مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر، «ستاد مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در شهرداری تشکیل می‌شود.

تشکیل «ستاد مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام»

 

به گزارش خبرنگار ما، اعضای شورای شهر در چهل و چهارمین جلسه علنی به لایحه شهرداری درخصوص ایجاد «ستاد مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» رأی اعتماد دادند.

بر این اساس، در راستای آمادهسازی بیشتر کلانشهر مشهد برای سال 2017، استفاده از ظرفیت کامل شهرداری مشهد و سازمانهای وابسته در معرفی بیشتر مشهد به کشورها و شهرهای جهان اسلام و همکاری در برگزاری مراسم مربوطه با سایر دستگاههایی که وظایفی در این مورد بر عهده دارند و به منظور بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای حاصله از انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، ساختار و شرح وظایف ستاد مورد تصویب اعضای شورای شهر مشهد قرار گرفت.

در شرح وظایف این ستاد به تحکیم جایگاه نظام اسلامی در میان کشورهای مسلمان، معرفی ظرفیتهای بینالمللی مشهد، اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و رونق اقتصادی از مسیر حضور گردشگران و توسعه گردشگری زیارت اشاره شده است.

در جریان بررسی این لایحه، حجت الاسلام لطفی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در ارتباط با تشکیل ستادی در شهرداری مشهد برای معرفی مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: شأن مشهد نسبت به پایتخت فرهنگی جهان اسلام بالاتر است.

وی افزود: پایتخت فرهنگی جهان اسلام بار سیاسی دارد و باید برای مقدمات حضور افراد خارجی اقدامهای گستردهای انجام شود.

لطفی تصریح کرد: تمام مشکلات اعتباری تشکیل ستاد این طرح به گردن شهرداری مشهد قرار می گیرد، در حالی که هماکنون مشکلاتی برای پذیرایی از زائران در ایام اوج زائر وجود دارد.

به گفته وی، این گونه هزینه ها در برابرعذرخواهی یکی از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از نبود امکان پذیرایی از خیل عظیم زائران پذیرفته نیست.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به برخی از مشکلات از جمله حاشیه نشینی گفت: ممکن است میهمانان خارجی با حضور در مشهد به حاشیه شهر رفته و با توجه به اینکه ساماندهی نشده، زمینه بدی در ذهن آنها ایجاد شود.

اما دیگر عضو شورا در این رابطه گفت: بعد از کش و قوسهای فراوان، سرانجام این لایحه به صحن علنی شورا آمده است که باید فرصتها را بیشتر از این از دست ندهیم.

سید جلال فیاضی تصریح کرد: موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام یک موقعیت مناسب برای مشهد است که میتوان از این موقعیت برای معرفی مشهد به همه مسلمانان جهان اعم از شیعه و اهل سنت استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال 2006 که اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامگذاری شده بود، یکی از نتایج آن انتشار 120 عنوان کتاب در این زمینه بود.

وی افزود: اگر قرار باشد کسی به کشور وارد نشود، باید دور کشور را حصار بکشیم که این دیدگاه درستی نیست.

معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد نیز در برابر اظهارات اعضا گفت: با توجه به اینکه مشهد در سال 2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام میشود، این امر میتواند به ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی کمک کند.

برادران اظهار داشت: اینکه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی در سال 2017 شناخته میشود، فرصت خوبی برای این شهر است و میتوانیم به بهترین نحو از این فرصت استفاده کنیم.

وی در ارتباط با هزینههای مالی این ستاد گفت: این آیین نامه بار مالی برای ما ندارد، زیرا همراه با دیگر اقدامها در مورد مشهد 2017 نیز تلاشهایی صورت میگیرد.

 

* پروژه 16 طبقه بهار دوباره بحث بلند مرتبه سازی را داغ کرد

بررسی لایحه شهرداری مشهد درخصوص پروژه مشارکتی 16 طبقه بهار واقع در چهارراه لشکر، دوباره بحث بلندمرتبه سازی را در صحن علنی شورای شهر داغ کرد.

نایب رئیس شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: با گذشت بیش از یک سال از فعالیت شورای چهارم، هنوز سیاستهای بلندمرتبه سازی مشخص نشده است.

سرویها افزود: در ساخت پروژه های تجاری، مسکونی باید علاوه بر توجیهات اقتصادی ، امنیت اجتماعی شهروندان نیز در نظرگرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه پیوست فرهنگی از الزامات پروژه های بلندمرتبه سازی است، تصریح کرد: ضوابط بلندمرتبه سازی هنوز در کمیسیون اموراقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای شهر مشخص نشده است.

 

* ارتباط افزایش تراکم با طلاق!

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه بلندمرتبه سازی در مناطق کم تراکم ظلم به حقوق معنوی شهروندان است، افزود: در پروژه های مشارکتی نباید فقط به توجیهات اقتصادی توجه کرد.

حجت الاسلام اخلاقی با بیان اینکه ساخت این پروژه در 16 طبقه باعث اشرافیت و سایه اندازی بر منازل اطراف می شود، گفت: اشرافیت ، آسیبهای اجتماعی زیادی به ساکنان آن منطقه وارد می سازد و حتی ممکن است باعث وقوع بحرانهایی اجتماعی نظیر طلاق در زندگی افراد شود.

اما خاکپور دیگر عضو شورای شهر در دفاع از این لایحه گفت: هیچ توجیهی وجود ندارد که بگوییم با افزایش تراکم، طلاق در جامعه افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: بلندمرتبه سازی و بالارفتن تراکم باعث بالارفتن ارزش اقتصادی املاک اطراف می شود و این مهم به خودی خود تأثیری مثبت در زندگی ساکنان آن منطقه برجا می گذارد.

آصفی عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: خیابان بهار مشهد به عنوان یکی از خیابانهای اصلی شهر مشهد مطرح است و باید در راستای شکوفایی اقتصادی این منطقه اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بهار این خیابان با اعمال طرح ترافیکی در این منطقه تبدیل به خزان شده است، افزود: هم اکنون حوزه های اقتصادی و تجاری در این خیابان تبدیل به کاهو بازار شده است.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز در این خصوص گفت: اکثر بافت خیابان بهار، فرسوده است که سرانجام باید از جایی شروع به بازسازی شود.

دیمه کار با بیان اینکه با ساخت این پروژه استارت ترغیب سرمایه گذاران برای بازسازی این منطقه زده می شود، افزود: از آنجایی که خط یک قطارشهری از این منطقه عبور می کند، با اجرای پروژه های تجاری در این محدوده، سیاست ترغیب شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی نیز محقق می شود.

وی با بیان اینکه باید در ارتباط با اجرای پروژههای اقتصادی مشهد به قوانین و ضوابط طرح تفصیلی و طرح جامع توجه شود، اظهار داشت: ما نباید در مورد پروژهها به اجتهاد خود عمل کنیم.

وی افزود: ما باید در ارتباط با پروژهها به ضوابط و مقررات توجه کنیم و بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی عمل کنیم و برای سیاست حمل و نقل عمومی باید شرایط را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کنیم.

 

* در حاشیه

- معاون جدید فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در رابطه با لایحه ساختار و شرح وظایف ستاد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام اظهار داشت: چون این طرح در دوره معاون قبلی تدوین شده، بنابراین باید افرادی که در جریان هستند، اظهارنظر کنند.

وحید جلیلی افزود: من نقطه نظراتی در مورد این طرح دارم که متأسفانه امروز در جلسه شورای اسلامی شهر نمیتوانم پیشنهادهایم را مطرح کنم.

- با تصویب اعضای شورای شهر مشهد پروژه مشارکتی  16 طبقه بهار در چهارراه لشکر مشهد احداث میشود. این پروژه دارای 38 هزار و 720 متر زیربناست که هفت هزار و 249 متر از آن با کاربری تجاری بوده و 13 هزار و 389 متر پارکینگ برای این پروژه در نظر گرفته شده است در این پروژه سهم شهرداری مشهد 57 درصد و سهم سرمایهگذار 43 درصد در نظر گرفته شده است.

- شهردار مشهد به دلیل حضور در مأموریت تهران، غایب جلسه بود.

- یک دستور کار جلسه علنی، اصلاح مصوبه دفترچه یکپارچه سازی ضوابط و محاسبات درآمدی به دلیل اعتراض فرمانداری مشهد به افزایش چهار برابری عوارض صدور پروانه و دخالت شورا در ضوابط شهرسازی بود که باز هم با اصرار اعضا در تأیید آن روبه رو شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.