گروه جامعه / محمد رضایی - گرچه تلاشهایی برای کاهش پرداختی هزینه‌های سلامت از جیب مردم با پیگیری ضربتی وزیر بهداشت و بیمارستانها انجام شده، اما هنوز هم نگاه بیمارستانهای خصوصی به مقوله حیاتی «سلامت» یک نگاه تجاری است.

انتقاد رئیس سازمان بیمه سلامت از بی توجهی بیمه ها به هزینه های دندانپزشکی

 آنها به دلیل ماهیت پول محورشان تلاش می‌کنند درآمد بیشتری کسب کنند.  اگر قرار باشد بیمارستانهای خصوصی شرکتهای بیمه‌گر را دور بزنند یا بیمار را برای مدت کمتری - برای کاهش هزینه ها- در بیمارستان بستری کنند، این اقدام را براحتی انجام می‌دهند.  در واقع اقداماتی که برای کسب سود آنها لازم باشد، انجام می‌شود و شاهد مدعا اینکه هنوز هم در بیمارستانهای خصوصی مختلف تعرفه ویزیت پزشکان متفاوت و بسیار بیشتر از مراکز دولتی است. در این زمینه مدیرکل سازمان بیمه سلامت معتقد است: برای رسیدن به خدمات کامل در راستای طرح تحول نظام سلامت، بیمه‌ها با همکاری مجلس و دولت عزم جدی دارند و این سازمان با شعار «بیمه سلامت، حق هر ایرانی» برای تحقق این آرمان تلاش می‌کند.

 

 ۲۰ درصدی بیمارستانهای تهران با بیمه سلامت

مدیرکل سازمان بیمه سلامت در حاشیه نشست خبری به خبرنگار ما می‌گوید: ما در سراسر کشور افزون بر بیمارستانهای دولتی و آموزشی وزارت بهداشت با ۸۰ درصد بیمارستانهای خصوصی قرارداد داریم، اما در تهران فقط ۲۰ درصد این بیمارستانها با بیمه سلامت قرارداد همکاری امضا کرده‌اند.

وی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه باید طبق طرح تحول نظام سلامت بیماران مشکل بستری و دارو نداشته باشند، گفت: کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم یکی از برنامه‌های سال جاری بیمه سلامت است.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: در این طرح مقرر شده است همه بیمارانی که در بیمارستانها بستری شده‌اند تنها ۱۰درصد و بیماران روستایی تنها ۵درصد از هزینه‌های صورت‌حساب ترخیص از بیمارستان را پرداخت نمایند و در همین حال اگر بیماری مشکل مالی داشته باشد باید مراکز حمایتی این مشکل را بررسی کنند.

  هزینه‌های دندانپزشکی بالاست

به گفته محسنی بندپی، هنوز فرهنگسازی لازم برای دندان در کشور وجود ندارد، اما طبق فرمول سازمان بهداشت جهانی، برای افراد در معرض خطر در جهت حفاظت از دندانها برنامه ریزی کرده‌ایم و تمامی تلاشمان را به کار می گیریم تا در کنار سایر همکاران، طرح تحول نظام سلامت را به سر منزل مقصود   برسانیم.

مدیرکل بیمه سلامت افزود: طبق قانون برنامه پنجم، بیمه سلامت باید همگانی شود و با توجه به اینکه ترکیه با ۱۰ سال کار، بیمه‌های مختلف و پراکنده خود را به یک نهاد بیمه‌ای تبدیل کرده است و کره نیز با ۶ سال کار توانسته از همپوشانی بیمه‌ای خارج شود، می‌توان از این تجربیات درس  گرفت.  

 

 نام نویسی ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بیمه سلامت

مسؤول ارشد بیمه سلامت ایران همچنین درباره آخرین آمار درخواست بیمه پایه سلامت گفت: هم اکنون ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه «امید» برای بیمه سلامت ثبت نام شده‌اند و ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از این افراد دفترچه بیمه را دریافت کرده‌اند و برای بقیه در حال راستی آزمایی آمار و رفع مشکل همپوشانی بیمه‌ای هستیم. پیشتر بین ۸ تا ۱۰ درصد افراد در کشور فاقد دفترچه بیمه بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی افراد دارای ۲یا ۳ دفترچه هستند و همپوشانی‌ها هنوز آزار دهنده است و آمار موازی داریم، خاطرنشان کرد: در حال بررسی آمار یک میلیون نفری هستیم که زیر پوشش بیمه قرار ندارند تا دفترچه خود را دریافت کنند و در این زمینه تفاهمنامه‌ای با تامین اجتماعی بسته شده تا همپوشانی‌ها رفع شود.

 وی تأکید کرد: ما باید صندوقهای متفرق را متراکم کنیم، برای مثال در جلسه ۵۰ شورای عالی بیمه تأکید شده فعالیتهای بیمه‌ای به صورت پیش شرط انجام شود و مثلاً باید بدانیم ۷۷ میلیون جمعیت کشور از چه صندوقی زیر پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفته‌اند.

 

  لزوم بازنگری در بسته بیمه پایه‌ای

محسنی بندپی گفت: رسیدگی به اسناد پزشکی، بازنگری بسته بیمه پایه و خدمات جدید در بسته تعهدات بیمه نیاز به یکسان سازی اطلاعات را بیشتر کرده و به همین دلیل سامانه‌ای طراحی شده تا تمامی اطلاعات بیمه شده‌ها در آنجا تجمیع شود. هم اکنون کارگروهی برای این موضوع شکل گرفته و به صورت جدی در حال پیگیری است و بیمه شدن افراد حاشیه شهر‌ها و اقامتگاه‌های غیر استاندارد در اولویت است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به بیمه دندان پزشکی توجه لازم نشده، خاطرنشان کرد: در حوزه بسته بیمه‌های پایه، بیمه دندان پزشکی به صورت دقیق ارایه نشد. در همین زمینه جزو کشورهایی هستیم که عوارض ناشی از دندان و پوسیدگی ها در آن بسیار بالاست و باید برای حل این مشکل تلاش شود. البته بیمه برای جبران این کمبود‌ها مواردی را به بسته بیمه پایه‌ای سال ۹۳ خود اضافه کرده است.

 

 ۳ درصد هزینه‌ها برای روستاییان و عشایر

این مسؤول نظام بیمه‌ای کشور یادآور شد: خدماتی که در این زمینه در بیمه سلامت ارایه می‌شود هیچ گونه تفاوتی با بیمه‌های دیگر ندارد و با توجه به اصل حمایت از نیازمندان، دولت تصمیم گرفته روستاییان ۳درصد هزینه‌های بیمه خود را پرداخت کنند و بقیه مردم نیز ۶ درصد این هزینه‌ ضروری را پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: برای صندوق بیمه روستایی و عشایری در بیمارستانها پرداخت ۵ درصدی توسط مردم را در نظر گرفتیم و برای شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر نیز باید ۱۰درصد از هزینه‌های تمام شده در بیمارستانها پرداخت شود و این آغاز خوبی برای کاهش پرداختی‌های مردم در بحث هزینه‌های درمان است.

  اجباری شدن بیمه همگانی سلامت

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تأکید بر اینکه افراد بدون بیمه همچنان می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی بیمه سلامت (http: //as. ihio. gov. ir/) مشخصات خود را ثبت کنند، گفت: همه افراد متقاضی در این طرح بیمه پایه خواهند شد.

دکتر محسنی‌بندپی تصریح کرد: سازمان بیمه سلامت طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده و با هماهنگی دفا‌تر پیشخوان، دفترچه‌های بیمه‌های سلامت را چاپ و در اختیار متقاضیان قرار داده و بزودی داروهای جدیدی نیز زیر پوشش بیمه‌ها قرار خواهند گرفت.

وی داروهای بیماران سخت درمان و سرطانی را تحت پوشش بیمه دانست و گفت: دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به مقوله سلامت داشته و دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.