معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از آماده شدن تفاهم‌نامه‌ همکاری میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه‌های مختلف خبر داد.

معرفی مفاخر منطقه‌ای 300 واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد
به گزارش (ایسنا)، حجت‌الاسلام دکتر سید طه هاشمی در مراسم انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگی‌اجتماعی که در واحد تهران جنوب و با حضور جمعی از مسئولان دانشگاهی و فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه بیش از 300 واحد دانشگاهی مفاخر منطقه‌ای خود را معرفی کرده‌اند، اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع انتخاب مفاخر و سبک زندگی نیز پرداخته‌شده است و در این راستا از نویسندگان و پژوهشگران می‌خواهیم که دانشگاه را کمک کنند.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که مفاخر کشور در سطح‌بندی منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تعیین شده و ظرفیت‌های علمی کشور را معرفی خواهیم کرد، خاطرنشان کرد:جوانان نیاز دارند که به هویت گذشته خود توجه کنند و در این امر از همه هنرمندان و دانشگاهیان وعلاقه‌مندان و محققان دعوت به همکاری و کمک می‌کنیم؛ زیرا توجه به ارزش‌ها و احیای نمادهای فرهنگی و کمک به ساخت فکری و تربیت جوانان که در جامعه نقش آفرین هستند؛ در کنار توسعه علمی از وظایف اصلی دانشگاه است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران این مراسم بویژه مسئولان و مدیران واحد تهران جنوب ابراز امیدواری کرد تا با مدنظر قرار دادن اهداف و توصیه‌های مسئولان فرهنگی، این دانشگاه به عنوان یک الگو و نمونه بتواند خود را در عرصه بین‌المللی نشان دهد و ظرفیت‌های خود را معرفی کند و در عرصه فرهنگی اجتماعی تاثیرگذار باشد.

نویسندگان، دیگر دغدغه انتشار کتاب‌های ناب و ماندگار نداشته باشند

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی سپس ادامه داد: مراسم انتخاب کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی، مرحله مقدماتی ورود به این عرصه است و انشالله در سال‌های بعد به صورت گسترده‌تر و در حوزه‌های مختلف بصورت مفصل برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه با مدیریت جدید و امکانات مناسب پاسخگوی نیاز همه دانشگاهیان در سراسر کشور است،‌ افزود: نویسندگان، دیگر دغدغه انتشار کتاب‌های ناب، ماندگار و تحول‌آفرین در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و زبان و ادبیات فارسی را نداشته باشند.

وی با بیان اینکه خداوند دو موهبت عقلانیت و دین را به انسان داده است، افزود: این دو موهبت در کنار هم انسان را به نقطه مطلوب و کمال می‌رساند و هرگاه بین این دو فاصله افتاد، امکان اینکه در کنار هم امر مهم هدایت بشر را به سامان برسانند،‌ از بین رفته است و انسان به سمت گمراهی حرکت می‌کند. طه هاشمی همچنین تصریح کرد علم محصول عقلانیت است که در کتاب نیز می‌تواند تجلی یابد.

سرانه مصرف فرهنگی در جامعه بشدت پایین آمده است

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش، نامگذاری هفته کتاب و فعالیت آن در سال‌های طولانی را حرکت و ابتکاری خوب عنوان کرد و گفت: این هفته تلاشی برای کمک به جامعه است تا مردم به سمت کتاب‌خوانی حرکت کنند.

طه هاشمی با اشاره به این که سرانه مصرف فرهنگی در کشور و جامعه بشدت پایین آمده است،‌ افزود: هرچقدر این سرانه پایین‌تر بیاید ما از توسعه فرهنگی کشور فاصله می‌گیریم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته و در دولت قبل از دولت تدبیر و امید، سیاست‌های غلطی باعث شد که رغبت جامعه نسبت به استفاده از محصولات فرهنگی کم شود،‌ گفت: ارائه نکردن محصول مناسب فرهنگی و متناسب با نیاز جامعه، جامعه را به استفاده از محصولات دیگران سوق داد تا نیاز خود را برآورده کند.

معاون فرهنگی‌اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر در داخل حاکمیت و جامعه و مرز و بوم کشور، نیاز متناسب با روز، شناسایی نشده و آماده و عرضه نشود، جامعه به سمت تامین نیاز خود حرکت خواهد کرد. همچنین باید این موضوع را نیز اعتراف کرد که به خاطر نبود سهولت دسترسی به محصولات فرهنگی مناسب، جامعه از راه‌های غیرمتعارف حرکت می‌کند که در این صورت خطر جدی کیان فرهنگی کشور را تهدید خواهد کرد.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم را مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور در زمینه علم و فرهنگ و تولید علم دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی مسئولان متوجه نیستند و امروز بار دیگر وزیر پیشنهادی علوم رای مجلس را به دست نیاورد و نمایندگان به وی رای ندادند؛ این در حالی است که با توجه به ابلاغ سند توسعه علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب و تاکید همه مسئولان بر توسعه علمی کشور و راه نجات کشور از این طریق، تولید علم با ثبات در حوزه فرهنگ و بخصوص در حوزه آموزش عالی با این شرایط امکان ندارد. زیرا مگر می‌شود وزارتخانه‌ای مهم بدون وزیر، به اهداف متناسب با چشم‌انداز و اسناد بالادستی و اهداف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و امام راحل برای جامعه‌ای که می‌خواهد به سمت جامعه مطلوب حرکت کند، برسد.

جناح‌های کشور اغراض سیاسی را کنار بگذارند/کمک به انتخاب وزیر علوم

هاشمی سپس خطاب به جریان‌های سیاسی کشور در هر دو جناح، خواستار کنار گذاشتن اغراض سیاسی شد و تاکید کرد: به عنوان یک مسئول دانشگاهی و فرهنگی عاجزانه می‌خواهم تا هر دو جریان فکری اغراض سیاسی را کنار بگذارند تا هر چه زودتر تصمیمی اساسی گرفته و سکان وزارتخانه علوم به فردی توانمند سپرده شود تا متناسب با سیاست‌های اعلام شده حرکت کند؛ هر رئیس جمهوری در همه دولت‌ها متناسب با برنامه‌های خود وزرا را انتخاب می‌کند؛ رایی که مردم به تغییر داده‌اند را باید پذیرفت و نمایندگان هم به این تغییر احترام بگذارند و سران گرایش‌های سیاسی هم به این موضوع توجه کنند و با رایزنی وضعیت نابسامان آموزش عالی را سامان دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان اینکه مجموعه دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی، تحول و حرکت در حوزه فرهنگی اجتماعی را احساس می‌کنند، اظهار کرد: در همه سطوح برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به همه مولفه‌های مرتبط فرهنگی توجه داریم و در این راستا از همه ظرفیت‌ها برای توسعه فرهنگی اجتماعی استفاده خواهیم کرد و امروز با عزم راسخ روسا و مدیران ارشد دانشگاه بویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده با نگاهی کاملا فراگیر و با پذیرفتن و به رسمیت شناختن همه تفکرها و جریان‌های فکری در دانشگاه، در چارچوب قوانین نظام حرکت خواهیم کرد و در این راه همه امکانات فراهم است و باید استعدادها و خلاقیت‌های دانشجویان شناسایی و از آنان استفاده شود.

ترویج کتاب و کتابخوانی را باید از درون خانه‌ها آغاز کرد

هاشمی همچنین از صالحی معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این مراسم حضور داشت، تشکر کرد و با تاکید بر استفاده از نظرها و نکات کلیدی مطرح شده از سوی وی ادامه داد: مراسم انتخاب کتاب سال جرقه‌ای بود که در آغاز کار شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه مطرح شد تا به طور جدی به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته شود.

وی با تاکید بر این‌که ترویج کتاب و کتابخوانی را باید از درون خانه‌ها آغاز کرد، افزود: باید تا وقتی که بچه‌ها وارد محیط دبستان نشده‌اند، عشق به کتاب و کتابخوانی را همراه با شیر مادر به آنان آموخت و منتقل کرد و این توجه باید تا مراحل دبیرستان و بالاتر ادامه یابد و در همه بخش‌های آموزش و پرورش به آن توجه شود.

وی از شکل‌گیری کانون‌های فرهنگی در دانشگاه خبر داد و گفت: در این کانون‌ها هسته‌های مطالعاتی را شکل خواهیم داد و با دادن یارانه در حوزه کتاب و کتابخوانی بزودی دوره‌های کوتاه مدت برای ترویج کتاب و کتابخوانی به صورت مجازی و استفاده از استادان و کارشناسان نظیر دکتر انصاری عضو شورای راهبردی فرهنگی دانشگاه برای استفاده همگانی عرضه می‌شود و برای اینکه دانشگاه در دوره جدید فرهنگ عمومی تاثیرگذاری خود را نشان دهد هر ماه بصورت مجازی برنامه دوره‌ای کوتاه مدت داریم که در حوزه‌های فلسفه اخلاق، مواعظ و حکمت‌های نهج‌البلاغه، توحید از منظر قرآن و حجاب از منظر علم ارائه می‌شود.

موضوع هنر جزو برنامه‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی هنر را یکی از مولفه‌های امروز فرهنگی در رویکردهای جدید دانست و بر استفاده از استعدادهای هنری تاکید کرد و گفت: موضوع هنر جزو برنامه‌های راهبردی دانشگاه است.

وی در ادامه با بیان این‌که «توجه به هنر و شناسایی استعدادها و ایجاد بازار هنر برای عرضه محصولات در دستور کار است»، افزود: با توجه به وجود یک میلیون و 800 هزار دانشجو و پنج میلیون فارغ‌التحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی شبکه‌ای طراحی می‌شود که دانشگاهیان در همه موضوعات و سطوح هنری وارد شوند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.