۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 245806

قدس آنلاین یزد - سرپرست نهاد كتابخانه هاي عمومي يزد گفت: در حال حاضر ۹۵ هزار و ۵۴۳ نفر از مردم یزدعضو كتابخانه های این استان هستند

95هزار یزدی عضو کتابخانه ها هستند

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، علی ملاعباسی به مناسبت هفته کتاب و کتاب‎‎خوانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت : استان يزد در حال حاضر داراي 92 كتابخانه عمومي و 19 كتابخانه مشاركتي است به طوری که به ازای هز 9 هزار و 363 نفر یک کتابخانه در این استان وجود دارد كه استان را از اين منظر در جايگاه نخست كشوري قرار داده است.

وی افزود: در حال حاضر اغلب شهرداريها، در حال محاسبه درآمدهاي سال گذشته خود هستند و تا مدتي ديگر، سهم سال گذشته خود را پرداخت مي كنند.

 

وي همچنين از تلاش نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور براي اصلاح برخي قوانين خبر داد و تصريح كرد: اگر اين قوانين اصلاح شود، مشكل منابع درآمدي كتابخانه ها برطرف خواهد شد.

 

ملاعباسي در اين نشست همچنين به بيان برنامه هاي هفته كتاب پرداخت و افزود: برگزاري نمايشگاه كتاب، رونمايي از كتابهاي ناشران يزدي، افتتاح چند كتابخانه و بخش كودك برخي كتابخانه هاي استان، مسابقه كتابخواني و ... از برنامه هاي اين هفته در استان يزد است.

وي تعداد نسخ كتاب موجود در كتابخانه‌هاي استان را بالغ بر يك ميليون و 873 هزار جلد ذکر کرد و تصریح کرد: استان يزد به ازاي هر نفر، 1.76 كتاب دارد.

 

سرپرست نهاد كتابخانه هاي عمومي يزد افزود: زیربنای کنونی کتابخانههای استان بالغ بر 64 هزار و 670 مترمربع است به نحوی که به ازای هر صد نفر حدود شش مترمربع فضای مطالعاتی وجود دارد.

 

 

این مسئول از اتصال 90 درصد کتابخانه‎‎های استان به نرم افزار سامان خبر داد وخاطر نشان ساخت: بدین ترتیب امکان جستجوی کتاب در کتابخانه‎‎های استان از هر کجای کشور و نیز رزرو امانت آن برای متقاضیان فراهم شده است.

 

وی همچنین از راه‎‎اندازی بخش کودک در تمامی کتابخانه‎‎های استان خبر داد و گفت: در این بخش‎‎ها کارگاه‌‌های قصه‎‎گویی، نقاشی و غیره برای کودکان برگزار می‎‎شود.

 

ملاعباسی در رابطه با اقدامات حوزه عمرانی نهاد کتابخانه‌‌های عمومی استان نیز به در حال ساخت بودن کتابخانه دکتر جوادی با امکانات استاندارد روز کتابخانه‏‏ها در منطقه صفائیه یزد به همت خیر محترم اشاره و گفت: این کتابخانه با اعتبار 500 میلیون تومان هم اکنون دارای 87 درصد پیشرفت فیزیکی است.

 

وی با بیان این که برای تجهیز این کتابخانه نیز از سوی نهاد با اعتباری معادل 80 میلیون تومان، قفسه کتاب تهیه و اماده نصب است، ابراز امیدواری کرد؛ کتابخانه مذکور تا دو ماه اینده اماده بهره برداری شود.

 

وی همچنین از در حال تهیه بودن نقشه کتابخانه‎‎های مرکزی اردکان، بافق، مهریز و ابرکوه خبر داد و افزود: کتابخانه‏‏های روستایی احمدآباد جلگه در شهرستان بهاباد، چاهک در شهرستان خاتم، شهید صدوقی در مروست، سلیمیان در شهرستان یزد و نیز کتابخانه روستایی بنادکوک نیز در دستور کار قرار دارند و بعضاً عملیات نقشه‎‎برداری و عملیات اجرایی آنها در حال انجام است.

 

این مقام مسئول با اشاره به تجهیز و بهسازی برخی کتابخانه‎‎های استان نیز اظهار داشت : طرح به‏‏سازی و توسعه کتابخانه شرف الدین علی یزد با اعتباری معادل سه میلیارد ریال در حال انجام است و امیدواریم تا دهه فجر اماده بهره برداری شود.

 

مدیر کل کتابخانه‎‎های عمومی استان یزد در ادامه نیز یادآور شد: ساختمان کتابخانه مرکزی یزد با وجود تاخیر 16 ساله در عملیات ساخت آن به لحاظ کمبود اعتبارات و مشکلات مالی برای تکمیل، اخیراً به شهرداری واگذار شده است که امیدواریم با وجود نقشه مربوط به 16 سال آن، مراحل تکمیل آن براساس استانداردهای مناسبی انجام شود.

 

وی در ادامه از ایجاد 12 ایستگاه مطالعه در نقاط پردتردد استان مانند بیمارستان‎‎ها، فرودگاه، پایانه مسافربری، ایستگاه راه اهن و شهرداری و آستان امامزاده جعفر(ع) و غیره خبر داد.

 

ملاعباسی با ارائه گزارشی در مورد برنامه‎‎های هفته کتاب و کتابخوانی در استان از جمله افتتاح چند کتابخانه و بخش کودک تعدادی کتابخانه در استان، در پایان راجع به میزان سرانه پایین مطالعه در استان اعلام کرد: البته سرانه اعلام شده براساس اخرین پایش‎‎ها در سال‎‎های قبل نمی‎‎تواند امروز به عنوان ملاک مطرح شود و نهادهای متولی باید با همکاری یکدیگر در این رابطه اقدام به پایش‏‏های جدید کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.