سید جواد میرخلیلی: از جمله فضلا و استادانی که درباره سید و سالار شهیدان، خدمتی ارزشمند انجام داده‌اند، آیت ا... جوادی آملی است که کتاب «حماسه و عرفان» را در این باب نگاشته‏ است.

اثری از آیت ا...  جوادی آملی؛ هر روز زیارت عاشورا بخوانید

وی در بخش سوم این کتاب بحثی با عنوان «عارفان حماسه‏ساز و حماسه‏سازان عارف» دارد که در فصل دوم این بخش به سید مظلومان و پیشاهنگ شهیدان، امام حسین(ع) می‏پردازد.

وی در بخشی از این فصل با بیان اینکه روایت شریفه «انی تارک فیکم الثقلین»، و با اشاره به دو گوهر هماهنگ در بیان رسول خدا، یعنی قرآن و اهل بیت(ع)، بر این باور است که: «سالار شهیدان حسین بن علی(ع)همانند قرآن کریم در چهره‏های گوناگون برای مردم جهان درخشید: برای عارفان در چهره دعای عرفه، برای زمامدارانِ حامی قسط و عدل و حامی مستضعفان و محرومان در چهره نهضت و قیام علیه طغیانگری امویان، برای پرهیزکاران و زاهدان در چهره تارک دنیا و برای دیگران در چهره‏های دیگر...».

وی بر اساس عنوان کتاب خویش، آن گاه با اشاره به اینکه: «او کسی است که توانست مضمون بلند دعای عرفه را که اوج عرفان در آن موج می‏زند، در کنار حادثه خونبار کربلا جمع کند»، به این مطلب مهم اشاره می‏کند که: «بررسی تاریخ زندگی امام حسین(ع)، دو چهره گوناگون را از آن حضرت به ما نشان می‏دهد:

 1- چهره‏ای که به هیچ وجه حاضر به تسلیم، خضوع و رضا در برابر هیچ ظالمی نیست و با آنکه تمام قدرتهای آن روز بر ضد کاروان او بسیج شده بودند... در عین حال، آن خطبه‏های حماسی بین راه کربلا را خواند و در آن خطبه‏ها همراه اظهار تبری از بیگانگان، فرمان قیام و دستور مبارزه را صادر کرد.... این روحیه به قدری قوی است که نه تنها خطبه‏ها و خطابه‏ها و نامه‏های آن حضرت را حماسی می‏گرداند، بلکه به مناجات و دعاهای آن حضرت نیز رنگ حماسه می‏دهد.

 2- چهره‏ای که گویا جز انعطاف و مناجات چیز دیگری ندارد و دعای عرفه را که سراسر عرفان، عشق، شعف و اظهار تذلل در پیشگاه خداوند است، انشا می‏کند.»

آیت ا... جوادی آملی در ادامه این بخش با اشاره به این نکته که درخواست امام حسین(ع) از برادرش ابوالفضل العباس(ع) که شب عاشورا را برای نماز و مناجات و تلاوت قرآن، مهلت بگیرد، اوج عرفان امام(ع) را می‏رساند، می‏نویسد: «دعای عرفه امام حسین(ع) گرچه نیایش و راز و نیاز به درگاه بی‏نیاز است، اما راز و رمز مبارزه و قیام علیه نظام سلطه‏گری در آغاز آن مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفته است.»

او  با اشاره به خصایص کربلا، بر این باور است که: «حادثه عظیم عاشورا خصایص و ویژگی‏های فراوانی داشت که بخشی از آن توسط امام حسین(ع) و اصحاب او خلق شد و بخش دیگر آن ناشی از رذالت و خباثت دشمنان کینه‏توز و اسلام براندازان آن عصر بود.»

 به اعتقاد وی، در میان این خصایص، دو ویژگی عمده وجود دارد که مربوط به امام حسین(ع) و اصحاب اوست و ریشه و اساس بسیاری از ویژگی‏های دیگر است و محور گفت وگو در این بحثها نیز همان دو خصوصیت است: یعنی «عرفان و حماسه».

مفسر قرآن کریم در ادامه و در فصل سوم این بخش با عنوان «مظاهر عرفان در حادثه عاشورا»، با اشاره به این مطلب که: «چیزی که امام حسین(ع) را وادار کرد در روز عاشورا از همه چیز بگذرد، اسیر الکربات(اسیر گرفتاری‏ها) گردد و هر مصیبت و اندوهی را تحمل کند؛ فقط عشق به خدای متعال بود. و این عشق، چیزی نبود که ناگهان و در حادثه سفر کربلا پیدا شده باشد، بلکه در تمام دوران حیات آن حضرت، این عشق وجود داشت و حادثه عاشورا در حقیقت، ثمره و محصول این عشق و ارادت بود.» به برخی از این مظاهر عرفان در حادثه عاشورا؛ همچون عشق به خدای متعال، یاد خدا، نماز، ایثار و نثار، اخلاص و تحصیل رضایت پروردگار، توکل، در محضر الهی بودن و صبر و تسلیم اشاره می‏کند.

استاد جوادی آملی در فصل چهارم و پایانی بخش سوم کتاب خویش، به جلوه‏های حماسی عاشورا اشاره کرده و بر این باور است که: «حادثه عظیم عاشورا، مملو است از پایمردی‏ها و حماسه‏هایی که امام حسین(ع) و اصحاب بزرگوار آن حضرت، قهرمان آن بوده‏اند، و این بعد از ابعاد آن حادثه جاوید، بیشتر از سایر ابعاد، جلوه کرده و از برجستگی ویژه‏ای برخوردار است.»

 وی آن گاه با اشاره به اینکه اکثر مردم، کربلا را از این دریچه می‏نگرند و آن را با این خصوصیت می‏شناسند، مجموع این پایمردی‏ها و دلاوری‏ها را به دو بخش حماسه‏های امام حسین(ع) و حماسه‏های اصحاب و یاران، تقسیم کرده و در بخش اول، یعنی حماسه امام حسین(ع) به نمادی از کلمات آن حضرت(ع) که در مجموعه حرکت، از مدینه تا لحظات شهادت بیان فرموده‏اند، اشاره کرده و آن موارد را در برخورد حماسی با حاکم مدینه(ولید بن عتبه بن ابی سفیان)، مروان بن حکم، پاسخ به محمد حنفیه، خطبه مکه، برخورد با حر، همچنین در منزل شقوق، در منزل بیضه، در کربلا، و بیعت ذلیلانه بیان می‏کند که حضرت(ع)، دست ذلت برای بیعت با دشمنان را در روز عاشورا رد کرد و گفت: «به خدا قسم، نه دست ذلت برای بیعت با شما دراز می‏کنم و نه مانند بردگان فرار می‏کنم.»

آیت ا...  جوادی آملی در ادامه این فصل، با اشاره به تندیسهای فضیلت و جرثومه‏های رذیلت، می‏نویسد: «صحنه خونین کربلا شاهد نبرد دو گروهی بود که یکی از آن دو گروه، نه تنها از حیث اعمال و کردار فردی در اوج عظمت و کرامت بودند، بلکه از حیث حسب و نسب خانوادگی نیز در غایت شرافت بوده‏اند... در مقابل، گروهی بودند که نه تنها از حیث اعمال فردی در نهایت پستی و خفت و سردمدار هر گونه رذیلت و مروج و مشوق آن بوده‏اند، بلکه از حیث حسب و نسب خانوادگی در حضیض ذلت و حقارت بوده‏اند.»

این مرجع تقلید در ادامه این فصل به حماسه‏های اصحاب و یاران امام حسین(ع) اشاره کرده و معتقد است: «پایمردی و استقامتی که اصحاب امام حسین(ع) در حادثه عظیم عاشورا به خرج دادند و حماسه‏ای که در آن صحنه آفریدند، دوست و دشمن را به شگفتی وا داشت.»

وی در ادامه از باب مثال، به نمونه‏هایی از این اصحاب و یاران حضرت(ع)؛ همچون قمر بنی هاشم عباس بن علی(علیهما السلام)، حضرت علی اکبر(ع)، عابس بن شبیب شاکری، غلام ترکی، جون(غلام ابوذر)، و انس کاهلی اشاره کرده و بر این باور است که: «این ایثارگری‏ها و از خودگذشتگی‏ها، زمینه‏ای معنوی و پشتوانه‏ای عرفانی دارد.»

آیت ا...جوادی آملی آن گاه با اشاره به اینکه ائمه اطهار(علیهم السلام)، نور واحد هستند، به شجاعت علوی و شجاعت حسینی اشاره کرده و ضمن اشاره به زمانه و ویژگی یاران دو امام، به ریشه‏های تاریخی نهضت کربلا اشاره کرده و معتقد است: «برای بررسی و به دست آوردن ریشه‏های تاریخی قیام امام حسین(ع)، ناچار باید تاریخ نهضت پیامبر اکرم(ص) را بررسی کرد و علل و عوامل تشکیل حزب و نفاق و منافقین را تعقیب و جست وجو نمود.»

نویسنده کتاب «مفاتیح الحیات» در خاتمه این فصل با اشاره به فلسفه زیارت و عزاداری، می‏نویسد: «سر اینکه سفارش کرده‏اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت(ع) تولی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبری بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود وگرنه هم اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم.»

و در پایان، استاد جوادی آملی، رمز جاودانگی حماسه حسینی را از آن جهت دانسته که: «آفرینندگان این حماسه پرشکوه، افراد عادی نبودند، بلکه کسانی بودند که عرفان ناب را با حماسه و نبرد دلیرانه خود، آمیخته بودند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • * IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    1 0
    حفظه الله