مهناز خجسته نیا: قدس ویژه خراسان -شهردار مشهد از افزایش سرانه فضای سبز، اجرای طرح تفکیک آب شرب از آب مصرفی پارکها و تکمیل امتداد خط یک قطار شهری تا پایان سال جاری خبر داد.

 آغاز ریل گذاری امتداد خط یک قطار شهری مشهد تا فرودگاه

به گزارش خبرنگار ما، مرتضوی که در ارایه گزارشی به شورای اسلامی شهر مشهد در صحن علنی چهل و پنجمین جلسه علنی سخن می گفت، افزود: امسال سرانه فضای سبز در مشهد از 12 متر عبور می‌کند و با اقدامهای صورت گرفته طی دو تا سه ماه آینده طرح تفکیک آب شرب و آب مصرفی پارکها نیز به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به پایان حفاری، دال گذاری و زیرسازی مسیر 5 کیلومتری خط یک قطار شهری حدفاصل انتهای نخریسی تا فرودگاه گفت: خوشبختانه ریل گذاری این مسیر نیز آغاز شده است.

به گفته وی 55 درصد بودجه حمایتی دولت برای اتمام خط یک قطار شهری مشهد نیز تخصیص یافته که پیگیریم این میزان به 100 درصد برسد.

مرتضوی در مورد خط 2 قطار شهری نیز تصریح کرد: طی مراحل اجرایی این خط در میدان شریعتی اتفاق بزرگی افتاد که خوشبختانه با مدیریت کارشناسان این موضوع ختم به خیر شد.  وی با بیان اینکه هم اکنون گره های سخت خط دو قطار شهری گشوده شده، افزود: تقاطع خط یک و دو در میدان شریعتی و بی توجهی به مسایل فنی حفاری‌های قبلی در این نقطه متأسفانه به ریزش 400 متر مکعبی آوار خاک و نخاله منجر شد که بسیار مدبرانه از این موضوع گذر کردیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با این ریزش حادثه ای در این مسیر رخ نداد، تصریح کرد: پرکردن غیر اصولی برخی حفاری‌های مسیر خط یک در زمان گذشته با خاک و نخاله دستی سبب بروز این ریزش شد.

وی در خصوص عملیات حفاری خط دو قطار شهری اظهار داشت: بیش از 70 درصد عملیات حفاری این مسیر 14 کیلومتری تاکنون به پایان رسیده است.

* سهم 75درصدی درآمد شهرداری از صنعت ساختمان

معاون مالی و اداری شهرداری مشهد هم در این جلسه گزارشی از درآمدهای 6 ماهه سال جاری ارایه کرد و گفت: 75 درصد از درآمد شهرداری در نیمه اول سال جاری مربوط به صنعت ساختمان و 25 درصد دیگر مربوط به کدهای درآمد پایدار بوده است.

انتظاری میزان درآمد نقدی شهرداری در بودجه مصوب امسال را 2 هزار و 40 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این مبلغ 819 میلیارد تومان در نیمه اول سال جاری محقق شده است.وی با اشاره به افزایش 50 درصدی درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: مبلغ این درآمدها در نیمه اول امسال 299 میلیارد تومان بوده است.

وی به ثابت ماندن درآمدهای مربوط به جرایم ساختمانی در سال ۹۳ اشاره كرد و گفت: خوشبختانه درآمدهای مربوط به تغییر كاربری كه جزو درآمدهای پایدار شهرداری نیست نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد كاهش داشته است.

انتظاری ادامه داد: در دو بخش درآمدهای حاصل از صدور پروانه از پلاكهای بزرگ به سمت پلاكهای ریزدانه و تغییر كاربری انتفاعی به سمت كمتر انتفاعی موجب شده كاربری های انتفاعی و تجاری به سمت مسكونی رشد مثبت پیدا كند.

* معافیت نمازخانه و وضوخانه مجتمع های تجاری از عوارض پروانه

با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد طرح جمعی از اعضا درخصوص اصلاح دفترچه ضوابط محاسبات درآمد شهرداری مشهد به تصویب رسید.

با این مصوبه ماده 14 و 17 ضوابط محاسبات درآمد شهرداری مشهد اصلاح شد که بر اساس آن با توجه به شرح لایحه و به منظور تدقیق فضاهای مشترک و مشاعی در کاربری‌های مسکونی و تجاری تغییر کرد.

بر این اساس در راستای تشویق شهروندان و مالکان برای تأمین سرانه‌های فضای عمومی در ساختمانها و زیربناها، فضاهای مشاعی و همچنین فضای پارکینگ و انباری در چارچوب ضوابط طرح تفصیلی مربوطه از پرداخت عوارض در صدور پروانه معاف هستند. همچنین در مجتمع‌های تجاری سطح زیربنای نمازخانه و خدمات مربوط به آن همچون سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه جزو تراکم ساختمانی مجاز محسوب و از پرداخت هر گونه عوارض در صدور پروانه نیز معاف هستند.

* دیوار کشی اراضی رها شده

در این جلسه با تصویب طرح پیشنهادی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، زمین‌های رها شده توسط شهرداری دیوارکشی می‌شوند. در قالب این طرح به شهرداری مشهد اجازه داده شد در راستای قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی، مصوب مجلس شورای اسلامی، به اراضی و املاک در محدوده بافت شهری که دارای حداقل حد نصاب پاسخگویی هستند و طرح تفصیلی و یا طرح اجرایی درخصوص نحوه و میزان رعایت معابر شهری دارد، نسبت به دیوار کشی آن اقدام کند.

* در حاشیه

- حضور اعضای شورای اسلامی شهر کرج و قوچان در صحن علنی شورای شهر مشهد این جلسه را به یکی از شلوغ ترین جلسات تبدیل کرده بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.