قدس آنلاین - تبریز: اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی تصویب دومین سند تدبیر توسعه شهرستان‌های این استان را به نام شهرستان مرند ثبت کردند.

سند تدبیر توسعه شهرستان مرند به تصویب رسید

به گزارش  قدس آنلاین از تبریز، معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تصویب سند تدبیر توسعه شهرستان مرند در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مرند، این سند را حاصل خرد جمعی مسوولان اجرایی و تمام صاحب‌نظران و متخصصان امر دانست و افزود: سند تدبیر توسعه با تکیه بر واقعیت‌های موجود تنظیم شده که برای تحقق اهداف آن ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری ضروری است.

داود بهبودی با اشاره به مشکل کم‌آبی در شهرستان مرند، گفت: توجه به حل این مشکل به عنوان اولین هسته کلیدی سند تدبیر توسعه این شهرستان پیش‌بینی شده و امیدواریم با اجرای پروژه‌های تعریف شده برای آن این مشکل حل شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه استانداری آذربایجان شرقی نیز با تشریح وضعیت شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان مرند، گفت: تامین منابع آب مورد نیاز شهرستان از رودخانه ارس، تاسیس منطقه ویژه اقتصادی با رویکرد حمل و نقل و صادرات، اکتشاف و فراوری مواد معدنی، توسعه گردشگری، اصلاح الگوی کشت و صنایع تبدیلی، مدیریت پسماند و پساب و احداث شهرک صنایع دانش‌بنیان هسته‌های کلیدی توسعه شهرستان مرند هستند که در سند تدبیر توسعه برای دست‌یابی به اهداف آن پروژه‌هایی تعریف شده است.

جلیل صریحی میزان اعتبار مورد نیاز برای دست‌یابی به این اهداف را 37 هزار و 912 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: رویکرد این سند تکیه بر منابع غیردولتی از جمله فاینانس، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، عرضه در بورس و مشارکت‌های مردمی است.

وی همچنین اعتبار عمرانی شهرستان مرند را در سال جاری 448 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با این اعتبار، 134 پروژه عمرانی از جمله 50 پروژه استانی در حال اجراست که در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، 40 پروژه نیمه‌تمام این شهرستان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

صریحی افزود: اعتبار عمرانی شهرستان مرند از نظر تخصیص در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.2 درصد افزایش داشته است.

کرمی، فرماندار مرند هم در این جلسه، کمبود آب شرب و زراعی و بیکاری جوانان را از مهم‌ترین مشکلات این شهرستان اعلام کرد و با ارایه گزارشی از اقدامات انجام شده در یک سال اخیر، خواستار تسریع در چهارخطه کردن جاده مرند- جلفا و مرند- بازرگان، اختصاص اعتبار مورد نیاز برای اصلاح مسیر راه‌آهن در محدوده این شهرستان، تسهیل واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، حل مشکل فاضلاب مسکن مهر و شهرک میلاد، تعیین تکلیف استادیوم پنج‌هزار نفری و رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در بخش درمان این شهرستان شد.

حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز تعادل‌بخشی در توسعه نقاط مختلف شهر مرند، تخصیص اعتبار لازم برای اجرای طرح انتقال آب ارس، ایجاد صنایع فراوری کائولن و واحد تولید الیاف شیشه، حل مشکلات مسکن مهر، شهرک میلاد و کوی بنفشه، بهسازی جاده مرند- بناب و تسریع در چهاربانده کردن محورهای مرند- جلفا و مرند- ایواوغلی را از مهم‌ترین خواسته‌های مردم شهرستان مرند عنوان کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.