معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان گفت: تحلیل‎های ما در مورد تغییر اقلیم ناقص و تقریباً ابتدایی است.

برخی از مسئولان از رویدادخشکسالی بی‎‎خبرند
به گزارش (ایسنا)منطقه لرستان، مراد سپهوند در سومین جلسه کارگروه تخصصی بحران آب که در سالن جلسات مرکز تحقیقات کشاورزی برگزار شد، بیان‌کرد: در پیشامدهای اخیر و بحث بحران آب یک پای قضیه خشکسالی و تغییرات اقلیمی است.

وی اضافه‌کرد: با استناد به روند بارندگی‎ها این سوال پیش می‎آید که ما در خشکسالی هستیم یا نه؟ این در حالیست که برخی از مسئولان از این قضیه بی‎خبرند.

سپهوند ادامه‌داد: در این 50 سال با کاهش روند بارندگی مواجه هستیم و در طول این مدت حدود 50، 60 میلی‎متر کاهش را داشته‎ایم اما اینکه این بارش‎ها در چه زمانی اتفاق افتاده باشند مهم است. به طور مثال اگر در زمستان باشد با مشکل جدی روبرو نمی‎شویم اما اگر در بهار باشد فاجعه است.

معاون مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: در بررسی بحران آب باید میزان تبخیر و تعرق بررسی شود چرا که می‎خواهیم به یک نتیجه کاربردی برسیم. تأثیر دما و نوسانات فصلی آن در بلندمدت نیز اهمیت دارد. میانگین دما و رطوبت و تغییرات آن برای ما روشن می‎کند که چه پوشش گیاهی را با این شرایط تطبیق دهیم.

این پژوهشگر کشاورزی تصریح‌کرد: همچنین چند سالی است که با پدیده‎هایی چون ریزگردها به صورت جدی مواجه هستیم که باید تأثیر آنها بر سایر عوامل را مطالعه کرد. این بررسی‎ها باید ماهانه صورت بگیرد و روند طولانی‎مدت آنها تنها تغییرات را بیان می‎کنند و تأثیر چندانی ندارند.

سپهوند اظهارکرد: متأسفانه تحلیل‎های ما در رابطه با تغییر اقلیم ناقص است و نوع بارش‎ها که یکی از پارامترهای بررسی خشکسالی است، مشخص نیست و می‎توان گفت تحلیل‎ها تقریباً ابتدایی هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.