۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 246473

قدس -یاسمین مشرف:ایران هم اکنون با چهار پایتخت عربی روابط دوستانه دارد. برخورداری این کشور از توان هسته ای، تهران را به قدرت برتر منطقه تبدیل خواهد کرد.

ظهور قدرت برتر ایران در منطقه

شبکه صهیونیستی «آی 24 نیوز» در مقاله ای با عنوان «ظهور قدرت برتر ایران» به قلم «امانوئل ناوون» استاد علوم و روابط بین‌الملل دانشگاه تلاویو نوشت: در روزهای گذشته دولت جدید یمن سوگند یاد کرد.  شیعیان این کشور، در ماه سپتامبر سال جاری، کنترل «صنعا» پایتخت یمن و بندر «الهدایه» در دریای سرخ را به دست گرفتند. آنچه می تواند برای ایران نیز اهمیت داشته باشد کنترل تنگه «باب المندب»، مسیر استراتژیک میان دریای سرخ و اقیانوس هند، توسط گروه شیعی «انصار ا...» یمن است. افزون بر این، تسلط این گروه در کشور  یمن، حلقه شیعی به دور عربستان سعودی را تکمیل می کند. «علی اکبر ولایتی» وزیر خارجه اسبق ایران، در سخنانی گفت: گروه انصارا... برای یمن به گروهی همچون «حزب ا...» برای لبنان تبدیل خواهد شد.

«علیرضا زاکانی» نماینده مجلس ایران نیز در این زمینه اظهار داشت: با تسلط انصار ا... بر یمن، 4 پایتخت عربی به همپیمان شیعی ایران تبدیل شدند: بغداد، دمشق، بیروت و صنعا. هرچند بغداد و دمشق توسط «دولت اسلامی عراق و شام» مورد تهدید قرار گرفت، اما حمایتهای ایران مانع از سقوط بغداد شده و بشار اسد نیز قدرت خود را در سوریه حفظ کرد.

این شبکه صهیونیستی ادامه می دهد: عراق، سوریه و لبنان در شمال و یمن در جنوب حلقه ای از دولتهای دوست ایران، به دور عربستان سعودی را تشکیل داده اند. بحرین نیز کشور بعدی خواهد بود. این درحالی است که شبکه خبری «المیادین» لبنان، در یکی از گزارشهای اخیر خود عربستان سعودی را قبیله ای در آستانه انقراض توصیف کرد. یک دهه پیش، ایران در موضع تدافعی قرار داشت. نیروهای زمینی آمریکا در عراق و افغانستان و در آن سوی مرزهای ایران مستقر بودند. تحت فشار آمریکا، بشار اسد وادار به عقب کشیدن ارتش خود از لبنان شد؛ اما امروز ایران در جایگاه برتر قرار گرفته است، به گونه ای که حتی  دولت آمریکا برای مبارزه با گروه داعش از تهران درخواست کمک می کند. همین که ایران بتواند در نتیجه مذاکرات هسته ای با غرب به توافق دست یافته و به کشوری با توانمندی هسته ای تبدیل شود، پرنفوذ ترین و قدرتمندترین کشور خاورمیانه خواهدبود. یک ایران هسته ای و یا حتی ایرانی در آستانه هسته ای شدن،  خواهد توانست با  برتری منطقه ای خود، کنترل تنگه استراتژیک «هرمز» و نیز تنگه «باب المندب» را  به دست بگیرد.

نویسنده در ادامه آورده است: با نگاه به گذشته، می توان گفت سقوط دولتهای عربی مورد حمایت آمریکا در نتیجه شورشهای به اصطلاح «بهار عربی» و نیز عقب نشینی آمریکا از عراق، ایران را به عنوان قدرت منطقه معرفی کرد. مبارزه با داعش نیز یک شبه ایران را از دشمن شماره یک آمریکا به شریک ضروری واشنگتن تبدیل کرده است. عجیب آنکه، الگویی از سیاستهای آمریکا در خدمت منافع بلند مدت ایران قرار گرفته است. زمینه سازی ایالات متحده در سال 2001 برای  سقوط طالبان در افغانستان و نیز سرنگونی صدام در عراق  را نیز می توان مبتنی بر چنین الگویی دانست. اکنون نیز واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران، رویکرد مصالحه آمیزی در پیش گرفته است تا بتواند همکاری ایران در مبارزه با داعش را برای خود تضمین کند. در مقابل، صراحت موضع ایران دربرابر داعش بیشتر و بیشتر می شود و ایرانیان از روابط نزدیک خود با چهار پایتخت عربی و نیز از تزلزل خاندان آل سعود سخن می گویند. تهران همچنین  توانایی خود را برای کنترل دو تنگه استراتژیک در شمال و جنوب جزیره العرب تأیید می کند. رهبران ایران همواره از نابودی اسراییل سخن گفته اند، با این حال دولت اوباما برای مبارزه با داعش دست کمک به سوی رهبر عالی ایران دراز کرده است.

در پایان این مطلب آمده است:  پیشرفت انصارا... در یمن را در نگاهی گسترده تر می توان به دست برتر ایران در مناقشات منطقه ای تعبیر کرد. اگر تهران بتواند با گروه 1+5 نیز به توافق هسته ای دست پیدا کند، برتری ایران در خاورمیانه کامل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.