رییس دانشگاه نووی ساد صربستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد با اشاره به پیشرفت های علمی و فناوری ایران در سطوح مختلف برای همکاری های دانشگاهی و تحقیقاتی با دانشگاه های ایران ابراز علاقمندی کرد.

علاقمندی دانشگاه نووی ساد صربستان برای همکاری های دانشگاهی با ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، میروسلاو وسکوویچ در دیدار روز شنبه با مجید فهیم پور، پیشرفت دانشگاه های ایران را در تمامی زمینه ها از جمله در عرصه تحقیقاتی ستود و برای تبادل دانشجو و اساتید و همچنین تبادل تجربه بین دانشگاه نووی ساد صربستان و دانشگاه های ایران اعلام آمادگی کرد.

پرفسور وسکوویچ در این نشست که در شهر نووی ساد در 80 کیلومتری شمال غربی پایتخت صربستان برگزار شد با اشاره به فعالیت های این دانشگاه در عرصه های علمی و تحقیقاتی گفت: 14 دانشکده زیر پوشش این دانشگاه قرار دارد و علاوه بر همکاری با دانشگاه های کشورهای اتحادیه اروپا تلاش داریم که همکاری های بین المللی خود را در عرصه های مختلف با دانشگاه های کشورهای آسیایی افزایش دهیم.

وی همکاری در زمینه تبادل دانشجو، اساتید و هیات های دانشگاهی، امور تحقیقاتی و آزمایشگاهی با دانشگاه های ایران را پیشنهاد کرد و برای دیدار و گفت و گو با هیات های دانشگاهی و امضای توافق نامه همکاری با دانشگاه های ایران آمادگی خود را ابراز داشت.

مجید فهیم پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلگراد نیز در این نشست با ارائه توضیحات مبسوطی به امکانات دانشگاهی ایران در سطوح مختلف اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و صربستان با امکانات گسترده علمی و دانشگاهی در عرصه های مختلف می توانند همکاری های گسترده ای داشته باشند.

فهیم پور در این دیدار همکاری های فرهنگی و آموزشی را از اصول مهم در گسترش روابط کشورها و نزدیک کردن ملت ها دانست و گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری های دانشگاهی دو کشور ایران و صربستان و تبادل هیات های مختلف جهت بررسی ابعاد مختلف همکاری از تمامی امکانات خود استفاده می کند.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران 200 دانشگاه و بیش از دو هزار نهاد آموزشی در عرصه های مختلف علمی و تحقیقاتی فعال هستند، گفت که در ایران 4.5 میلیون دانشجو به تحصیل مشغولند که بیش از یک میلیون نفر از آنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری درس می خوانند.

سفیر کشورمان همچنین به نقش زنان در جامعه کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه 53 درصد از دانشجویان دانشگاه های ایران را زنان تشکیل می دهند، گفت: زن ها در امور آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی نقش موثری دارند.

فهیم پور به فعالیت های گسترده فرهنگی و آموزشی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان اشاره کرد و گفت: رایزنی فرهنگی کشورمان در کنار دیگر فعالیت های فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی در شهرهای مختلف صربستان، کلاس های آموزش زبان فارسی را در دانشگاه بلگراد، دانشگاه نووی ساد و مرکز عالی گردشگری در بلگراد و همچنین در مرکز فرهنگی کشورمان در بلگراد دایر کرده که بیش از هزار شهروند صربستانی در این مراکز در حال فراگیری زبان فارسی هستند.

سفیر کشورمان و همراهان در پایان این نشست از چندین آزمایشگاه به ویژه آزمایشگاه های کشاورزی دانشگاه نووی ساد بازدید و با رییس دانشکده فنی این دانشگاه در مورد همکاری های مختلف به گفت و گو و تبادل نظر پرداخت.

دانشگاه بلگراد در منطقه بالکان غربی در رشته های مختلف فنی، نرم افزاری و همچنین کشاورزی و پزشکی مشهور است و سالانه دانشجویان زیادی در مقاطع مختلف به تحصیلات عالیه مشغول هستند.

دانشگاه نووی ساد که دومین دانشگاه صربستان پس از دانشگاه بلگراد به مشار می رود 50 هزار دانشجو بومی و خارجی دارد و تعدادی از دانشجوی ایرانی نیز از این دانشگاه در رشته های مختلف به ویژه پزشکی و دندانپزشکی فارغ التحصیل شده اند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.