قدس آنلاین: عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: در بررسی شخصیت و جایگاه حضرت سجاد(ع)بایستی نقش و موقعیت ایشان را در مقایسه با سایر امامان معصوم مطالعه کنیم و از بررسی جداگانه تاریخ زندگی ایشان خودداری کنیم.

حضرت زینب(س)موثرترین شخصیت در واقعه عاشورا بود

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، حجت الاسلام دکتر مسعود ادیب در مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع)که در حسینیه سادات شهرضا برگزار شد، واقعه عاشورا را فرصتی برای کسب معرفت و شناخت از خاندان اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد:امامت به معنای الگو و اسوه بودن اما در شناخت یک امام باید شخصیت و موقعیت ایشان را به همراه سایر ائمه شناسایی و معرفی کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد:برخی از بررسی های انجام شده از زندگی ائمه و تاریخ اسلام بدون عنایت به پیوستگی تاریخی این جریانها و نیز مآموریت مشترک ایشان انجام میشود که سبب گمراهی شنوندگان و مطالعه کنندگان خواهد شد.

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تصریح کرد: عدم توجه به موقعیت زمانی هر امام و مآموریت مشترک همه ایشان در تبیین مبانی دینی سبب میشود در مطاله این سیر تاریخی با سوء تدبیر مواجه شده و برداشت مناسب را نداشته باشیم.

حجت الاسلام ادیب در بخش دیگری از سخنان خودوظیفه همه امامان را تبیین تعالیم دینی و تفسیر حقایق آن دانست و عنوان کرد:آنچه پیامبر در مدت کوتاه رسالت خود به صورت اجمالی بیان فرمودند توسط ائمه طاهرین در مدت 5/2 قرن تشریح و تبیین شد.

وی هدف از بررسی تاریخ هادیان الهی را ترسیم خط مشی فعالیت انسان در جامعه عنوان و اظهار کرد:برداشتی داستان گونه و طوطی وار از حرکت هادیان الهی سبب ایراد خدشه بر این مسیر و اشتباه در بررسی و مطاله آن خواهد شد و بر همین مبنا باید زندگی و سیره امام سجاد(ع)نیز به دنبال بررسی تاریخ سایر امامان معصوم بررسی و مطالعه شود.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم همچنین ضمن بیان بخشهایی از تاریخ اسلام هدف اصلی حضرت امام حسین(ع)اصلاح امت پیامبر بر اساس روش پیامبر و حضرت علی(ع) عنوان کرد و گفت:غصب حق خلافت از حضرت علی(ع) و پس از آن از حضرت امام حسن(ع) به معنای توقف مسیر امامت نبوده و این بزرگان در هر موقعیتی رسالت خود را به بهترین شکل انجام دادند.

حجت الاسلام ادیب تصریح کرد: حضرت علی(ع) امارت را بر امامت ترجیح ندادند بلکه از فرصتی که امارت و حکومت برای ایشان ایجاد کرده بود در انجام وظایف امامت استفاده فرمودند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به بخشهایی از واقعه عاشورا، حضرت زینب(س) را به عنوان فرمانده اصلی سپاه امام حسین(ع) حامل پیام و دلیل قیام ایشان دانست و اظهار کرد:مهمترین بخش واقعه نینوا از شب عاشورا و اسارت فرزندان امام حسین(ع)آغاز میشود و از همین رو حضرت زینب(ع) فرمانده اصلی سپاه امام حسین(ع) و موثرترین شخصیت واقعه عاشورادر تبیین مبانی اصلی این واقعه عظیم است.

عضو هیآت علمی دانشگاه مفید قم همچنین وظیفه اصلی امام سجاد(ع)را دنباله روی از امام حسین(ع) و امامان پیش از آن حضرت در ابلاغ و تفسیر مبانی دینی برشمرد و  اظهار کرد: حضرت سجاد(ع) به عنوان امام و پیشوای مسلمین در دوران پس از شهادت امام حسین(ع) احیا کننده اسلام حقیقی بودند.

حجت الاسلام ادیب تصریح کرد: حضرت سجاد(ع)برای توسعه علوم دینی اقدام به خرید و تربیت بردگان میفرمرمودند و پس از تعلیم اصول دینی، انها را آزاد میفرمودند.

وی تصریح کرد: عظمت کار امام سجاد (ع)زمانی بیشتر مشخص میشود که بدانیم یزید به عنوان پادشاه جامعه اسلامی فردی فاسد و در عین حال مستبد بود که برای حفظ قدرتش از هیچ جنایتی فرگذار نبود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.