قدس آنلاين- مريم سادات كاظمي: زماني كه خستگي به حالتي مزمن تبديل شود، بايد آن را جدي گرفت زيرا خستگي بدون دليل مشخص، طبيعي نيست. خستگي ممكن است نشانه اي از يك بيماري مانند كمبود آهن و يا بازتابي از سبك زندگي باشد.

اگر احساس خستگي مداوم داريد؛ حتما اين مطلب را بخوانيد!

به گزارش سرويس بهداشت و سلامت قدس آنلاين؛ اولين اقدام براي رفع خستگي، مراجعه به پزشك و تشخيص علت است. در وهله اول توصيه مي شود عادات زندگي كه تغيير كرده است از جمله فعاليت هاي استرس زا، كار زياد، تغذيه نامتعادل و مشكلات خواب مورد ارزيابي قرار گيرد.

تاثير ورزش بر خستگي

معمولا تصور مي شود كه فعاليت هاي ورزشي باعث خستگي مي شود و به خصوص زمان بروز اين حالت بايد از ورزش اجتناب كرد.

ورزش براي سلامتي بسيار مفيد و لازم است كه بر سيستم ماهيچه اي، استخواني، تنفسي، قلبي و همچنين روحيه تاثير مثبت دارد. ورزش به خواب مطلوب و احساس خوب در جسم و روح كمك مي كند. طبيعتا توصيه مي شود در شرايط خستگي نيز ورزش البته در حد متوسط انجام شود. ورزشكاران حرفه اي در صورت بروز خستگي بايد كمي از شدت تمرينات بكاهند اما آن را ترك نكنند. افرادي كه در حد متوسط ورزش مي كنند نيز بايد هميشه تعادل را رعايت كنند و اين رويه منظم را هميشه داشته باشند.

تغذيه صحيح؛ سلاح قوي براي رفع خستگي

تغذيه نادرست، نامتعادل و حتي ناكافي به عنوان مثال در دوران رژيم، عامل خستگي محسوب مي شود. توصيه مي شود براي پيشگيري از بروز خستگي، علاوه بر فعاليت ورزشي و خواب كافي، بايد به تغديه متنوع و متعادل سرشار از ميوه ها، سبزيجات و غلات نيز توجه داشت.

همچنين نبايد از ويتامين C، ويتامين B و منيزيوم غافل شد كه بهترين ويتامين ها و مواد معدني ضدخستگي هستند. بسياري از مكمل هاي غذايي تركيب اين عناصر هستند. اين در حالي است كه تغذيه اكنون باعث شده تا بسياري از افراد به خصوص خانم ها دچار كمبود منيزيوم و افراد سيگار دچار كمبود ويتامين C باشند.

خستگي پس از دوره آنفولانزا

بيماري هاي ويروسي مانند آنفولانزا و بسياري ديگر از بيماري ها از جمله رماتيسم مزمن، سرطان ها و... باعث تحليل نيرو مي شوند. تا زماني كه بدن قواي از دست رفته را باز يابد بايد مراقب خود بود. در اين مدت بايد از كارهاي زياد و سنگين اجتناب كرد، در حد متعادل به فعاليت هاي مورد علاقه پرداخت و همچنين ورزش منظم و در حد منطقي را نيز در برنامه گنجاند. البته مراقبت از خود به معناي كنار گذاشتن همه فعاليت ها نيست.

خستگي؛ نشانگر بيماري ها

اگر اخيرا دچار احساس خستگي هستيد كه علت آن را نمي دانيد، حتما به پزشك مراجعه كنيد تا علت آن تشخيص داده شود. خستگي بدون علت همراه با كاهش انگيزه جز رايج ترين علائم افسردگي محسوب مي شوند.

ضعف بدن نيز با خستگي عمومي بروز مي كند. در اين صورت فرد به رغم خواب مطلوب شبانه، صبح ها احساس خستگي مي كند و فعاليت معمول روزمره برايش مشكل خواهد بود.

منبع:www.Esante.fr

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پروین IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    1 0
    به نظر من اگر خستگی به دلیل بیماریهای جسمی نباشد میتوان بدون پزشک هم با آن مبارزه کرد. مشکل است اما میباشد فکر وذهن و کلا خودمان را مشغول به سرگرمی مورد علاقه خود بکنیم.