بیان اظهار نظرهای تند و صریحی در خصوص موافقت و مخالفت با بلند مرتبه سازی پرداختند.

لطفی یکی از اعضا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مخالفت با بلند مرتبه سازی و برج سازی های اخیر گفت: مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص احداث برج 19 طبقه در میدان شهدا خلاف شرع است!

وی افزود: احداث برجهای بلند هم از نظر فرهنگی و هم از لحاظ تضییع حقوق شهروندان همجوار اشتباه محض است.

موحدی دیگر عضو شورای شهر نیز توجه به حریم حرم مطهر را یک ضرورت برشمرد و گفت: شهر مشهد بدون هویت حرم مطهر یک دشت بی هویت است.

وی با اشاره به نظر 3 نفر از علمای اسلام در مخالفت با بلندمرتبه سازی در حریم حرم مطهر افزود: ما و شما می رویم، اما ساختمانها می مانند، پس از مسایل دینی غفلت نکنید.

وی با بیان اینکه ما مخالف بلند مرتبه سازی نیستیم، اما بلند مرتبه سازی جا و اصول دارد، اظهار داشت: نباید مکافاتی که شهرداری قبلی به ظلم جا گذاشته را با بلند مرتبه سازی جبران کنیم.

وی از اعضا خواست یک بار هم که شده به جای اعتماد به بانکها به قرآن و خدا اعتماد کنند و با کارشناسی درست مسایل، مایه خیر و برکت برای مردم و شهر باشند.

 

 اجتهاد، سلیقه یا کار کارشناسی!

در برابر اظهارات مخالفان، دیمه کار عضو کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نیز به دفاع از این لایحه پرداخت و گفت: یا باید به اجتهاد خودمان یا به سلیقه خودمان و یا به کار کارشناسانی که داریم به آنها برای مشاوره پول می دهیم، تن دهیم.

دیمه کار با بیان اینکه شهرداری برای تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر هزینه های سنگینی پرداخت کرده، افزود: مشاوران این طرحها به این لایحه شهرداری صحه گذاشته اند و معتقدند این برجها منطبق بر طرح جامع شهر است.

وی با انتقاد از مباحث اخلاقی مطرح شده از سوی برخی اعضا اظهار داشت: اما این پروژه اقتصادی است.

وی همچنین زیر سؤال بردن مدیران قبلی شهرداری را کاری ناشایست عنوان کرد و گفت: ما اگر صحبت از حقوق مردم و شهرداری می کنیم ای کاش در پشت پرده کمیسیونها به لایحه تجاری موقت شهرداری رأی نمی دادیم تا داد مردم را دربیاوریم.

 

  وضعیت دفاتر پیشخوان و پلیس ساختمان انکر منکرات است

لطفی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نیز در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز گذشته از وضعیت تاسف بار دفاتر پیشخوان و پلیس ساختمان در مشهد انتقاد کرد و گفت: این مراکز که سبب نارضایتی شهروندان شده اند انکر منکرات هستند.

وی اظهار داشت: تحمیل هزینه های بسیار به شهروندان، طولانی شدن روند اجرای کار، دلالی های متعدد، تضییع حقوق شهرداری در تخلفهای ساختمانی و انباشته شدن میلیاردها تومان اموال مردم در انبارهای پلیس ساختمان، سبب نارضایتی عمومی در سطح شهر شده است.

وی با بیان اینکه در صورت اجرای طرح جدید حذف نواحی شهرداری، وضع از این هم بدتر خواهد شد، افزود: شایسته سالاری کامل در انتصابات و نظارت بیشتر بر مجموعه های ستادی در هزینه های ریز و درشت ضروری است.

لطفی در ادامه از به سرانجام رسیدن معراج شهدای مشهد خبر داد و گفت: خوشبختانه این ساختمان روزهای هفتم یا هشتم ماه محرم با حضور چهار شهید گمنام در این مکان، به کاربری اصلی خود بازمی گردد.

 

در حاشیه

 

- شمار طبقات برجهای میدان شهدا طبق لایحه شهرداری و مصوبه جلسه پیش 19 طبقه بود که باز در این جلسه این عدد به بهانه بهائیت و شیطانی بودن مورد انتقاد برخی اعضا قرار گرفت و حتی یکی از اعضا گفت: شمار مأموران جهنم 19 است که با واکنش اعضا روبه‌رو شد.

- در زمان بررسی شمار طبقات برجهای میدان شهدا بارها عنوان اصولگرایی شورا و شهردار مطرح شد، به گونه ای که یکی از اعضا این وابستگی را رد کرد، اما عضو دیگری گفت: اگر شــورا و شـهردار مشهد اصولگرا نیستند چه کسی اصولگراست؟

- یکی از اعضای شورا در پاسخ به غفلتهای صورت گرفته در توجه به مباحث فرهنگی برجهای 17 طبقه در شمال و جنوب میدان شهدا گفت: این پروژه ها از پایه کاری غیر فرهنگی است. مگر می شود در مشروب فروشی کار فرهنگی کرد که استفاده از این واژه با واکنش تند رئیس و سایر اعضای شورا مواجه شد.

- در زمان برگزاری جلسه علنی تجمعی از سهامداران پروژه آفتاب در بیرون از صحن علنی بر پا شده بود که با وساطت مدیر روابط عمومی غائله جمع شد. البته شهردار مشهد در پاسخ به درخواست تجمع کنندگان مدعی شد این پروژه سرمایه گذاری است و طرف سهامداران سرمایه گذار است نه شهرداری! 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.