گروهی از نزدیک‌ترین همپیمانان اروپایی آمریکا تهدید کردند اگر خیلی سریع اقداماتی برای احیای مذاکرات سازش خاورمیانه صورت نگیرد، همچون سوئد، دولت فلسطین را به صورت یکجانبه به رسمیت خواهند شناخت.

وال‌استریت‌ژورنال: همپیمانان آمریکا در صدد به رسمیت شناختن یکجانبه دولت فلسطینی هستند


به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فارس، گروهی از نزدیک‌ترین همپیمانان اروپایی آمریکا تهدید کردند اگر خیلی فوری اقداماتی برای احیای مذاکرات سازش خاورمیانه بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان صورت نگیرد، راه سوئد را در پیش می‌گیرند و به صورت یکجانبه دولت فلسطینی را به رسمیت خواهند شناخت.

روزنامه آمریکایی وال استریت‌ژورنال ضمن انتشار این خبر نوشت که این موضع رو به پیدایش اروپا در واقع دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را در یک مخمصه دیپلماتیک قرار می‌دهد زیرا اخیراً روابط واشنگتن با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل تیره و تار شده است و مذاکرات به رهبری آمریکا فصل بهار تل‌آویو و فلسطینیان با شکست مواجه شد.

سیاست بیان شده واشنگتن این است که دولت فلسطین تنها از طریق یک توافق میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینیان حاصل می‌شود.

مقامات آمریکایی و اروپایی نگران هستند که عدم ازسرگیری سریع مذاکرات مستقیم تنها بر خشونت‌ها در بیت‌المقدس، کرانه باختری و نوار غزه دامن بزند.

طبق این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در روزهای اخیر با رهبران فلسطینی و عرب دیدار کرد تا با آنها در خصوص وضع بیت‌المقدس و وضعیت فرایند سازش گفت‌وگو کند.

یکی از مقامات ارشد اروپایی اعلام کرد: «ما تا ابد نمی‌توانیم منتظر بمانیم. دیگر کشورهای اروپایی نیز قصد دارند راه سوئد را دامه دهند.»

دولت «استکهلم» پایتخت سوئد، ماه گذشته میلادی، بعنوان اولین کشور عضو اتحادیه اروپا، به صورت یکجانبه دولت فلسطین را به رسمیت شناخت. پارلمان فرانسه و انگلیس نیز همچنین اخیراً لوایحی را مطرح کردند و اعلام کردند که می‌خواهند اقداماتی مشابه سوئد در پیش بگیرند.

طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات ارشد اروپایی از جمله «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه همچنین اعلام کردند که اگر مذاکرات سازش خاورمیانه متوقف شود، در نهایت دولت فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت.

دولت‌های آمریکا تاکنون به صورت پی در پی، هرگونه تلاش برای استفاده از شورای امنیت سازمان ملل برای ایجاد یکجانبه دولت فلسطینی را وتو کرده‌اند.

مقامات دولت اوباما اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه تغییری در موضع واشنگتن در خصوص این موضوع به وجود نیامده است اما همچنین اعلام کرده‌اند که توانایی آنها برای ترغیب کردن نتانیاهو و «محمود عباس» رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین برای پذیرفتن فرایند سازش محدود است.

مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که تیرگی روابط واشنگتن با اسرائیل، توانمندی آمریکا برای مهار فشارهای اروپا را در این زمینه را با مشکل مواجه ساخته است.

روابط شکننده اوباما و نتانیاهو با انتشار مقاله ماه گذشته آتلانتیک تشدید شد که در آن به نقل از مقامات ارشد دولت اوباما، اظهارات تحقیرآمیزی علیه نتانیاهو و نوع مدیریت وی مطرح شده بود و او بزدل خطاب شده بود.

کابینه نتانیاهو همچنین تا حد زیادی بر مذاکرات آمریکا با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور انتقاد دارند و اعلام کرده‌اند که در صورت توافق ایران و آمریکا تا مهلت 24 نوامبر، بیش از پیش رابطه واشنگتن با رژیم صهیونیستی را محک  می‌زند.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.